/
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در گفتگو با نبض نفت:

20 دقیقه بعد از خروج هواپیما از رادار مطمئن شدیم به دنا برخورد کرده است/به خلبان ها تاکید کرده ایم هیچ گاه ریسک نکنند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی و بعد از سانحه هوایی تهران-یاسوج به خلبان ها تاکید کرده ایم که اصلا ریسک نکنند و در صورت نامناسب بودن شرایط مسیر یا مقصد، به مبداء خود برگردند گفت 20 دقیقه بعد از خروج هواپیما از رادار مطمئن شدیم به دنا برخورد کرده است.
کد خبر : ۵۵۹۵

حسین علایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در گفتگوی اختصاصی با نبض نفت با اشاره به روند بررسی سانحه هوایی تهران-یاسوج گفت: جعبه سیاه هواپیما با تیم بررسی سانحه به فرانسه ارسال شد. در کشور فرانسه اطلاعات بررسی شده و تیم سانحه به تهران برگشته اند. کمیته بررسی سانحه در حال حاضر در حال بررسی اطلاعات دریافت شده هستند تا با سایر اطلاعات موثر در این موضوع و جمعبندی آنها بتوانند نتیجه را اعلام کنند. علایی افزود: زمان اعلام نتیجه بستگی به تیم بررسی سانحه دارد. تیم بررسی سانحه نیز تمام عوامل و پارامترها را بررسی کرده و نتیجه را اعلام می کند. امیدوار هستیم با اعلام نتایج مردم ایران را در جریان جزئیات این حادثه قرار دهیم.

علایی در پاسخ به این سئوال که بعد از این سانحه چه تمهیداتی اتخاذ شده که دیگر شاهد این گونه حوادث در کشور نباشیم گفت: در این اتفاق نقص فنی وجود نداشته و تمام پروسیجرهای عملیاتی رعایت شده و همه اقدامات ایمنی قبل از پرواز نیز انجام شده است. اما اینکه چرا این اتفاق رخ داده این موضوع را کمیته بررسی سانحه باید مشخص کند. ما بعد از این حادثه بر کنترل ها و چک کردن ها افزوده ایم. به خلبان ها توصیه کرده ایم که هیچ گاه ریسک نکنند. همیشه با احتیاط و اطمینان بیشتر عمل کنند و تاکید کرده ایم که خلبان ها در تصمیم گیری های خود تمام عواملی که ممکن است به صورت ناخواسته بر آنها تحمیل شود را در نظر بگیرند. از جمله این عوامل ناخواسته می توان به تغییر شرایط آب و هوایی اشاره کرد. به خاطر همین حساسیت ها در روزهای اخیر در صورت کوچکترین تغییرات آب و هوایی هواپیماها به مبداء بر می گردند.

تمام شرکت های هواپیمایی در این مدت سعی کرده اند علاوه بر استانداردهایی که رعایت می کردند نکات بیشتری را به کادر پروازی یادآوری کنند و در بررسی های فنی دقت بیشتری را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در ادامه اظهار داشت: همه استانداردها و عوامل ایمنی پرواز تهران-یاسوج رعایت شده بود. همان طور که می دانید ارتفاعات دنا شرایط خاص خودش را دارد و برخی اوقات شرایط آب و هوایی رخ می دهد که لازم است خلبان متناسب با آن شرایط آب و هوایی تصمیمات ایمن تری را بگیرد و با احتیاط بیشتری عمل کند. تمام شرکت های هواپیمایی در این مدت سعی کرده اند علاوه بر استانداردهایی که رعایت می کردند نکات بیشتری را به کادر پروازی یادآوری کنند و در بررسی های فنی دقت بیشتری را انجام دهند.

علایی در پاسخ به این سئوال که شما چند دقیقه بعد از این رویداد از آن مطلع شدید گفت: به محض اینکه این هواپیما از صفحه رادار خارج شد OCC موضوع را به من اطلاع داد و بلافاصه کمیته بحران را تشکیل دادیم. 20 دقیقه بعد از اینکه هواپیما از صفحه رادار خارج شد اطمینان پیدا کردیم که این هواپیما به ارتفاعات دنا برخورد کرده است. در سازمان هواپیمایی کشوری حضور یافته و در آنجا هم ستاد بحران تشکیل شد. همان روز شخصا عازم منطقه شده و برای جستجوی هواپیما و پیکر مسافران عزیز آن حضور داشتم تا هواپیما پیدا شد.

این حادثه بعد از 6400 پروازی که هواپیمایی آسمان با هواپیماهای ای تی آر انجام داده بود رخ داد

علایی در خصوص احساس خود در لحظه دریافت خبر این سانحه گفت: باور نمی کردم که حادثه رخ داده باشد چون خلبان آن پرواز بسیار مجرب بود، بیشتر از 18 هزار ساعت پرواز انجام داده بود و بیش از 400 بار مسیر تهران-یاسوج را طی کرده بود. هواپیما را مجدداً چک کردیم و متوجه شدیم که هواپیما هیچ اشکال فنی نداشته و مطمئن شدم که تمام مجوزهای لازم را برای پرواز داشته است. ساعت قبل از پرواز را چک کردم و متوجه شدم هواپیما هیچ ایراد فنی نداشته است. با اطلاعاتی که از هواپیما و خلبان داشتم مطمئن بودم که این هواپیما نباید دچار مشکل شده باشد و حتی امیدوار بودیم که هواپیما به دلیل به هم ریختگی ناگهانی شرایط آب و هوایی اطراف دنا به سمت مقصد دیگری مانند شیراز تغییر مسیر داده باشد. علایی شرایط جغرافیایی فرودگاه یاسوج را نامناسب دانست و گفت: با توجه به اینکه فرودگاه یاسوج 5035 پا از سطح دریا بالاتر می باشد و در طول این فرودگاه حدود 100 کیلومتر از ارتفاعات دنا وجود دارد احساس کردم که بر روی این ارتفاعات اتفاقی افتاده باشد. بنابراین بسیار نگران شده و سعی کردیم همه ظرفیت های هواپیمایی آسمان و سایر شرکت ها را بکار بگیریم. در روز حادثه شخصا مشاهده کردم که وضعیت جوی اطراف قله دنا بسیار متفاوت از سایر مناطق است. در یک طرف قله هوای آفتابی و در سوی دیگر قله و ارتفاعات آن شرایط بد جوی از جمله ابر، مه و طوفان وجود داشت. خلبانی که در این مسیر حرکت می کند باید به صورت لحظه ای و آنی شرایط را در نظر بگیرد و خلبان های ما همیشه این کار را می کردند اما متاسفانه این حادثه بعد از 6400 پروازی که هواپیمایی آسمان با هواپیماهای ای تی آر انجام داده بود رخ داد. ما از این موضوع بسیار متاسف و متاثر هستیم و به خانواده های محترم مسافرین این پرواز و کادر پروازی آن تسلیت عرض می کنم.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر