/
۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

از سرگیری مذاکرات ترکیه و روسیه برای تشکیل هاب گازی

ترکیه و روسیه مذاکرات درباره تشکیل هاب منطقه‌ای برای تجارت گاز طبیعی را از سرگرفتند.
کد خبر : ۵۶۸۶۵

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس ترکیه و روسیه مذاکرات برای تشکیل هاب منطقه‌ای برای تجارت گاز طبیعی را مجددا آغاز کردند اما اختلافات فعلی درباره پلتفرم معاملات و اینکه چه کسی باید مسئول آن باشد، ممکن است راه‌اندازی احتمالی این پلتفرم را به تاخیر بیاندازد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اکتبر سال گذشته برای تشکیل یک هاب گاز طبیعی در ترکیه توافق کردند. اردوغان در آن زمان گفته بود پوتین برای نخستین بار به دنیا اعلام کرد که اروپا می‌تواند گاز طبیعی خود را از ترکیه بگیرد.
یک هفته پیش از آن، پوتین اشاره کرده بود روسیه می‌تواند بخشی از عرضه گاز طبیعی خود از مسیر خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم را به دریای سیاه هدایت کند و یک هاب گاز اروپایی در ترکیه تشکیل شود.
 با این حال مذاکرات میان روسیه و ترکیه به دلیل وقوع زلزله در فوریه و انتخابات ریاست جمهوری ماه مه در ترکیه، به حال تعلیق درآمد.
 آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه هفته گذشته گفت: این مذاکرات از سرگرفته شده است. با این حال اختلافاتی در خصوص پلتفرم معاملاتی مورد استفاده وجود دارد. روسیه روی یک پلتفرم جدید اصرار دارد، در حالی که پیشنهاد ترکیه، گسترش بازار مبادله انرژی استانبول است.
ترکیه با آماده شدن برای یک تشکیل یک هاب گاز طبیعی، قصد دارد زیرساخت گاز طبیعی خود را هم توسعه دهد.
منابع آگاه گفتند: روسیه و ترکیه در خصوص این که چه کسی باید مسئول این هاب گازی باشد، اختلاف دارند. یک منبع نزدیک به شرکت گازپروم روسیه به رویترز گفت: مسائل مدیریتی وجود دارد. دو کشور در خصوص این که چه کسی باید این پلتفرم را مدیریت کند، در حال جدل هستند.
شرکت گازپروم روسیه ریزش سود خالص در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش تحویل گاز از طریق خط لوله به اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ که این شرکت همچنان بخش عمده گاز مورد نیاز مصرف کنندگان اروپایی را تامین می کرد را گزارش کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر