/
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
با حمایت شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند

کاتالیست بومی واحد RCD با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد

کاتالیست بومی واحد RCD شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند که با استفاده از دانش فنی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت و از سوی یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده است، با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد.
کد خبر : ۵۷۳۳۸

نبض نفت-جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت ایران واحد RCD در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند، با اشاره به اینکه تولید کاتالیست واحد RCD اقدامی بسیار ارزنده و قابل توجه است، اظهار کرد: این طرح در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند تشکیل شد که می‌توان از آن به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در کشور یادکرد و این موفقیت به واسطه تعامل و هم‌افزایی در زیست‌بوم پژوهشی و دانش‌بنیانی کشور کسب شده است.
وی تأکید کرد: در این حوزه نه تنها بومی‌سازی انجام شده بلکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در حال انجام است و باید اذعان داشت که این شرکت دانش‌بنیان رقیب شرکت‌های بزرگ در کشور است به‌طوری که هم‌اکنون از کاتالیست ایرانی استفاده می‌کنند و بنزینی که در این کشورها با کاتالیست ایرانی تولید می‌شود، در باک خودروهای خارجی استفاده می‌شود.
عظیم کلانتری اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در ادامه این آیین به نقش مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این کاتالیست اشاره کرد و گفت: تولید کاتالیست واحد RCD با همکاری زنجیره تکمیل فناوری از جمله توسعه دهنده دانش و شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است و قرارداد ۱۰ ساله این کاتالیست سبب می‌شود به‌صورت بلن مدت این مجموعه‌ها در کنار هم قرار گیرند و فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: الگویی که پژوهشگاه صنعت نفت برای تعداد بسیاری از کاتالیست‌ها در نظر گرفته، الگویی بسیار موف بوده و قرار است این الگو در واحدهای دیگر استفاده شود.
مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: یکی از گلوگاه‌های اصلی واحد RCD تأمین کاتالیست آن بوده است که اعمال تحریم‌های ظالمانه، همواره استمرار و حفظ تولید را با چالش‌ها و موانع جدی روبه‌رو می‌کرد از این رو مدیریت شرکت پالایش نفت امام‌خمینی (ره) شازند با هدف گره‌گشایی از این مهم و در راستای حفظ استقلال کشور درباره تولید این نوع کاتالیست، برنامه‌ای جدی را ترسیم و با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، موفق به بومی‌سازی این محصول ارزشمند و استراتژیک شد و برگ‌زرین دیگری را بر کارنامه افتخارهای صنعت عظیم نفت کشور افزود و تحریم‌ها را خنثی کرد.
محسن محمدی، رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند نیز با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD گفت: این شرکت در گام نخست حدود ۵۰۰ تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تأمین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز ( حدود۲۰۰ تن) باید اقدام‌ها و تمهیدهای لازم اندیشیده می‌شد.
وی با بیان اینکه ادامه واحد RCD، واحد RFCC است، افزود: چنانچه کاتالیست باقیمانده تأمین نمی‌شد افزون‌بر تأثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه ۲ میلیون  دلار به سیستم خسارت وارد می‌شد اما به همت مهندسان و کارشناسان پالایشگاه، درباره تأمین باقیمانده کاتالیست اقدام‌های ارزنده و قابل‌توجهی انجام شد.
شایان ذکر است توسعه این کاتالیست در قالب قرارداد مشارکت در بومی‌سازی، توسعه، تکمیل دانش و افزایش مقیاس برای تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی برش‌های سنگین نفتی (RCD) در سال ۱۳۹۷  با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میان پژوهشگاه صنعت نفت، یک شرکت دانش‌بنیان داخلی و شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند امضا شد.
در گام نخست این قرارداد، تولید یک تن کاتالیست مورد نظر با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و مشاوره و نظارت این مرکز از سوی شرکت دانش‌بنیان ساخته شد که پس از اتمام فاز آزمایشگاهی و پایلوت صنعتی، نخستین قرارداد فاز صنعتی میان این سه مجموعه امضا و نخستین محصول بومی‌ شده در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در واحد RCD پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بارگذاری شد.

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر