/
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
برگزاری وبیناری با موضوع "وضعیت و لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در کشور" در ساتبا و با همکاری وزارت آموزش و پرورش

ارتباط مثبت میان آموزش دانش آموزان و رعایت الگوی مصرف برق

بین آموزش دانش آموزان و نیروی انسانی و رعایت الگوی مصرف برق، رابطه مثبتی برقرار است و چنانچه افراد در زمینه مدیریت مصرف برق و فواید صرفه جویی، آگاهی های لازم را کسب کنند، به طور درونی تمایل به استفاده بهینه از انرژی برق را پیدا کرده و در آن جهت تلاش خواهند کرد.
کد خبر : ۵۹۹۷۳

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی  ساتبا، وبینار آموزشی با موضوع "وضعیت و لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در کشور" با میزبانی ساتبا و همکاری وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان سراسر کشور در فضایی شاد برگزار شد. دکتر هومن صادقی، کارشناس انرژی و ارایه دهنده این وبینار، راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی را برشمرد و عنوان کرد:  در کنار رویکردهای فنی و مهندسی جهت بهینه سازی مصرف انرژی، اتخاذ رویکردهای اجتماعی از قبیل آموزش و آگاهسازی، اطلاع رسانی و اصلاح رفتارها و هنجارهای مربوط به این موضوع ضروری است تا بتوان از این طریق نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرژی را با استفاده از شیوه های صحیح علمی و کاربردی، مبتنی بر اصول روان شناختی و جامعه شناختی به سمت منطقی کردن الگوی مصرف انرژی هدایت کرد که این شیوه صرفه جوئی داوطلبانه از نظر صاحب نظران رویکرد بهتری است. 
دانش آموزان به عنوان جمعیت تاثیر پذیر، موثر در انتقال الگوی مصرف درست انرژی در خانه و جامعه می باشند، با آموزش راهکارهای مناسب مدیریت مصرف به دانش آموزان باتوجه به شرایط سنی آنها، می توان رفتار درست و صحیحی را توسط آنها در خانه بنا نهاد و ازاین طریق بهترین و صحیح ترین الگوهای مصرف را در جامعه پایه گذاری کرد. نتایج بدست آمده از تحقیقات حاکی از آن است که بین آموزش دانش آموزان و نیروی انسانی و رعایت الگوی مصرف برق، رابطه مثبتی برقرار است و چنانچه افراد در زمینه مدیریت مصرف برق و فواید صرفه جویی، آگاهی های لازم را کسب کنند، به نگرش درستی نسبت به استفاده از برق دست پیدا کرده و منجر به تغییر رفتار درونی آنها می‌شود و به طور درونی تمایل به استفاده بهینه از انرژی برق را پیدا کرده و در آن جهت تلاش خواهند کرد.
بهره‌وری، استفاده مطلوب، مؤثر و بهینه از زمان، مجموعه امکانات، ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها، نیروها و منابع تعریف می شود که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه‌جانبه کمک می‌کند. برای این که بهره‌وری در یک جامعه پایگاهی پیدا کرده و ماندگار شود و در متن عقاید و سنت‌های بومی ریشه بدواند، باید نه تنها به عنوان یک معیار اقتصادی، بلکه به‌عنوان اندیشه و تفکر مطرح شود.
از آنجا که کودکان سرمایه های آینده این مرز و بوم اند و آموزش صحیح آنان اهمیت فراوانی دارد، طرح «همیار انرژی» با محور آموزش مباحث مرتبط با انرژی به دانش آموزان و همچنین با هدف فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی و سوخت برای گروه های سنی 6 تا 15 سال به رشته تحریر درآمده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر