/
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

عملیات تعمیر یک چاه نفتی بدون حضور دکل در شرکت نفت فلات قاره ایران

کارکنان مجرب و پرتلاش شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارگ با رعایت ملاحظات و پیچیدگی‌های عملیاتی و ایمنی چاه و دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل، چاه D-106P کلاستر جنوبی بخش خشکی میدان نفتی درود را بدون حضور دکل، با صرفه‌جویی قابل ملاحظه ارزی تعمیر کردند.
کد خبر : ۵۸۱۳۸

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس حسنعلی ریاضی‌پور رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه عملیاتی خارگ گفت: به‌علت اشکال در عملکرد شیر ایمنی درون‌چاهی و عدم توانایی انتقال فشار هیدرولیک بر روی آن، تعمیر این چاه در برنامه دکل حفاری قرار گرفت که به دلیل بالا بودن هزینه استقرار دکل حفاری جهت تعمیر این چاه، همچنین مدت زمان زیاد جابجایی آن که یک بازه 45 روزه را شامل می‌شد، انجام عملیات تعمیر چاه بدون دکل مطرح و با همفکری مجموعه عملیات و امور فنی دستورالعمل آن تهیه شد.
مهندس ریاضی‌پور بیان کرد: پس از ساخت ابزار مربوط به نصب شیر ایمنی درون‌چاهی در داخل چاه، این عملیات با موفقیت انجام و در نهایت تاج سرچاهی این چاه در حالت ایمن و با رعایت دستورالعمل ایمنی و زیست‌محیطی برداشته شد و پس از رفع اشکال از مسیر انتقال روغن هیدرولیک به شیرایمنی درون‌چاهی و تعویض آن، تاج سرچاهی دوباره در محل خود نصب و چاه آماده جهت زنده‌سازی گردید.
رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه عملیاتی خارگ ادامه داد: در شرایط تحریم صنعت نفت کشور، با انجام این عملیات با توجه به رفع الزام حضور دکل و هزینه‌های مرتبط به آن از جمله آماده‌سازی محل استقرار دکل، جابجایی دستگاه‌ها، نرخ روزانه دکل و مواد و تجهیزات مصرفی و ... تعمیر این چاه صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را در برداشته است. 
وی در پایان گفت: انجام این عملیات حاصل یک کار تیمی مشترک از واحدهای خدمات فنی چاه‌های نفت، حفاری، تکمیل چاه، ایمنی، تدارکات کالا و ... بود که با تلاش همه کارکنان این واحدها به بهترین نحو، بالاترین ضریب ایمنی و حداقل زمان ممکن انجام شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر