/
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

عملیات تعویض سیم‌های فرسوده کنترل پانل پایانه خلیج‌فارس توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

با همت و تلاش کارکنان واحد ابزار دقیق پایانه شناور خلیج‌فارس، کلیه سیم‌های فرسوده کنترل پانل به طول حدود 250 متر و ترمینال‌های نامناسب بویلر شماره ۲ این پایانه در مدتی کمتر از ۱۰ رو تعویض و بویلر پس از آب‌گیری مجدد جهت تست روشن شد و در سرویس قرار گرفت.
کد خبر : ۶۰۰۰۹

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، به دلیل گذشت بیش از 10 سال از عمر بویلرهای پایانه خلیج‌فارس و وجود تنش حرارتی دائمی در محل قرارگیری پانل کنترل محلی، با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان واحد ابزار دقیق پایانه بر روی پانل کنترل محلی بویلر شماره 2، مشخص شد تقریبا همه سیم‌های رابط موجود در این پانل دچار پوسیدگی شدید شده‌اند به نحوی که انجام هر نوع عملیات تعمیرات که نیازمند کمترین حرکت هر یک از این سیم‌ها باشد، منجر به ریزش روکش عایق تعدادی از سیم‌ها و اتصالی آنها می‌شود.
با توجه به این شرایط، بروز حوادثی از قبیل برق‌گرفتگی نفرات، اخلال در عملکرد بویلر، سوختن تجهیزات بسیار گران‌قیمت و حتی بروز آتش‌سوزی و از بین رفتن کل پانل کنترل بویلر و ... کاملا محتمل بود.
با بررسی‌های کارشناسی و مذاکرات انجام شده با مسئولان پایانه، نتیجه‌گیری شد که با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و لزوم تسلط مجریان پروژه بر جزییات عملکردی و مدارک فنی بویلر از یک سو و زمان‌بر بودن فرایند برون‌سپاری پروژه و لزوم خارج از سرویس بودن بویلر شماره 2 تا حل کامل این مشکل و نیز حیاتی بودن نقش بویلر در فرایند صادرات از سوی دیگر، واگذاری پروژه به پیمانکار بسیار پر ریسک و البته پرهزینه خواهد بود. بنابراین تصمیم بر آن شد که کارشناسان واحد ابزار دقیق مسئولیت انجام این پروژه را برعهده گرفته و در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود.
پس از آن، کارشناسان واحد ابزار دقیق پایانه، پس از دریافت مجوزهای لازم و انجام مطالعات دقیق، اقدام به تهیه نقشه‌های کاربردی و تدوین یک طرح عملیاتی دقیق نموده و پروژه را آغاز کردند. در این پروژه با تلاش بی‌وقفه یک تیم سه نفره و طی فرایندی دقیق و البته طاقت‌فرسا، سیم‌کشی قدیمی پانل کنترلی بویلر شماره 2 به طور کامل خارج شده و مجددا عملیات سیم‌کشی طبق نقشه‌های تهیه شده انجام شد. در این فرایند بیش از 250 متر سیم برای تعویض سیم‌کشی نزدیک به 300 برچسب (TAG) مختلف استفاده شد و خوشبختانه بدون کوچکترین خطایی عملیات به پایان رسید.
پس از پایان پروژه، جهت اطمینان از صحت عملکرد سیستم، بویلر شماره 2 آب‌گیری شده و در سرویس قرار گرفت. همچنین تست‌های عملیاتی مختلف بر روی آن انجام و صحت عملکرد کلیه بخش‌های آن تایید شد. این عملیات با توجه به آشنایی و تسلط کارشناسان واحد ابزار دقیق پایانه بر جزییات عملکردی و مدارک فنی بویلر، با موفقیت انجام شد در حالی که انجام این پروژه برای پیمانکار نا آشنا با این جزییات، نیازمند صرف زمان چند برابری با حداقل سه نفر نیروی متخصص بود که این امر با در نظر گرفتن هزینه‌های رفت‌وآمد و اقامت نزدیک به یک ماهه و دستمزد نیروهای متخصص، موجب تحقق صرفه‌جویی هزینه دست کم پنج میلیارد ریالی شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر