/
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

انجام عملیات تعمیراتی سخت و پیچیده در پایانه شناور خلیج‌فارس توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در پایانه شناور صادراتی خلیج‌فارس، عملیات سخت و پیچیده تعمیر یکی از قطعات مهم این پایانه با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۵۴۳۸۱
به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مخزن تعادلی Fore Peak با ظرفیت 12 هزار مترمکعب در جلویی‌ترین قسمت پایانه قرار دارد و دارای تنها یک ولو 20 اینچ زیر سطحی در عمق تقریبی بیش از 33 متری از عرشه و با نیروی محرکه هیدرولیک برای پر کردن یا تخلیه مخزن است.

در ماه‌های گذشته این ولو دچار مشکل نشتی روغن هیدرولیک شده و عملا کنترل بر روی مخزن تعادل جلو کشتی از دست رفت. با توجه به اهمیت عملیاتی بودن این مخزن برنامه تعمیر آن در دستور کار قرار گرفت ولی چالش‌هایی در این راه وجود داشت.

از جمله چالش‌های موجود اینکه ولو در کف مخزن در پایین‌ترین نقطه و با مسیر دسترسی بسیار سختی قرار داشت و مسیر رسیدن به ولو چند طبقه با پله‌های زیاد، دریچه‌های ورودی بسیار تنگ، محیط بدون روشنایی و هرگونه تهویه بود. همچنین برای تخلیه 2500 مترمکعب آب موجود در مخزن از روش‌های ابداعی استفاده شد. تعمیر ولو در کف مخزن امکان‌پذیر نبود و تجهیزات و پیش‌بینی‌های لازم برای انتقال ولو از کف مخزن و عرشه نیز وجود نداشت و مسیر انتقال مارپیچ و چندین طبقه غیر همراستا بود. چالش دیگر در این زمینه اینکه قطعات اصلی مورد نیاز برای تعمیر ولو در اختیار نبود.

تخلیه آب مخزن و تهویه هوای آن در یک دوره تقریبا 20 روزه انجام گرفت و با تمهیدات ایمنی همکاران وارد مخزن شده و اکچویتور معیوب باز شد. کار انتقال این قطعه به عرشه به علت سنگینی و مسیر پر پیچ و خم و اختلاف سطح از محل دریچه اضطراری، سطوح شیب‌دار و لغزنده و نور مقطعی و ضعیف بسیار سخت بود. به همین دلیل در طی فرایند تعمیرات این ولو، همکاران مجبور به انجام چندین بار پروسه انتقال شدند.

با بررسی‌های انجام شده توسط واحد ابزار دقیق مشخص شد که یکی از پکینگ‌های عملگرا کاملا از بین رفته است. متاسفانه به دلیل دسترسی نداشتن به پکینگ اصلی و با وجود تست پکینگ‌های جایگزین شده در عرشه چند بار پکینگ‌های مختلف نصب و در عرشه تست و ولو به مخزن منتقل شد که موفقیت‌آمیز نبود. در چهارمین مرحله پس از نصب اکچویتور تصمیم به انجام تست‌های جدید در شرایط واقعی در داخل تانک گرفته شد. نتیجه تست‌های پکینگ رضایت‌بخش بود ولی مشخص شد که انحراف میلیمتری رک از زاویه اصلی خود، باعث کاهش سطح تماس چرخ‌دنده‌های رک و پینیون شده و این موضوع باعث درگیر نشدن چرخ دنده‌ها بر روی یکدیگر و در نتیجت عمل نکردن شیر با وجود حرکت پیستون و رک شده است.

با مشخص شدن مشکل و به دلیل دشواری انتقال مجدد عملگر به سطح عرشه، تصمیم به انجام عملیات تعمیرات در داخل تانک گرفته شد و پس از چندین ساعت کار سخت گروهی در عمق 33 متری داخل مخزن، کلیه اجزا عملگر به طور کامل باز شده و دوباره سرویس و نصب شدند و عملیات تعمیرات با موفقیت به پایان رسید.

گفتنی است، یکی از مهمترین وظایف نفرات مستقر در پایانه شناور صادراتی خلیج‌فارس حفظ تعادل کشتی است که به این منظور، همچنین کنترل نیروهای برشی و خمشی وارده بر سازه کشتی، وجود مقدار کنترل شده آب در مخازن تعادلی پایانه امری حیاتی بوده پر و خالی کردن مخازن تعادلی پایانه هنگام صادرات یا دریافت نفت لازم‌الاجرا است.

این مهم جز با همدلی و غیرت و پشتکار و دانش فنی بالای همه همکاران پایانه در گروه‌های تعمیرات و بهره‌برداری و عرشه و ایمنی به سرانجام نمی‌رسید. تعمیرات این ولو با کمترین هزینه و با روش‌های ابداعی برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات همکاران پایانه نفتی شناور خلیج‌فارس بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر