/
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
رئیس کارگروه محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی:

نیاز به جذب سرمایه‌گذاری هنگفت در فناوری کربن‌زدایی داریم

رئیس کارگروه محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار مؤسسه مطالعات بین‌المللی با بیان اینکه موضوع گذار انرژی فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی را برای کشور به‌دنبال دارد، گفت: در حوزه فناوری‌های کربن‌زدایی به جذب منابع هنگفت برای سرمایه‌گذاری نیاز داریم.
کد خبر : ۶۱۱۰۸

نبض نفت -  فریبا ریاحی عصر امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در نشست تخصصی رویکردهای نوین مدیریت پایدار انرژی که در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور هدی پناهی‌نژاد، پژوهشگر مطالعات بین‌المللی و رئیس گارگروه انرژی زنان وزارت نفت، برگزار شد، با اشاره به مؤلفه‌های گذار انرژی و وضع صنعت نفت و گاز ایران در این باره بیان کرد: گذار انرژی چهار مؤلفه دارد که شامل تولید، تمرکززدایی، کربن‌زدایی و کاهش انرژی می‌شود.
وی با بیان اینکه تمرکززدایی از فرایندهای پشتیبانی و حاکمیتی گذار انرژی است، افزود: هنگام وجود گذار انرژی باید به‌سمت سیستم‌هایی با انرژی‌های غیرمتمرکز برویم که متأسفانه بیشتر سیستم‌های موجود در کشور سیستم‌های متمرکزی هستند که حاکمیت آن‌ها به دست دولت و شرکت‌های خصوصی نفتی است.
رئیس کارگروه محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار مؤسسه مطالعات بین‌المللی با بیان اینکه گذار انرژی به مفهموم جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی است، تصریح کرد: انتشار گازهای هیدروکربن از زمان انقلاب صنعتی به مرحله اشباع رسیده است و اگر این روند ادامه‌ یابد، دمای کره‌ زمین بین ۴ تا ۶ درجه افزایش می‌یابد که تبعات محیط زیستی بسیاری‌ را به دنبال دارد. ازاین‌رو استفاده از اینترنت اشیا و دیتا مایتینگ ازجمله بحث‌های مطرح‌شده در این زمینه برای عبور از سیستم‌های سنتی به‌سمت سیستم‌های هوشمند است.
ریاحی با بیان اینکه الگوی همه کشورها در زمینه گذار انرژی یکسان نیست و راهکارها و الگوهای گذار در هر کشور براساس منافع ملی و ویژگی‌های آن کشور تعریف می‌شود، اظهار کرد: ایران جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در زمینه تولید و انتشار گازهای کربن است که افزون بر آسیب‌های زیست‌محیطی، مشکلات دیگری همچون مالیات کربن نیز دارد.
وی با بیان اینکه موضوع گذار انرژی فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی را برای کشور به‌دنبال دارد، گفت: در حوزه فناوری‌های کربن‌زدایی به جذب منابع هنگفت برای سرمایه‌گذاری نیاز داریم، زیرا فقدان مهارت‌ها و توانمندی‌های جدید در این حوزه‌ تأثیرهای منفی بر عملکرد مالی شرکت‌ها دارد.
رئیس کارگروه محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار مؤسسه مطالعات بین‌المللی یادآور شد: طراحی و اجرای نسل نو فناوری‌ها، شتاب‌بخشی به کربن‌زدایی به‌دلیل دسترسی به منابع سرمایه‌ای، حرکت به‌سمت انرژی پایدار و ایجاد ایده‌های خلاقانه، افزایش مهارت‌ها و ایجاد مشاغل تازه در حوزه انرژی ازجمله فرصت‌های ایجادشده همسو با موضوع گذار انرژی است.

 

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر