/
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

سرمایه‌گذاری ۶۰۳ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز جهان در ۲۰۲۴

سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۴، در ادامه روند افزایشی سه سال اخیر به ۶۰۳ میلیارد دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰ برای تأمین تقاضای جهانی نفت و جلوگیری از بحران عرضه انرژی باید به ۷۳۸ میلیارد دلار برسد.
کد خبر : ۶۱۷۴۶

 نبض نفت -  مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، طبق یافته‌های مطالعه سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز که هفته گذشته منتشر شد، سرمایه‌گذاری سالانه در پروژه‌های نفت و گاز در سراسر جهان باید تا سال ۲۰۳۰ به ۷۳۸ میلیارد دلار برسد تا بتوان ضمن تأمین تقاضای جهانی هیدروکربن‌ها، از بحران عرضه انرژی جلوگیری کرد.
مطالعه سرمایه‌گذاری مورد نیاز صنعت نفت و گاز به‌طور مشترک از سوی مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) و مؤسسه پلاتس (Platts) انجام و نتایج آن در قالب گزارش سالانه «چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بالادستی نفت و گاز» منتشر می‌شود.
طبق گزارش سال ۲۰۲۴ این مطالعه، حتی با وجود اینکه انتظار می‌رود رشد تقاضای نفت و گاز به‌دلیل شرایط جهانی گذار انرژی کاهش یابد، با توجه به تورم و مصرف روبه‌رشد نفت و گاز در میان‌مدت درمجموع به ۴ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار طی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ نیاز است.
همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۰۳ میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های بخش بالادستی به‌منظور تقویت یا حفظ تولید نفت هزینه شود که بالاترین رقم طی یک دهه اخیر است.
در این گزارش تأکید شده است که با درنظرگرفتن انتظار افزایش تقاضای جهانی نفت از روزانه ۱۰۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ به روزانه ۱۱۰ میلیون بشکه تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۱۳۵ میلیارد دلار دیگر برای تأمین این میزان تقاضا نیاز است.
جوزف مک‌مونیگل (Joseph McMonigle)، دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی، در این باره گفت: به سرمایه‌گذاری بیشتر در عرضه نفت و گاز جدید برای تأمین تقاضای روبه‌رشد و حفظ ثبات بازار انرژی که پایه و اساس رفاه اقتصادی و اجتماعی جهان است، نیاز خواهد بود. بازارهای انرژی با عرضه باثبات، برای پیشرفت در سیاست‌های اقلیمی بسیار مهم هستند؛ زیرا انرژی جایگزین با قیمت‌های بالا و نوسانی، حمایت عمومی از گذار انرژی را تضعیف می‌کند، همان‌طور که در دو سال گذشته نیز شاهد بودیم.
راجر دیوان (Roger Diwan)، نایب‌رئیس مؤسسه پلاتس نیز بیان کرد: کاهش تولید مورد انتظار و رشد تقاضای نفت در آینده مستلزم سرمایه‌گذاری مجدد جریان‌های نقدی موجود حتی با ادامه گذار انرژی است.
پیش‌بینی‌های تقاضای جهانی نفت در سال‌های اخیر، به منبع اختلاف بین اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که ارگان کشورهای صنعتی است، تبدیل شده است. اوپک انتظار دارد تقاضا در سال ۲۰۲۸ به روزانه ۱۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد، درحالی ‌که آژانس بین‌المللی انرژی مدعی است تقاضای هیدروکربن‌ها قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد.
در تازه‌ترین گزارش اوپک درباره «چشم‌انداز نفت جهان»، برآورد شده است که به‌رغم رشد مورد انتظار در عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از خودروهای برقی، حدود ۱۴ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۴۵ برای تأمین تقاضای بلندمدت نفت نیاز است.
براساس گزارش مجمع بین‌المللی انرژی، افزایش تولید غیراوپک تا سال ۲۰۳۰ همچنان سهم بازار اوپک را کاهش خواهد داد، به‌طوری که قاره آمریکا بیش از ۶۰درصد از افزایش سرمایه‌گذاری و تولید بخش بالادستی نفت جهان را در پنج سال آینده به خود اختصاص می‌دهد.
این گزارش نشان می‌دهد حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ۶ میلیون بشکه در روز تولید جدید نفت، تا سال ۲۰۳۰ از پروژه‌های توسعه نفت در منطقه‌ آمریکای لاتین تأمین خواهد شد، همچنین انتظار می‌رود در همین دوره، آفریقا از نظر سرمایه‌گذاری در بخش نفت، دومین رشد سریع را داشته باشد.
محرک اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه نفت در آفریقا، رشد عرضه در کشور نامیبیا است که انتظار می‌رود نخستین بشکه‌های نفت خود را در سال ۲۰۲۹ وارد بازار کند. با توجه به اکتشافات کنونی در حوضه Orange Basin نامیبیا، تولید نفت این کشور در دهه‌ ۲۰۳۰ به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه خواهد رسید که این مقدار می‌تواند با اکتشافات جدید بیشتر نیز بشود، همچنین تولیدکنندگان نوظهور غرب آفریقا مانند سنگال و ساحل‌عاج نیز از دیگر کشورهای دارای ظرفیت افزایش تولید نفت هستند.
عرضه نفت غیراوپک، افزایش قیمت‌ها که سال گذشته میلادی تا حدی از سرمایه‌گذاری‌های تازه حمایت کرد، تولید در روسیه، ونزوئلا و ایران با وجود تحریم‌ها، کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و رشد ظرفیت مازاد تولید، تاکنون مانع بروز مخاطرات مشترک ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری و عرضه جهانی نفت شده است.
بااین‌حال، اگر تغییراتی در محیط قیمت کالاها، چشم‌انداز ژئوپلیتیکی، تغییر در سیاست‌های محیط‌زیستی، خارجی و پولی و مقررات حکمرانی، اجتماعی و محیط‌زیستی (ESG) ایجاد شود، خطر کمبود سرمایه‌گذاری و کسری عرضه می‌تواند دوباره افزایش یابد. برای جبران کاهش مورد انتظار تولید و پاسخ‌گویی به رشد تقاضا در آینده، همچنان باید سرمایه‌گذاری بالادستی در صنعت نفت و گاز ادامه ‌یابد.
چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و عوامل بنیادین در درجه اول به‌دلیل عوامل سمت عرضه بهبود یافته است، اما نبود اطمینان تقاضا نقش برجسته‌تری در این زمینه ایفا خواهد کرد.
گزارش چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بالادستی نفت و گاز فرض می‌کند که تقاضا برای کل مایعات هیدروکربوری تا سال ۲۰۳۰ به نزدیک روزانه ۱۱۰ میلیون بشکه افزایش یابد و پس از آن برای مدتی رشدی نخواهد داشت و سپس به‌تدریج تا سال ۲۰۵۰ به روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه کاهش می‌یابد. تأمین این میزان تقاضا همچنان به سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی نیاز دارد.
بااین‌حال، نبود قطعیت زیادی درباره تقاضای جهانی نفت و گاز و سرعت گذار انرژی وجود دارد، به‌طوری‌ که «پیش‌بینی‌های سناریوی پایه‌ سازمان‌های پیشرو درباره تقاضای جهانی نفت تا روزانه ۷ میلیون بشکه برای سال ۲۰۳۰ اختلاف دارند و این شکاف در سناریوهای جاه‌طلبانه اقلیمی آن‌ها به روزانه ۲۷ میلیون بشکه افزایش می‌یابد».

 

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر