/
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

به‌کارگیری حداکثری ظرفیت‎‎های داخلی در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از به‌کارگیری حداکثری ظرفیت شرکت‎های داخلی در اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‎های صادراتی خبر داد و گفت: مناقصه‌های مربوط به این طرح در دستور کار است.
کد خبر : ۶۵۵۰

نبض نفت - غلامرضا منوچهری که به تازگی از روند اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانههای صادراتی بازدیدی داشته است، درباره وضع پیشرفت این طرح گفت: در این طرح، خط لولهای ۴۲ اینچی به طول هزار کیلومتر و همچنین مخازن ذخیرهسازی و اسکله صادراتی احداث خواهد شد که مناقصات مربوطه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد سریعتر کار، اجرای خط لوله به چهار بخش تقسیم شده است، افزود: لولههای مورد نیاز از محل تولیدات سه شرکت لولهساز داخلی تامین میشود.

منوچهری همچنین به برگزاری مناقصه ساخت مخازن ذخیرهسازی این طرح اشاره کرد و گفت: نتیجه مناقصه مشخص شده است و قرارداد ساخت مخازن به‌زودی در قالب BOT با یک شرکت ایرانی امضا میشود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مناقصه‏ مربوط به احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نیز برگزار خواهد شد، درباره محل استقرار تاسیسات نفت در سواحل دریای عمان گفت: منطقهای که نفت در نظر گرفته در ۶۰ کیلومتری غرب جاسک واقع شده، اما نقطهای که منطقه آزاد پیشنهاد داده، در ۱۵ کیلومتری شرق جاسک است که به این منظور، از مشاوری استفاده میکنیم تا پارامترهای مختلف سنجیده و با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی و زیست محیطی، در این باره تصمیمگیری شود.

وی با بیان اینکه آبادسازی سواحل مکران از جمله طرحهای مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران است و دولت بسیار بر آن تاکید و اهتمام دارد، عنوان کرد: پایانههای صادراتی ما در خلیج فارس متمرکز است و بهرهمندی از پایانه صادراتی در دریای عمان میتواند مزیتهای بی‌شماری برای کشور به همراه داشته باشد.

منوچهری این را هم اضافه کرد که توسعه سواحل مکران به معنای انجام فعالیتهای توسعهای در یکی از محرومترین نقاط کشور است که این موضوع بر اهمیت طرح میافزاید

بر اساس این گزارش، با توجه به تمرکز بخش عمده فعالیت‌های صنعت نفت در غرب و جنوب کشور، توسعه سواحل مکران می‌تواند به تکمیل فرآیندهای توسعه‌ای این صنعت در جنوب کمک کند و فرصت بکری برای جذب سرمایه در این منطقه فراهم سازد.

توسعه سواحل مکران بارها از سوی مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری مورد تاکید قرار گرفته است و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ پایدار در سواحل مکران که اسفندماه پارسال برگزار شد، استقرار عدالت منطقهای را از جمله رهاوردهای توسعه سواحل مکران خواند و اعلام کرد: در طرح توسعه سواحل مکران به امنیت ملی و رشد اقتصادی ایران توجه خواهد شد.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر