/
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷

نگاه بهارستان به لایحه جدید شفافیت

در پی انتشار گزارش توجیهی ارایه لایحه شفافیت از سوی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برخی نمایندگان درباره ابعاد مختلف این لایحه را که البته هنوز منتشر نشده اظهارنظر کردند.
کد خبر : ۸۹۱۷
نگاه بهارستان به  لایحه جدید شفافیت

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان این که شفافیت یکی از موضوعات ارزشمندی است که با ذات بشر در ارتباط است و به لحاظ قانونی در دنیا مورد توجه قرار دارد، اظهارکرد: هم اکنون موضوع شفاف سازی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از فساد و زدو بندها مورد توجه قرار دارد. وی افزود: این که دولت قصد دارد در قالب لایحه ای موضوع شفافیت را دنبال کند، امری مبارک است و ما از آن استقبال می‌کنیم اما باید دید تا چه میزان این لایحه کاربردی خواهد بود.وی‌با تاکید بر این که دولت باید خود عَلَم دار شفافیت باشد، گفت: دولت تا همین الان هم نباید سکوت می کرد، این که رئیس جمهور می گوید چیزی هست که نمی توانم بگویم معنی ندارد.وی تصریح کرد: اگر شفاف سازی را در کشور داشتیم، امروز گمرک ما در این وضعیت نبود که از زمین، دریا و هوا از معابر قانونی قاچاق وارد کشور شود.
نماینده همدان در مجلس  گفت: مگر شش هزارو 481 خودرو مگس یا پرنده هستند که از مرزهای رسمی در روز روشن وارد کشور شوند ؟ اگر شفافیت بود، هیچ نورچشمی و آقازاده‌ای جرئت وارد کردن غیر قانونی حتی یک خودرو را نیز نداشت. خجسته تاکید کرد: دولت در رسانه ملی بامردم شفاف سخن بگوید و اقدامات خود را به مردم گزارش دهد و مشکلات را با آن ها درمیان بگذارد. همچنین در قدم نخست دعوت های مکرر نمایندگان را اجابت کند و درمجلس شورای اسلامی حضور یابد وبه نمایندگان توضیحات خود را ارائه کند.وی با بیان این که ریشه بسیاری از مشکلات نبود شفافیت است، تصریح کرد: درباره موضوع LC ها و اموال تملیکی ما سه نامه به وزیر اقتصاد و رئیس گمرک ارسال کرده ایم و چهار ماه است منتظر پاسخ مانده ایم. به هیچ یک از آن ها پاسخ داده نشده است و اگر هم جوابی داده اند، انحرافی و پاسخ غیر مرتبط بوده است.

شفاف سازی باید اساس کار سه قوه قرار گیرد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهارکرد: شفاف سازی باید اساس کار سه قوه قرار گیرد و باید آن را در جامعه عملیاتی کنیم و شرط آن استفاده از انسان های درست و پاک دست است.وی با بیان این که کوچک و بزرگ کشور باید ملزم به عملکرد شفاف شوند، گفت: در مسیر اعمال شفافیت باید فراجناحی عمل شود که اگر این گونه نباشد قطعا فراگیری لازم را نخواهد داشت.خجسته اشاره کرد: ارائه فهرست اموال مسئولان در سایت عمومی، شفاف سازی حقوق آن ها و پی گیری طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، از اقدامات اولیه شفافیت به شمار می رود که به طور قطع اعتماد و اقبال جامعه را درپی خواهد داشت.

سلیمی: شفافیت یعنی تصمیم گیری ها در اتاق در بسته نباشد

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس درباره خبر تهیه پیش نویس لایحه شفافیت از سوی دولت اظهارکرد: دولت مدعی شفافیت، سزاوار است پیش از ارائه لایحه شفافیت، خود در راستای شفافیت و پرهیز از پنهان کاری عمل کند.وی افزود: ارائه فهرست افرادی که دلار 4200 تومانی آورده اند، بیان شفاف قراردادهای هواپیمایی، اعلام اسامی افرادی که سکه های نجومی خرید کردند، اعلام فرد یا افرادی که سایت وزارت صنایع و معادن را هک و پنج هزار خودرو وارد کردند، اعلام اسامی افراد نفوذی و معرفی آن ها تنها بخشی از انتظارات مردم از دولت است که برآورده نشده است.عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که شفافیت مطالبه عمومی مردم است اما باید دید مبنای آن چیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی مواقع قانون دور زده می شود اما در عین حال ادعای شفافیت مطرح می شود.وی تصریح کرد: مردم ما را قضاوت می کنند بنابراین نمی توان به صرف مطرح کردن ادعای شفافیت، به همه بقبولانیم شفاف عمل می کنیم.سلیمی گفت: هنوز هم برای ما سوال است دولتی که مدام ادعای شفافیت می کند و حتی نگران شفاف نبودن صندوق های رای است و از شورای نگهبان می‌خواهد که آن را شیشه ای کند، چرا در موضوعات مختلف خود در اتاق دربسته تصمیم می گیرد؟!

صرف ایجاد یک قانون موجب شفاف شدن عملکردها نیست

ا...یار ملک شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که شفافیت موضوع خاصی است که به لحاظ قانونی نمی توانیم با در نظر گرفتن یک عنوان قانونی آن را محقق شده بدانیم، افزود: شفافیت باید در تمام عرصه ها و حوزه ها جاری باشد بنابراین نمی توانیم ادعا کنیم با ایجاد قانون شفافیت، توانسته ایم آن را در تمام عرصه ها نهادینه کنیم.وی افزود: کلیه عرصه های اجرایی، قانون گذاری و نظارتی، نیازبه عملکرد شفاف دارد بنابراین شفافیت باید درتمامی موقعیت ها در نظر گرفته شود. در این میان برای جلوگیری از فساد، حوزه اقتصادی بیش از عرصه های دیگر نیازمند شفافیت است.نماینده کوهدشت با بیان این که نمی دانم هدف دولت از ارائه لایحه شفافیت چه چیزی است، یادآورشد: در این زمینه مجلس اقداماتی را در دست انجام دارد به طوری که هم اکنون کمیسیون قضایی و دیگر کمیسیون های تخصصی مجلس، قانون مبارزه با پول شویی را در دست تهیه دارد که مربوط به شفافیت حوزه مالی و ردیابی پول کثیف است.

وی تصریح کرد: در همین حال کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، طرح ایجاد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیز در دست تهیه دارد که براساس آن، این مهم در سازمانی مستقل زیر نظر دستگاه قضایی پیگیری می شود.ملک شاهی با بیان این که براساس این طرح، سازمان مبارزه با مفاسد دارای دادگاه ، دادسرا و ضابطان قضایی خاص خود است و به جرایم مالی بالاتر از پنج میلیارد تومان رسیدگی می کند، خاطرنشان کرد: این طرح با کمک رئیس مجلس تهیه و تدوین شده است و کمتر از یک ماه دیگر برای بررسی در صحن مجلس مطرح می شود.وی با تاکید بر این که ما از لایحه دولت در زمینه شفافیت استقبال می کنیم، گفت: به عقیده من آن چه امروز مورد انتظار جامعه است، رفتار شفاف و عمل به قانون براین اساس است. عملکرد صحیح مسئولان و رفتار صادقانه، موضوعی است که در قانون بر آن تاکید شده است و برای به کار بستن آن، نیازمند قانون جدید نیستیم بنابراین به آن چه بیش از قانون گذاری در زمینه شفافیت نیاز داریم، رفتار درست مسئولان و پاسخ گویی است.

 مردم محرم همه اسرار نظام هستند

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس، درباره ارائه لایحه شفافیت توسط دولت اظهارکرد: ما در قانون برنامه ششم از دولت خواستیم فهرست حقوق را بیاورد و در سایت قرار دهد، این مسائل نیاز به قانون ندارد. دولت می تواند همه چیز را شفاف بیان کند لذااین که دولت بگوید به من حکم کنید تا موارد لازم را رعایت کنم، معنی ندارد.وی افزود: طبق قانون، رئیس جمهور باید به مردم گزارش بدهد چرا که مردم محرم همه اسرار نظام هستند بنابراین دولت نباید چیزی را که هم اکنون براساس قانون ملزم به انجام آن است ، مجددا تبدیل به قانون کند.عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات با بیان این که اگر شفافیت در این حد باشد نیاز به قانون گذاری نیست، افزود: در کشور، ما خیلی چیزها را شفاف نکرده ایم و مردم گاهی از موضوعاتی که باید از آن آگاه باشند، مطلع نمی شوند. شاید برخی به بهانه مصلحت نبودن بیان شفاف، اعتقاد دارند بیان نکردن برخی موضوعات به نفع نظام است در صورتی که ما این گونه نمی اندیشیم.سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس گفت: درعمده کشورهای توسعه یافته، درباره خیلی از مسائل با مردم مشورت می کنند و همه پرسی می گذارند و به این بسنده نمی کنند که ما نماینده داریم و آن ها تصمیم گیری می کنند.

وی افزود: در واقع مردم، محور هستند و همه چیز این انقلاب مردم هستند بنابراین دولت باید مردم را محرم اسرار خود بداند ، با آن ها مشورت کند و از شفافیت واهمه ای نداشته باشد.لاهوتی تصریح کرد: شفافیت، درواقع یک مشورت و همفکری است بنابراین با شفافیت نظام از مطالبات مردم آگاه می شود و به تبع مسیری را انتخاب می کند که مد نظر مردم است.وی با بیان این که حرکت دولت در مسیری که مردم مطالبه آن را دارند اگر نتیجه مثبتی هم نداشته باشد از آن جا که انتخاب مردم بوده توجیه مردم سالارانه تری دارد، اظهارکرد: مثلا دریک شهر، وقتی با رای مردم مدیریت شهری انتخاب می‌شود، در صورت بروز نابه سامانی ها، این انتقاد به انتخاب مردم است که می توانستند اعضای شورای شهر خوب تری را برگزینند. لاهوتی همچنین با اشاره به اهمیت شفافیت در دستگاه قضایی گفت: این که فرد متهمی پرونده قضایی در دادگاه دارد و می خواهد از محتویات پرونده خود آگاه شود ،چه ایرادی دارد ما سیستمی طراحی کنیم که این اطلاع را به وی بدهد؟

عضو کمیته تطبیق مصوبات دولت در مجلس با بیان این که دولت نمره خوبی در التزام به قانون و رفتار قانون مدارانه داشته است، تصریح کرد: دولت در پایبندی به قانون عملکرد مثبتی داشته و آن جایی که ما تذکر داده ایم، عمل کرده است اما در بحث شفافیت طبیعی است که سیستم حاکمیت به طور طبیعی شکل گرفته است و ما باید منتظر باشیم ببینیم تصمیم تازه دولت در این زمینه چیست.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر