/
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
قدرت جاذبه و دافعه دلار؛

ایران جهنم پناهندگان و بهشت گردشگران

همه چیز از تابستان سال گذشته آغاز شد. هنگامی که نرخ دلار شروع به رشد کرد و در عرض کمتر از یک سال قیمت آن به بیش از دو برابر رسید. این افزایش نرخ دلار باعث شد تا ارزش پول ملی ما به شدت اُفت کند و همین موضوع، عاملی شد برای فرار افغانستانی ها از ایران و هجوم عراقی ها به ایران. البته هر دو مورد به شرط مدیریت صحیح و نظارت، به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
کد خبر : ۹۰۱۱

به گزارش نبض نفت -  نوسانات نرخ ارز از تابستان سال گذشته آغاز شد و هر چه به پایان سال نزدیک تر می شدیم این نوسانات شدیدتر می شد. عاقبت، کار به جایی رسید که نرخ ارزها به خصوص دلار به شدت افزایش یافت و راهکارهای دولت هم آن گونه که باید نتوانست جلوی این افزایش قیمت دلار را بگیرد، تا جایی که قیمت دلار در عرض یک سال به بیش از دو برابر رسید. این افزایش قیمت دلار باعث شد تا ارزش پول ملی ما به شدت اُفت کند و همین عاملی شد بر فرار افغانستانی ها از ایران و هجوم عراقی ها به ایران.

در چند روز گذشته خبرها حکایت از آن داشت که خروج افغانستانی ها از ایران، شدت گرفته و بیش از هزاران کارگر افغانستانی شاغل در ایران به کشور خود بازگشته اند. کاری که مسئولین در این چند دهه اخیر نتوانسته بودند انجام دهند، دلار با افزایش قیمتش انجام داد.

با افزایش قیمت دلار از حدود 4 هزار تومان به حدود 8 هزار تومان، ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت به طوری که به نقل از سایت عصر ایران، پیش از عید نوروز سال جاری هر یک میلیون تومان معادل 15 هزار افغانی بود اما با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به 8 هزار تومان همین رقم به 7 هزار افغانی کاهش یافته است. این موضوع باعث شد تا شرایط برای کارگران افغانستانی که در ایران مشغول به کار می باشند و می خواهند خرج خانواده های خود در افغانستان را تامین کنند، دشوار شود و آن ها تصمیم به خروج از ایران بگیرند.   

این تنها یک سوی ماجرای افزایش قیمت دلار بود. از سوی دیگر خبر دیگری حکایت از آن داشت که به دلیل همین افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عراقی ها برای خرید کالا و خدمات به شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز هجوم آورده اند و همین هجوم آن ها باعث افزایش شدید قیمت ها و نارضایتی مردم این شهرها شده است. حتی کار به جایی رسیده است که برخی پزشکان متخصص، پذیرش بیماران عراقی را در اولویت خود قرار داده اند.

روزنامه ایران در مورخه 18 تیر 1397 با یکی از کسانی که در یکی از مراکز تخصصی قلب اهواز کار می کند، مصاحبه ای را انجام داد و به چاپ رساند. وی به روزنامه ایران گفته بود: از زمانی که قیمت دلار به 9 هزار تومان رسید قدرت خرید عراقی ها هم دو برابر شد. آنها دیگر برای معاینه و درمان به بیمارستان های دولتی مراجعه نمی کنند و به مطب های خصوصی می روند و پزشکان هم در ازای دستمزدشان دلار می گیرند. وی ادامه داده است:  پزشکانی را سراغ دارم که اولویت معاینه شان بیماران عراقی است.

این دو روی سکه گرانی دلار در ایران است که هر دو مورد در صورت مدیریت صحیح و نظارت، می تواند به نفع اقتصاد ایران باشد. در این اوضاع بیکاری، خروج افغانستانی ها از ایران می تواند حداقل باعث افزایش تقاضا برای جذب کارگران ساده شود و هجوم عراقی ها به بازار ایران برای خرید کالا و خدمات، می تواند باعث رونق مشاغل مختلف گردد. 

 

منبع:تابناک

 

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر