/
۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به نبض نفت:

تاکنون هیچ نوبت بندی تامین آب اعمال نکرده ایم

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد که تاکنون در مناطقی که سدها تامین کننده آب شرب بوده اند هیچ محدودیتی برای نوبت بندی تامین آب اعمال نکرده ایم.
کد خبر : ۹۰۴۵
تاکنون هیچ نوبت بندی تامین آب اعمال نکرده ایم

محمد حاج رسولیها در پاسخ به پرسش نبض نفت درخصوص این که با توجه به شرایط بحران و کم آبی در نقاط مختلف کشور آیا این شرکت موضوع نوبت بندی آب را در مناطقی از کشور درنظر دارد یا خیر؛ گفت: درآنجاهایی که سدها تامین کننده آب شرب بوده اند و ما مدیریت داشته ایم هیچ جایی محدودیت نوبت بندی تامین آب اعمال نکرده ایم.

وی با یادآوری این که وظیفه ما تامین آب در مصارف مختلف از جمله کشاورزی و شرب است، افزود: درمورد مصارف آب شرب شهری شرکت آبفای کشور مسئولیت دارد و دراین زمینه پاسخگو هستند ولی ما تاکنون در جاهایی که سدها تامین کننده آب شرب بوده اند محدودیتی در تامین آب اعمال نکرده ایم.

به گفته وی این موضوع در تهران و سایر نقاط کشور حتی مناطقی که خشک ترین ورودی به سدها را داشته اند مصداق دارد چون تقریبا دو سال نیاز آبی شرب شهرها را در سدها ذخیره می کنیم.

وی افزود: ممکن است در مناطقی سدها تامین کننده آب نباشند مثلا از چشمه آب را تامین می کنند ، در این مناطق ممکن است دبی آب چشمه تغییر کند که به مباحث منطقه ای بر می گردد و آبفای کشور دراین زمینه پاسخگو هستند.

وی همچنین درپاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها با بیان این که درتمام سدهای کشور تشتک تبخیر برای اندازه گیری میزان تبخیر تعبیه شده است، افزود: ارقام مربوط به تبخیر درکشور براساس حدس و گمان نیست و مبنای فنی دارد، میزان ورودی مخازن سدهای کشور حداکثر 50 میلیارد متر مکعب و درسالهای خشکسالی 28تا 30 میلیارد متر مکعب است و میزان تبخیر از سدهای کشور نیز به طور متوسط یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است که البته بسته به میزان حرارت از یک ونیم میلیارد تا دو میلیارد متر مکعب متفاوت است.این رقم تبخیر نسبت به کل میزان ورودی حدود 7تا 8 درصد است.

وی ادامه داد: در برنامه ابلاغی 113 سد کشور که 90 درصد منابع آب سطحی را تشکیل می دهد میزان تبخیر سدها را نیز همچون سایر موضوعات مثل مصرف کشاورزی، شرب و غیره در نظر می گیریم که عدد آن از 5تا 8 درصد است که البته باید برای همین میزان هم چاره سازی کنیم.

تهیه و تولید: حسین بردبار

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر