/
۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

فشار پالایشگاه‌های ژاپنی به توکیو برای معاف شدن از تحریم نفتی ایران

یک مقام دولتی ژاپن گفت، این کشور به دنبال یک معافیت اولیه از تحریم های آمریکا علیه ایران است و با توجه به نیاز پالایشگاه های ژاپنی به نفت ایران این جزو اولویت دارترین مسائل برای امنیت انرژی این کشور است.
کد خبر : ۹۴۱۸

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه خبری پلاتس، یک مقام دولتی ژاپن گفت، این کشور به دنبال یک معافیت اولیه از تحریم های آمریکا علیه ایران است و با توجه به نیاز پالایشگاه های ژاپنی به نفت ایران این جزو اولویت دارترین مسائل برای امنیت انرژی این کشور است.

ریو مینامی، مدیرکل نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد ژاپن گفت: «اصل اساسی برای ما گرفتن معافیت از تحریم هاست

وی در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن خواهد توانست این معافیت را تا 4 نوامبر کسب کند گفت: «هر چه زودتر بتوانیم این معافیت را بگیریم بهتر است

«دولت آمریکا از ما خاسته تا خرید نفت از ایران را متوقف کنیم، اما ما ایران را یک کشور بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن تلقی می کنیم

مینامی گفت، توقف واردات نفت از ایران می تواند منجر به از دست رفتن 2.5 میلیون بشکه ای عرضه نفت جهان شود که «افزایش قابل توجه» قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و این به نفع هیچ کس نیست.

وی همچنین گفت: «با توجه به اینکه ژاپن در نظر دارد واردات نفت از ایران را ادامه دهد، ما قصد داریم این موضع ا به آمریکا منتقل کنیم و آنها را متوجه این قضیه کنیم

مینامی با تاکید بر اینکه خرید نفت ژاپن از ایران در طی سال های اخیر کاهش یافته است افزود، ژاپن باید از تحریم های آمریکا معاف شود.

آمارهای رسمی نشان می دهد، ژاپن در سال مالی 18-2017 (آوریل تا مارس) به طور متوسط روزانه 165 هزار و 481 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم نسبت به سال مالی قبل از آن 28 درصد کاهش نشان می دهد. ایران 5.2 درصد از نفت وارداتی ژاپن را تامین می کند.

پیش از این، تاکاشی تسوکیوکا، رئیس اتحادیه نفت ژاپن هم گفته بود، پالایشگاه های ژاپنی از دولت این کشور خواسته اند تا به دنبال معاف شدن از تحریم های امریکا از ایران باشد تا شرکت های ژاپنی بتوانند خرید نفت خود از ایران را در سطح فعلی ادامه دهند.

مینامی افزود: «مطمئنا ما درخواست هایی از جانب شرکت های ژاپنی مبنی بر مذاکره با آمریکا (بر سر خرید نفت از ایران) داریم... از این رو، این مسئله دارای عناصری از سیاست (امنیت انرژی) است و بر بنگاه های اقتصادی ژاپن تاثیرگذار است

تسوکیوکا از دولت ژاپن خواسته بود تا «سریعترین تصمیم ممکن» را در مورد واکنش خود نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران اتخاذ کند، زیرا پالایشگاه های ژاپنی خود را برای خرید نفت از ایران بر اساس سناریوهای مختلف آماده می کنند.

تسوکیوکا در پاسخ به این سوال که در صورتی که دولت ژاپن تا ماه اوت در این باره تصمیم گیری نکند، پالایشگاه های ژاپنی برای واردات نفت از ایران با دشواری مواجه خواهند شد گفت، پالایشگاه ها «به صورت موقتی» با مشکل مواجه خواهد شد و برخی تبعات وارد بر تامین نفت مورد نیاز شرکت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

تسوکیوکا افزود، حتی اگر پالایشگاه های ژاپنی «واکنشی موقتی» در خصوص واردات نفت از ایران نشان دهند، پالایشگاه ها همچنان قصد دارند از دولت درخواست کنند تا امکان تداوم خرید نفت از ایران فراهم شود.

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر