/
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

۸ هزار ون پایه‎گازسوز به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه می‎شود

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: در حال امضای قراردادی با اتحادیه تعاونی‎های تاکسیرانی کشور هستیم که با اجرای آن، ۸ هزار ون پایه‎گازسوز جایگزین تاکسی‎های فرسوده شهری خواهد شد.
کد خبر : ۱۰۰۳۴

نبض نفت - ساسان کاظمینژاد افزود: بر اساس اعلام اتحادیه تعاونیهای سراسری تاکسیرانی کشور، این خودروهای ون پایهگازسوز میتوانند بیش از هزار کیلومتر مسافت را با یک بار سوختگیری مخزن سیانجی طی کنند. این خودروها دارای باک ۱۳ لیتری بنزین هستند و طوری طراحی شده‌اند که فقط در زمانهای روشن و خاموش کردن خودرو، بنزین مصرف می‌کنند و در باقی موارد سوخت‌شان سیانجی است.

وی به انجام فرآیندهای کاری برای امضای سه قرارداد بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران (شهرداری تهران) به منظور جایگزینی ۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده اشاره کرد و گفت: در هر یک از این قراردادها، جایگزینی ۲۰۰ خودرو مدنظر است که ۲ قرارداد مشتمل بر جایگزینی ۴۰۰ دستگاه خودروی تویوتای هیبریدی و یک قرارداد هم با هدف جایگزینی ۲۰۰ دستگاه خودروی سوناتای هیبریدی اجرا خواهد شد.

کاظمینژاد درباره توافق با اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور برای جایگزینی ۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با خودروهای گازسوز، به خودروهای سمند پایهگازسوز شرکت ایرانخودرو اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد، این خودروها باید توانایی پیمایش ۳۰۰ کیلومتر مسافت را با هر بار سوختگیری مخزن سیانجی داشته باشند که این موضوع در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفت و خوشبختانه مخزن سیانجی مدنظر ساخته و آزمایش‌های نهایی برای پیمایش حداقل ۳۰۰ کیلومتر با موفقیت انجام شده است که پس از این مرحله، این قرارداد در فازهای مختلف به اجرا در میآید.

وی با اشاره به قراردادی که بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اتحادیه تعاونیهای سراسری تاکسیرانی کشور برای جایگزینی ۲ هزار تاکسی فرسوده با تویوتاهای هیبریدی امضا شده است، ادامه داد: سرمایهگذار هنوز نسبت به تامین سرمایههای این طرح اقدام نکرده و پیگیریها برای عملیاتی شدن آن در دست اقدام است.

کاظمینژاد بر اهمیت تدوین استانداردها و بازنگری آنها به منظور اصلاح الگوی مصرف سوخت تاکید کرد و گفت: در این زمینه استانداردهای موتورسیکلت تاکنون پنج بار بازنگری شده و استانداردهای خودروهای سبک و موتورهای دیزلی هم به ترتیب سه و دو بار بازنگری شدهاند.

به گفته وی، براساس آخرین آمار برگرفته از ترازنامه انرژی، بخش حمل‌ونقل با ۲۴,۱ درصد سهم (۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام) از انرژی مصرفی در کشور، سومین مصرفکننده عمده انرژی (بعد از بخشهای خانگی و صنعتی) به شمار میرود. همچنین بیش از ۷۰ درصد از کل فرآوردههای نفتی در بخش حمل‌ونقل مصرف میشود که در این میان هم، بنزین و نفتگاز بیشترین سهم را دارند.

کاظمینژاد یادآورشد: اجرای همه طرحهای ماده ۱۲ که در بخش حمل‌ونقل تعریف شده است، حدود ۳۵ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفهجویی سالانه در مصرف انرژی به همراه خواهد داشت. همچنین اجباری شدن تمام استانداردهای مصرف سوخت به معادل ۵,۷ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفهجویی در هر سال منتهی میشود و بررسیها نشان میدهد انجام کارهای فرهنگی و تبلیغ و ترویج اصلاح الگوی مصرف سوخت نیز میتواند به تنهایی تا ۱۱ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفهجویی سالانه به همراه داشته باشد.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر