/
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

شتاب در گازرسانی شهری و روستایی اولویت شرکت ملی گاز است

شرکت ملی گاز در ابتدای امسال به دولت وعده داد تا روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی کند که تاکنون بر اساس تعهد خود جلو رفته است، اکنون با فرا رسیدن هفته دولت طرح‌های گازرسانی شتاب بیشتری به خود می‌گیرند.
کد خبر : ۱۰۳۲۹

نبض نفت - شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در یک سال نخست دولت دوازدهم با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد. این تلاش در مقاطعی از سال مانند هفته دولت رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد تا جمعیت بیشتری بتوانند آرامش بهره‌مندی از گاز طبیعی را تجربه کنند.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۸۵ پروژه گازرسانی در استان گلستان

از مجموع ۱۸۵ پروژه گازرسانی قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در استان گلستان در هفته دولت، تعداد ۱۶۸ پروژه مربوط به واحدهای صنعتی است که از این تعداد، ۶۴ واحد در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین عملیات اجرایی ۱۰۴ پروژه نیز آغاز می‌شود. این طرح‌ها با هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان اجرایی می‌شوند.

هم‌اکنون با احتساب پروژه‌های هفته دولت سال جاری، تعداد ۶۷۱ پروژه صنعتی عمده در سطح استان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

گازرسانی به پروژه‌های صنعتی از جمله برنامه‌های مهم دولت است تا این انرژی طبیعی افزون بر آن‌که سوخت مورد نیاز واحدهای صنعتی را تامین می‌کند، سهم بزرگی نیز در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد و زمینه مناسبی برای افزایش تولید، اشتغال و سرمایه به‌وجود آورد. بر این اساس، تعداد ۶۷۱ پروژه صنعتی عمده در استان گلستان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به ۲۷ روستای استان قزوین

در هفته دولت، ۲۷ روستا در استان قزوین، گازرسانی می‌شوند. طرح گازرسانی به این ۲۷ روستا در قالب پنج پیمان در مناطق مختلف استان شامل ۱۸ روستا در منطقه الموت، ۴ روستا از توابع شهرستان تاکستان، ۲ روستا در شهرستان آبیک، یک روستا از توابع شهرستان آوج، یک روستا در شهرستان بوئین زهرا و یک روستا در شهرستان البرز با هزینه ۹۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود. با گازرسانی به این روستاها، یک‌هزار و ۳۸۴ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند که به این ترتیب درصد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز طبیعی قزوین از ۸۱ درصد به ۸۳ درصد می‌رسد.

اکنون، ۴۴۳ روستا در استان قزوین گازدار هستند که با بهره‌برداری و اتمام پروژه گازرسانی به ۲۷ روستا، این تعداد به ۴۷۰ روستا شامل ۹۵ هزار و ۴۹۰ خانوار روستایی می‌رسد.

بهره‌برداری از ۲۳۶ طرح گازرسانی در استان فارس

در هفته دولت، طرح‌های گازرسانی به ۲ شهر، ۱۰۴ روستا و ۱۳۰ طرح صنعتی استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد که مطابق آن، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار شهری و روستایی زیر پوشش شبکه گاز طبیعی قرار می‌گیرند. همچنین، طرح‌های گازرسانی به ۲ شهر محمله از توابع شهرستان خنج و شهر ارد از توابع شهرستان گراش و همچنین ۱۰۴ روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

در این هفته، گازرسانی به ۱۳۰ طرح صنعتی شامل گازرسانی به سه شهرک صنعتی، یک جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده شده (CNG) و ۱۲۶ طرح صنعتی پراکنده به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها، حدود ۱۳ هزار و ۵۷۰ خانوار را با هزینه حدود ۱۱۷ میلیارد تومان زیر پوشش قرار می‌دهد.

استان فارس ۱۰۷ شهر دارد که تاکنون ۹۵ شهر آن گازرسانی شده و گازرسانی به ۹ شهر نیز در دست اجرا است که با اتمام آنها، تعداد شهرهای گازدار استان به ۱۰۴ شهر خواهد رسید، بنابراین میانگین ضریب برخورداری جامعه شهری استان فارس ۹۹,۳ درصد می‌شود.

تاکنون یک هزار و ۶۳۱ روستا در استان فارس به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و گازرسانی به۴۸۱ روستا نیز در دست اجرا است که مطابق آن، میانگین ضریب برخورداری جامعه روستایی استان فارس حدود ۷۲ درصد می‌شود. اکنون به ۶ هزار و ۹۸۵ صنعت در این استان گازرسانی می‌شود.

بهره‌برداری از ۷۴ پروژه گازرسانی و عمرانی در استان خراسان شمالی 

در این هفته، ۷۴ پروژه گازرسانی و عمرانی با صرف حدود ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در استان خراسان شمالی افتتاح می‌شود. عملیات گازرسانی به ۵۵ روستای استان نیز با صرف بیش از ۳۲ میلیارد تومان اعتبار پایان یافته و تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی به ۷۲۵ روستا رسیده است. با گازدار شدن این ۵۵ روستا، بیش از ۷ هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند. افزون بر این، سه شهرک صنعتی و ۱۴ واحد عمده و صنعتی با اعتبار ۹۳۰ میلیون تومان به شبکه گاز پیوستند. از این ۱۴ واحد صنعتی، به هفت واحد عمده و صنعتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد گازرسانی شده که سبب جایگزینی گاز با ۵۶۳ هزار لیتر سوخت مایع شد.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ۴۳۵ روستا گازرسانی شده است که مطابق آن ضریب نفوذ گاز از ۴۹ درصد به ۹۷ درصد رسیده است.

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۶ روستای بخش حمیل در استان کرمانشاه

کلنگ آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۶ روستای بخش حمیل در استان کرمانشاه با هزینه ۸۰ میلیارد ریال بر زمین زده شد که باید با هدف گازرسانی به ۲ هزار خانوار ساکن روستا تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اکنون، ۶۱ درصد جمعیت روستایی استان کرمانشاه در قالب یک هزار و ۵۰ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. همچنین، طرح گازرسانی به بیش از ۵۰۰ روستای استان در دست اقدام است. براساس برنامه‌ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه، تا ۲ سال آینده ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

تداوم عملیات گازرسانی به حدود ۸۲ هزار خانوار در استان خراسان رضوی

در سال ۹۷ روزانه یک روستا و ۲ صنعت در استان خراسان رضوی گازدار می‌شوند. شرکت گاز استان خراسان رضوی، پارسال موفق به ثبت رتبه نخست گازرسانی روستایی کشور شد. در سال ۹۵ نیز هر ۲ روز یک روستا و در سال ۹۶ نیز هر ۱۲ ساعت یک روستا گازدار شده‌اند.

اکنون ۷۲ شهر و یک‌هزار و ۷۹۹ روستای استان خراسان رضوی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. این در حالی است که تا ابتدای سال ۹۲، تنها ۹۴۶ روستای این استان گازدار شده بود.

میزان برخورداری روستائیان خراسان رضوی تا ابتدای سال ۹۲ برابر با ۵۶ درصد بوده، اما این میزان اکنون به ۸۳ درصد ارتقا یافته است. مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۷ نیز روزانه یک روستا و ۲ صنعت گازرسانی می‌شوند. اکنون نیز عملیات گازرسانی به ۸۱ هزار و ۷۲۱ خانوار در حال اجراست.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر