/
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

انجام عملیات ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ سکوی رسالت به روش مرطوب

عملیات کلمپس و ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ HP FLARE سکوی رسالت به روش مرطوب انجام شد.
کد خبر : ۱۰۳۸۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، با توجه به خوردگی موضعی‌ بسیار زیاد و نشتی‌های متعدد خط لوله ۱۸ اینچ مشعل سکوی رسالت در زیر کلمپس‌ها و ساپورت‌های نگهدارنده، تعویض خط لوله یاد شده به‌عنوان نخستین گزینه تعمیر و نوسازی مطرح شد که این کار جدای از هزینه‌های مستقیم، شرکت را با هزینه‌های بسیار زیاد ناشی از توقف تولید از میدان رسالت مواجه می‌کرد.

برای انجام ترمیم، شرکت‌های مختلف پیشنهادهای فنی و مالی ارائه کردند. هر چند انجام این پروژه‌ها به‌صورت برون‌سپاری و با استفاده از توانایی و قابلیت‌‌های شرکت‌های پیمانکار و متخصص هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل کرده و در عین حال زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می‌داد، بنابراین برای کاهش این هزینه‌ها و همچنین انجام تعمیرات یاد شده بدون خاموشی و توقف در تولید، عملیات تعویض ساپورت‌های نگهدارنده و بستن کلمپس نگهدارنده خط لوله ۱۸ اینچ HP-Flare، جداسازی و حذف قسمت‌های مازاد و فرسوده، به‌ویژه عملیات خطرناک مسدود کردن انشعابات ۱۲ و ۶ و ۴ اینچ منتهی به خط مشعل بدون هیچ‌گونه خاموشی سیستم انجام شد.

در این فرآیند، هم‌زمان با رفع نشتی از خط لوله ۱۸ اینچ گاز به سمت مشعل و انشعابات مربوطه، نقاط آسیب‌دیده و دارای خوردگی بالا در زیر ساپورت‌ها به روش ماسه‌سایی مرطوب (Wet-Blast) ترمیم شد. انجام این عملیات ماسه‌سایی به روش سنتی به‌ دلیل پوسیدگی و خوردگی زیاد خط لوله مشعل و همچنین امکان بروز نشتی از نقاط مختلف، پر خطر و غیرممکن بود، بنابراین برای کاهش ریسک و خطرهای احتمالی، عملیات ماسه‌سایی به روش مرطوب انجام شد.

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر