/
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

بررسی بهره‌وری نیروگاه‌های کشور در موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی

موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی، در نشستی نتایج حاصل از ارزیابی بازدهی و بهره‌وری نیروگاه‎های کشور، بهره‎مندی از ظرفیت‎های قانونی موجود در آنها و تدوین راهبرد اقدام ملی برای کاهش اتلاف انرژی در صنایع نیروگاهی را بررسی کرد.
کد خبر : ۱۰۸۶۶

نبض نفت - علی مبینی، رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی در این نشست گفت: سلسله نشستهایی پیرامون مسئله اتلاف و به‌طور کلی مدیریت مصرف در بخش‌های پالایشگاهی، نیروگاهها، صنایع پتروشیمی و دیگر بخشهای مرتبط حوزه نفت، گاز و انرژی کشور در موسسه مطالعات بینالمللی انرژی برگزار شده که تمرکز اصلی در این سلسله نشستها، بررسی تراز هیدروکربوری کشور است.

وی اظهار کرد: تراز هیدروکربوری کشور بر اساس شاخصهای آیندهنگر و عملکردی است، در واقع نگاه ما معطوف به آنچه محقق شده، بوده و افق بلندمدت را در برگرفته است.

رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی با اشاره به اینکه هدف ما، مدیریت انرژی با نگاه ذخیره‌سازی بر اساس تحولات فناوری است، گفت: مسائلی در ارتباط با مقدار هدرفت انرژی یا اتلاف آن در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در حال بررسی است و به این منظور در سه سطح مختلف از افراد و دستدرکاران خبره این حوزه دعوت شده است تا دیدگاه‌های خود را درباره مسئله اتلاف انرژی در حوزههای نفت و گاز بیان کنند.

مبینی ادامه داد: نخستین سطح، بهرهمندی از دیدگاه‌های افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و تجربه موثر در سطوح مختلف است و همچنین روزآمد بودن این افراد در اولویت بوده است؛ سطح دوم افرادی که تخصص دانشگاهی دارند، اما ممکن است تجربه اجرایی کمتری داشته باشند و سرانجام، سطح سوم بهرهمندی از دیدگاه‌های کارشناسان و افراد آشنا و مطلع از صنعت نفت و گاز کشور است.

 وی تصریح کرد: در گام نخست، وضع پالایشگاهها، صنایع پتروشیمی و بالادستی ارزیابی و شرایط نیروگاهها بررسی شد.

مبینی افزود: باید قدری در میزان مصرف جدی تر بود، زیرا تداوم شرایط موجود، سرمایهگذاری در صنعت نفت و گاز کشور را با آسیب جدی روبه‌رو خواهد ساخت.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه به تلفات روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در شبکه عرضه انرژی کشور اشاره و بر لزوم مدیریت انرژی با تکیه بر سیستم عرضه تاکید کرد.

به گفته وی، مقدار بیشتر تلفات یاد شده مربوط به فرآیندهای تولید و انتقال انرژی الکتریکی در نیروگاههای حرارتی کشور و سامانه‌های انتقال و توزیع است که باید به آن توجه داشت.

مبینی بررسی و ارزیابی بازدهی نیروگاههای کشور، بهرهمندی از ظرفیتهای قانونی موجود در آنها و تدوین راهبرد اقدام عملی برای کاهش اتلاف انرژی در صنایع نفت و گاز کشور را از جمله اهداف اصلی برگزاری این نشست تخصصی دانست و اظهار کرد: ارائه بسته کامل به دستدرکاران و فعالان صنایع نفت، گاز و انرژی کشور به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی میتواند در این برهه از زمان برای برونرفت از مسائل پیش آمده راهگشا باشد.

رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی اظهار کرد: میانگین بازدهی نیروگاههای حرارتی کشور در سال ۱۳۹۵ براساس نتایج ترازنامه هیدروکربوری معادل ۳۷,۸ درصد گزارش شده است که فاصله زیادی با میانگین جهانی (۴۵ درصد میانگین جهانی) دارد و همچنین برای رسیدن به سطح مطلوب به اصلاحات زیرساختی بخش نیروگاهی نیاز است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بهترین نیروگاههای سیکل ترکیبی دنیا با بازدهی ۶۲,۴ درصد در حال کارند، به این منظور بهترین بازدهی نیروگاههای سیکل ترکیبی کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۰.۶۷ درصد بوده است.

وی افزود: تدوین نقشه راه توسعه فناوری نیروگاهی کشور و افزایش سطح کارایی انرژی آنها ضروری است.

رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی اظهار کرد: اگر بخواهیم تا پایان افق چشم انداز ۱۴۰۴ به حداقلهای موجود در اروپا برسیم باید میانگین بازدهی نیروگاههای حرارتی کشور شامل گازی، سیکل ترکیبی و بخاری حداقل سالانه ۱,۴ درصد رشد داشته باشد که این مسئله مستلزم برنامهریزی و جذب سرمایههای لازم در این حوزه است.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر