/
۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

وزیر نیرو سد مجن شاهرود را افتتاح کرد

وزیر نیرو روز پنجشنبه سد تنظیمی - مخزنی مجن شاهرود در استان سمنان را بهره برداری کرد.
کد خبر : ۱۱۲۹۷

نبض نفت -  رضا اردکانیان وزیر نیرو سد مجن شاهرود را در قالب برنامه های سفر یکروزه به استان سمنان و از طرح های حوزه آب منطقه ای این استان در شهرستان شاهرود افتتاح کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان درباره مشخصات طرح سد مجن شاهرود در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتبار هزینه شده این طرح 287 میلیارد و 137 میلیون ریال بود و ساخت بدنه و تاسیسات وابسته از فروردین 89 آغاز شده است.

ایرج حیدریان خاطرنشان کرد: سد مجن شاهرود از نوع سد تنظیمی- مخزنی است، طول تاج 276 و عرض آن هشت متر، عرض کف 160 متر، ارتفاع از بستر 38 متر و حجم قابل تنظیم مخزن 4.75 میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: برای ساخت این سد حجم مصالح بدنه 511 هزار مترمکعب و بتن ریزی به حجم 12 هزار متر مکعب و عملیات حفاری تزریق به حجم 10 هزار و 300 متر طول انجام شده است .

مدیرعامل آب منطقه ای استان سمنان تاکید کرد: اهداف اولیه سد مجن تنظیم آب رودخانه مجن به میزان 4.75 میلیون مترمکعب در سال، تغذیه آبخوان دشت مجن و افزایش بهره وری و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی و دامی است.

سد تنظیمی - مخزنی مجن در 42 کیلومتری شاهرود و 7.5 کیلومتری شهر مجن قرار دارد، رودخانه مجن از دامنه های جنوبی کوه سرتنگه در شمال شاهرود سرچشمه می گیرد و از بهم پیوستن دو سرشاخه داستان و تنگه اسمال تشکیل می شود.

حوضه آبریز این رودخانه حدود 52.2 کیلومتر مربع و میانگین بارندگی آن هم 295میلی متر است.

وزیر نیرو در سفر به استان سمنان طرح های آب و برق شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان را بازدید و افتتاح می کند، مهمترین طرح های افتتاحی وزیر، نیروگاه خورشیدی مگاواتی در دامغان، مجتمع آبرسانی روستایی و نیروگاه برقابی شهرستان سمنان است.

بازدید از طرح انتقال آب سیمین دشت به گرمسار، کلنگ زنی طرح آبرسانی به روستاهای جام و دوزهیر در سمنان و چند طرح صنعت برق، از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به استان سمنان است.

در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 70 درصد از منابع زیر زمینی است و این استان سالانه با کسری مخزن سالانه 450 میلیون مترمکعبی مواجه است.

منبع: ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر