/
۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

خیز بلند آمریکا برای قبضه‌ی دنیای پتروشیمی

کارشناس ارشد حوزه سیاستگذاری انرژی گفت: سرمایه گذاری 202 میلیارد دلاری در صنایع شیمیایی در آمریکا به کسب خروجی 292 میلیارد دلاری از این صنایع در سال منتهی خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۳۰۹

نبص نفت - محمد چگینی با اشاره به اینکه با توسعه شیل در آمریکا شاهد رشد روز افزون صنایع پتروشیمی و شیمیائی در آمریکا هستیم، اظهار داشت: صنایع پتروشیمی و شیمیائی وابسته به استخراج منابع نفت و گاز شیل در آمریکا که وفور در عرضه گاز طبیعی و مایعات گازی (NGL) از نتایج آن بوده است تا این مقطع زمانی از 200 میلیارد دلار عبور کرده است.

وی افزود: 333 پروژه شیمیایی به ارزش 4.202 میلیارد دلار از سال 2010 فراخوان داده شده‌اند که از این میزان  53درصد کامل شده‌ یا در شرف تکمیل هستند و 41 درصد در فاز طراحی هستند. این تاثیر چنان شگرف بوده است که سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی را نسبت به سال 2012  و در کمتر از شش سال بیش از 12 برابر کرده است.

این کارشناس ارشد حوزه سیاستگذاری انرژی تصریح کرد: براساس گزارش شواری صنایع شیمیایی آمریکا گاز شیل و NGL ناشی از توسعه صنعت شیل، موتور محرک قوی برای این رشد چشمگیر است. این شورا عقیده دارد که آمریکا همچنان جذاب‌ترین مکان در جهان برای سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری 202 میلیارد دلاری در این صنایع به کسب خروجی 292 میلیارد دلاری در سال از این صنایع منتهی خواهد شد و این خروجی همراه با 786 هزار شغل تا سال 2025 شامل 79 هزار شغل در صنایع پتروشیمی 352 هزار شغل در صنایع پشتیبان و 355 هزار شغل در مراکزی که شاغلین درآمدشان را در آن هزینه می‌کنند، خواهد شد.

چگینی گفت: رقابت پذیری صنایع پتروشیمی آمریکا بر محور تأمین قدرتمند مایعات گازی (NGL) است. کراکرهای آمریکا عمدتا بر اتان و سایر NGL های مبتنی بر گاز متکی هستند در حالی که بسیاری از کراکرهای جهان بر نفتا مبتنی بر نفت متکی هستند.

وی تاکید کرد: البته با سیاست دولت جدید آمریکا مبتنی بر حمایت‌گرایی و برقراری تعرفه‌های جدید برکالاهای وارداتی باید نسبت به تأثیر تأمین اقلام تولید کنندگان آمریکایی که از خارج تأمین می‌شوند بر روی این داده‌ها به دقت نگریست. این سیاست حمایتگرایی در نهایت ممکن است قدرت رقابت پذیری آمریکا را در این صنایع تحت تأثیر قرار دهد.

این استاد دانشگاه معتقد است: اگر دولت و حاکمیت در ایران براساس سیاست‌های کلان ابلاغی می‌خواهد با وجود فشار تحریم‌ها و سایر ریسک‌های موجود سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در ایران گسترش پیدا کند، باید شرایطی فراهم آورد که خوراک صنایع پتروشیمی از گاز طبیعی و NGL آمریکا بطور قابل توجه ارزان‌تر در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. این میزان ارزان‌تر بودن به ریسک‌های سرمایه گذاری در ایران مربوط است، محاسبات ریسک و کمی سازی آن قابل انجام است تا بتوان بطور مناسبی خوارکی ارزان‌تر در اختیار این صنایع قرار داد.

منبع: ایلنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر