/
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

اجرای طرح‎ نگهداشت و افزایش تولید نفت متوقف نمی‎شود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از تداوم اجرای طرح‎ نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داد و گفت: هدف‌گذاری اصلی نفت از اجرای این طرح‎، اشتغال‌زایی و ایجاد رونق در کسب‎وکار شرکت‎های داخلی است، بنابراین به‎رغم محدودیت‎های موجود، توقفی در کار نخواهد بود.
کد خبر : ۱۱۴۴۲

نبض نفت - غلامرضا منوچهری، امروز (سهشنبه، دهم مهر ماه) در نشستی مشترک با مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران بر آن است تا با همه توان، سقف تولید خود را حفظ کند و امیدواریم زمانی که پروژههای نگهداشت و افزایش تولید نفت به سرانجام میرسند و منتهی به افزایش تولید نفت میشوند، در شرایط متفاوتی نسبت به امروز باشیم.

وی با اشاره به این‌که غالب بستههای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اختصاص دارد، هدف‌گذاری اصلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران را از اجرای این بستههای سی‌وچهارگانه، اشتغال‌زایی و ایجاد رونق در کسبوکار شرکتهای داخلی فعال در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: در شرایط رکود نسبی کاری، اجرای این حجم از پروژهها می‌تواند نقش بسزایی در تحقق هدف‌گذاریها داشته باشد.

منوچهری با بیان اینکه تامین منابع ارزی و ریالی این طرح با مشکلی روبهرو نخواهد شد، از اخذ مصوبات و مجوزهای لازم برای فروش اوراق مشارکت ریالی خبر داد و گفت: آنچه در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت حائز اهمیت است، حفظ انسجام و یکپارچگی فعالیتها به منظور پیشبرد هماهنگ امور و معطل نماندن سرمایههاست؛ موضوعی که هم کارفرما و هم پیمانکاران باید مدنظر قرار دهند و توان خود را برای انجام کار در برنامه زمانی تعیین شده به‌کار گیرند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این نشست، برای کارفرمایان این بستههای کاری سی‌وچهارگانه که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بزرگ‌ترین آنهاست نیز توصیههایی داشت؛ از جمله آن‌که کارفرما باید در هر مقطعی از کار، بر روال انجام کار از سوی پیمانکار نظارت کافی داشته باشد و بداند که هر بخش از کار قرار است با چه راهبردی، با چه نوع تقسیم کار، چه سازوکار و چه تشکیلاتی اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد پیادهسازی امور در هر مقیاسی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: مجموع این عوامل، نشاندهنده اهمیت پیمانکار است و به همین دلیل است که احراز صلاحیت پیمانکاران در این پروژهها مورد توجه قرار گرفته است.

منوچهری ادامه داد: شما به عنوان کارفرما باید تمام اجزای کار را بشناسید، کیفیتسنجی و زمانسنجی کنید و دقیقا بدانید که پیمانکار چگونه کار را راهبری و عملیاتی می‌کند.

وی در عین حال بر ضرورت همکاری و همراهی کارفرما با پیمانکار و تلاش برای به حداقل رساندن گرههای کاری پیمانکاران تاکید کرد و افزود: کارفرما در ایجاد شرایط و فضای کاری مساعد برای پیمانکار نقش اساسی دارد.

برخورداری از شبکه کاری قوی، برقراری ارتباط مناسب با شرکتهای بهرهبردار، پیادهسازی نظام مدیریت پروژه به شکل مطلوب، انضباط کاری، برگزاری کارگاههای آموزشی به‌منظور تبیین مدل قراردادی (EPC/EPD)، گزارشدهی مناسب، کاهش بوروکراسیهای اداری و تسریع فرایندهای سازمانی و حداکثرسازی ارتباطات، دیگر مواردی بود که منوچهری بر آنها تاکید کرد و گفت: ما هیچگونه اطلاعات پنهانی نداریم. چرخه اطلاعاتی به بلوغ ما و به انجام بهتر کارها کمک میکند. پس باید این چرخه اطلاعاتی را تقویت کنیم و نباید اجازه دهیم اطلاعات در جایی رسوب کند.

وی به اختصاص ۴ درصد از اعتبارات این طرح به مسئولیت اجتماعی هم اشاره و ابراز امیدواری کرد این مقدار اعتبار به بهبود شرایط رفاهی در مناطق عملیاتی مربوطه بینجامد.

منوچهری با اشاره به قراردادهای مرتبط با طرحهای مناطق غرب کارون، جاسک و همین‌طور قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که در آینده امضا خواهند شد، گفت: پیشبینی میکنیم در مجموع تا پایان سال، تعداد قابل توجهی قرارداد امضا شود و تحرک خوبی را در نظام پیمانکاری کشور شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: اگرچه دشمن بر آن است با تحریمهای سختگیرانه ما را متوقف کند، اما میتوانیم با برنامهریزی درست و هدفمند، حرکتی شتابان داشته باشیم و دشمن را در دستیابی به اهدافش ناکام بگذاریم.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر