/
۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸

احیای کارت سوخت، یک ضرورت برای امروز جامعه

درحالی که وزیر نفت کشورمان اخیرا در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست از احتمال استفاده مجدد از کارت سوخت خبرداد، برخی از کارشناسان انرژی، موضوع احیای مجدد کارت سوخت را یک ضرورت متناسب با شرایط کنونی اقتصاد ایران می دانند. یکی از علل این مساله به تفاوت قیمت سوخت در دو سوی مرز کشورمان و درنتیجه سودآور شدن مجدد قاچاق این کالا بازمی گردد که به دلیل افزایش های اخیر در قیمت ارز در کشورمان حادث شده است.
کد خبر : ۱۱۴۹۵
احیای کارت سوخت، یک ضرورت برای امروز جامعه

به گزارش نبض نفت، قیمت بنزین و انواع سوخت در برخی از کشورهای همسایه از قیمت جهانی آن الگو می گیرد و به همین دلیل افزایش قیمت دلار در کشورمان موجب می شود که تفاوت قیمت بالایی بین هرلیتر بنزین در داخل کشور که قیمت آن طی چند سال اخیر ثابت مانده است با قیمت این کالا در کشورهای همسایه که با دلار تعیین می شود، به وجود آید.

دکتر جواد نوفرستی دراین باره در گفت وگو با نبض نفت با تاکید بر این که سود 20 میلیون لیتر قاچاق روزانه سوخت که توسط برخی از رسانه ها اعلام شده است در ماه بیش از 3هزار میلیارد تومان می شود که از کل یارانه نقدی پرداختی ماهیانه به حدود 75 میلیون نفر ایرانی بیشتر می شود؛ افزود:با تفاوت فاحش و چند برابری نرخ بنزین در داخل با کشورهای همسایه ، رشد شدید قاچاق با توجه به جذابیت بالای سودآوری آن امری بدیهی است و درچنین شرایط ضرورت احیای فوری کارت سوخت بیشتر وجود دارد.

این کارشناس انرژی با اشاره به افزایش قاچاق سوخت پس از تغییرات اخیر قیمت ارز که منجر به تفاوت بیشتر قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه شده است، افزود: در چنین شرایطی راهکار در افزایش قیمت بنزین نیست چون امکان پذیر نیست و جامعه کشش ندارد و درسال گذشته نیز که پیشنهاد بنزین 1500 تومانی در بودجه توسط دولت مطرح شد، شاهد مخالفت مجلس و اقشار مختلف مردم بودیم.

وی ادامه داد: حتی به فرض محال اگر نرخ بنزین ۲ برابر شود (که نخواهد شد)، بازهم هیچ کمکی به کاهش مصرف داخل و کاهش قاچاق نمی کند، فقط تورم زاست و فشار اقتصادی به خانواده ها را تشدید می کند.

این مدرس دانشگاه افزود: تا زمانی که از بیت المال متعلق به ۸۱ میلیون ایرانی به بنزین تولیدی و وارداتی یارانه اختصاص می یابد و نرخ داخل با کشورهای همسایه فاصله قابل توجه دارد، سامانه نظارتی کارت سوخت و توسعه آن در زنجیره تامین تا فروش، "بهترین و حتی تنها راهکار ممکن" است.وی با بیان این که ساده ترین، سریعین و موثرترین راهکار کاهش حجم قاچاق بنزین، احیای کارت سوخت بعنوان حداقل سیستم نظارت بر فروش است، ادامه داد: سامانه کارت سوخت، راهکاری تجربه شده و موفق در کاهش قاچاق بنزین از کشور در سال ۸۶ است که قاچاق بنزین را از بالای ۱۰ میلیون لیتر در روز به "نزدیک صفر" رساند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن افزود: به عنوان اقدام مکمل احیای کارت سوخت، در قالب بسته سیاستی حمایتی (قیمتی و غیرقیمتی)، سیاستهای تشویقی برای افزایش سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل (شخصی و عمومی)، ضروری و بسیار مفید و موثر خواهد بود.

به گفته وی توسعه و تقویت سیستم یا سامانه های "نظارت بر عرضه" مراکز "تولید (پالایشگاهها)، واردات، توزیع و فروش" نیز لازم است.نوفرستی تاکید کرد: امیدواریم مسئولین محترم تنها به افزایش قیمت بنزین فکر نکنند. وی افزود: نرخ بنزین داخل کشور با دلار ۴،۲۰۰ تومانی ۰.۲۴ دلار یا ۲۴ سنت دلار محاسبه می شود درحالیکه دلار حاصل از قاچاق سوخت، به نرخ دلار آزاد تبدیل میشود. همچنین نرخ بنزین داخل بر حسب دلار سامانه نیما حدود ۱۱ سنت (۰.۱۱ دلار) و بر حسب دلار آزاد تنها حدود ۶ سنت یا ۰.۰۶ دلار است. علت رشد سریع و حجم بالای قاچاق در ماههای اخیر، بدلیل همین جذابیت بالای قاچاق سوخت یعنی فاصله زیاد و واقعی نرخ فروش است.

نمودار ذیل گواه خوبی است برای تفاوت قیمت سوخت درکشورمان با کشورهای همسایه و تاثیری که نوسانات اخیر ارزی می تواند بر این تفاوت قیمتها ایجاد کند.

احیای کارت سوخت، یک ضرورت برای امروز جامعه


تهیه و تولید: حسین بردبار

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر