/
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

پتروپالایشگاه‌ها زنجیره ارزش صنعت نفت را کامل می کند

یک نماینده مجلس گفت: توسعه پتروپالایشگاهها با استفاده از سرمایه های مردمی منجر به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت و اشتغال زایی خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۵۹۹

نبض نفت - حسن بهرام نیا، نماینده مردم نهاوند درباره تاثیر طرح توسعه پتروپالایشگاه ها به منظور کاهش اثر تحریم های نفتی، گفت: در نتیجه تحریم اقتصادی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم قطعا میزان صادرات نفت ما کاهش می یابد. در همین راستا باید از ظرفیت های بخش خصوصی جهت ساخت پالایشگاه و صادرات نفت به جای فرآورده های نفتی استفاده کنیم. با افزایش ظرفیت پالایشی کشور از طریق سرمایه‌های مردمی هم می توان فرآورده های تولیدی را صادر نمود و هم در تولید برخی از فرآورده ها خودکفا شد. با اجرای طرح پیشنهادی کمیسیون انرژی درباره توسعه پتروپالایشگاه ها می توان با استفاده از سرمایه های مردمی زنجیره‌ ارزش نفت را تکمیل نمود و اشتغال زایی بیشتری ایجاد کرد که این امر در راستای اقتصاد مقاومتی و اجرای بیانات رهبری است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی در واقع هم تحریم ها را دور می زنیم هم از ظرفیت های بخش خصوصی و مردم استفاده کنیم. بنابراین می شود که به صورت یک مشارکت عمومی در قالب واگذاری سهام به مردم، سرمایه‌های مردمی را برای توسعه‌ی این صنعت جذب نمود.

این عضو خانه ملت در ارتباط با بحث تنفس قیمتی خوراک به منظور جذاب شدن این مسئله برای سرمایه گذاران مردمی توضیح داد: وزارت نفت قبل از اینکه پول نفت به عنوان خوراک را دریافت کند می تواند در اختیار همین مراکز پالایشگاه ها یا مثلاً بخش خصوصی با یک تنفس پرداختی قرار دهد، بعد از اینکه به تولید رسید  می توانند به واسطه این تنفس ایجاد شده سود سرمایه‌هایی که سرمایه‌گذاران و مردم برای سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت پیمانکار قرار داده بودند را پرداخت نماید.

بهرام نیا ادامه داد: به عبارت دیگر خوراک را بدون دریافت هزینه آن تحویل پالایشگاه ها بدهند و پس از گذشت یک یا دو سال، بعد از اینکه به مرحله تولید رسید از محل فروش فرآورده هزینه خوراک را پرداخت کنند، چرا که به هر حال تولید نفت کاهش می یابد و در بهترین حالت این نفت را باید ذخیره کرد.

نماینده مردم نهاوند در پاسخ به اینکه توسعه چنین طرحی چقدر می تواند در جذب نقدینگی در حوزه تولید موثر باشد، اظهار داشت: اکنون بیش از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است. از آنجایی که این سرمایه ها به هر بازاری به غیر از بخش تولید تخصیص یابند باعث ایجاد ناهمواری می شوند، بنابراین بهتر است این حجم از نقدینگی را به سوی تولید و اشتغال سوق دهیم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی با کمک سرمایه های مردمی وارد چنین پروژه هایی شده و نقدینگی را کانالیزه شده به حوزه تولید راهنمایی کنند.

منبع: مهر

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر