/
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

گزینه های روی میز وزات نفت برای مقابله با قاچاق بنزین و تحریم

درحالی زنگنه ، بازار نفت را ملتهب توصیف می کند و ترامپ را عامل نوسان قیمت نفت می داند ، که هنوز سیاست روسیه برای تامین نفت بازارجهانی در صورت تحریم ایران مشخص نیست و تکلیف میعانات گازی تولید شده با ترک کره جنوبی از لیست مشتریهای ایران روشن نشده است.
کد خبر : ۱۱۸۸۱

نبض نفت - رشد ناگهانی دلار و فاصله گرفتن قیمت بنزین ایران بانرخ این فرآورده در سایر کشورها باعث شده ،مسیر قاچاق بنزین در چنان رونقی قرار گیرد که وزیر نیرو با کنایه خطاب به قاچاقچیان گفت "خوشبختانه قاچاق بنزین از همه مرزهای کشور به خوبی در حال انجام است" ، هرچند زنگنه آمارهای ارائه  شده قاچاق را  نپذیرفت ، اما در خلال سخنان خود تاکید کرد ارزانی قیمت بنزین مهمترین دلیل سود سرشار فروش غیر قانونی سوخت ایران به کشورهای همسایه است.

وزیر نفت که معتقد بود ترامپ با گردن کلفتی نمی تواند قیمت نفت را پایین نگه دارد ،از التهاب بازار نفتی و کمبود عرضه نفت در بازار خبر داد و مدعی شد در شرایط کنونی عربستان توان افزایش تولید را ندارد و صفر کردن فروش ایران اقدامی نیست که امریکا بتواند به تنهایی درباره آن تصمیم گیری کند.

وزیر نفت همچین احیای سهمیه بندی و کارت سوخت را ازراه حلهای در حال بررسی دولت برای کنترل مصرف بنزین عنوان کرد،

زنگنه درحالی ترامپ را مسئول نامتعادل ساختن بازار نفت عنوان کرد که هنوز برای ایران مشخص نیست  روسیه با شروع تحریمهای نفتی ایران چگونه  و در کدام زمین بازی خواهد کرد.

روسیه بدنبال بهره برداری از تحریم نفتی ایران

جلال میرزایی عضو انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت،می گوید "کاخ سفید نمی تواند ایران را پس از 106 سال فروش نفت محدود کند، اما مسئله کنونی چرخش زاویه دار روسیه برای نزدیک شدن به آمریکا و اروپا برای جبران کمبود نفت است.

وی می افزاید : با مشخص شدن عدم توان عربستان برای تامین نفت مورد  نیاز بازار جهانی ، روسیه پیامهای مبتنی بر تامین نفت بازار در صورت توقف فروش نفت ایران را ،مخابره کرده است ، که بهره برداری از تحریم نفتی ایران به نفع مسکو و بهبود بخشی روابط تجاری وسیاسی کرملین با کاخ سفید است.

به گفته این نماینده مجلس با وجود یکه روسیه در قبال این چرخش سیاسی می تواند امتیازاتی از آمریکا بگیرد، اما بررسی ها نشان می دهد این کشور توان تامین روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر از آنچه اکنون صادر می کند برای مدت طولانی ندارد

تکلیف میعانات گازی تولیدی ایران چیست ؟

وزیر نفت همچنین پالایش بیشتر میعانات گازی و افزایش تولید بنزین را راهکار این وزارتخانه برای حل مشکل صادرات میعانات گازی عنوان کرد ، راه حلی که می تواند واردات بنزین را کاهش دهد .

بدنبال تهدید های آمریکا، کره جنوبی به عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی در حالی از تجارت انرژی با ایران چشم پوشی کرد که احتمال می رود مشتری دیگر میعانات گازی ایران یعنی امارات متحده عربی نیز با شروع تحریمها از آبان ماه اقدام مشابهی را در دستور کار قرار دهد ؛ لذا وزارتخانه زنگنه در تلاش است تا هرچه سریعتر راهکاری برای این موضوع پیدا کند.

میرزایی ، عضو کمیسیون انرژِی مجلس معتقد است : میعانات گازی به عنوان نفت فوق سبک از دخایر گازی ایران است ،که نمی توان استخراج آن را متوقف کرد، چرا  که ترک استخراج آن به معنای توقف تولید گاز خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس در صورتی که راه حل موثری پیدا نشود ، ایران ناگزیر به انبار آن در داخل کشور است که با هزینه های سرسام آوری روبرو خواهد شد ، از طرف دیگر پالایشگاههای سیراف و ستاره خلیج فارس که پیش از این به منظور استفاده از میعانات گازی کشور طراحی شده بود ،پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.

کره جنوبی بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران بود وبر اساس گزارش آماری گمرک سال گذشته حدود 55 درصد از تولیدات میعانات گازی کشورمان به کره صادر شده بود و بررسی ها نشان می دهد این کشور بنا دارد خرید از قطر و لیبی را جایگزین میعانات گازی ایران کند  .

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه حل جایگزین برای خروج کره جنوبی از خریداران میعانات گازی ایران می گوید : گزارش های رسیده حاکی است ،روزانه 350 بشکه ازمیعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد استفاده قرار می گیرد ،اما بخشی میعانات گازی پارس جنوبی بدون استفاده خواهد بود که در ماههای اخیر در نفت کش ها ذخیره شده است.

میرزایی معتقد است :عرضه میعانات گازی در بورس نفتی و فروش آن از طریق بخش خصوصی راهکاری است که باید بررسی و ارزیابی شود ، اما بطور قطع تکمیل ستاره خلیج فارس و تامین تجهیزات مورد نیاز آن از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

تحریم های نفتی ، مهمترین حربه ترامپ برای زیر فشار قرار دادن اقتصاد ایران است ، تهدیدی که  پیش از این و در 12 سال گذشته ،مقام معظم رهبری همواره  با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی و اجرای اقتصاد بدون نفت بارها مورد تاکید قرار دادند و افسوس که اجرای عملیاتی آن از دولتی به دولت دیگرحواله شد، با این اوصاف تا 13 آبان ماه که تحریمهای نفتی وارد فاز جدی تری می شود باید دید دیپلماسی ایران چگونه با تجربه106 ساله فروش نفت به مصاف ترامپ خواهد رفت.

منبع: خانه ملت

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر