/
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

افزایش 150 مگاواتی ظرفیت نیروگاه های برقابی تا تابستان 98

وزارت نیرو که به منظور تامین برق تابستان 98 برنامه ریزی کرده است در کنار نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر، 150 مگاوات نیروگاه برقابی را به مدار تولید بیاورد.
کد خبر : ۱۲۲۰۳

نبض نفت -  بر اساس برآوردهای مصرف برق در تابستان 98 و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت تولید موجود در ابتدای مردادماه امسال، در اوج بار سال آینده حدود هشت هزار مگاوات کمبود قدرت قابل اتکا وجود دارد که وزارت نیرو قصد دارد این کسری را با به مدار آوردن نیروگاه های حرارتی، برقابی و تجدیدپذیر و همچنین مدیریت مصرف جبران کند.

بر اساس برنامه ریزی های وزارت نیرو، سه واحد نیروگاه برقابی سردشت با ظرفیت هر واحد 50 مگاوات (در مجموع 150 مگاوات) بهار سال آینده به مدار می آید و برق تولیدی در این نیروگاه به شبکه سراسری برق کشور متصل می شود.

«سید محسن میرعارفی» مدیر پروژه سد و نیروگاه سردشت در شرکت مهاب قدس (شرکت مشاور) در ارتباط با این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروگاه سردشت اکنون 76 درصد پیشرفت دارد و در صورتی که منابع مالی آن به موقع برسد، نخستین واحد در فروردین ماه سال آینده به مدار می آید و واحد دوم و سوم نیز هر کدام به فاصله 45 روز وارد مدار تولید می شوند.

وی ادامه داد: راه اندازی واحدهای نیروگاهی به این ترتیب است که برای راه اندازی واحد نخست باید تجهیزات جانبی نیروگاه از جمله سیستم خنک کننده و انتقال هوا آماده شده باشد پس از آن راه اندازی واحدهای بعدی با سرعت بیشتری انجام می شود.

به گزارش ایرنا، سد سردشت در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی سردشت و در پنج کیلومتری مرز ایران و عراق - با کارفرمایی شرکت مدیریت منابع آب ایران، پیمانکاری شرکت فراب و مهندسی مشاوری شرکت مهاب قدس - در تیرماه پارسال به طور رسمی آبگیری شد؛ این سد 112 متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن 380 میلیون متر مکعب است.

میرعارفی در مورد وضعیت مخزن این سد گفت: حجم مفید این مخزن 330 میلیون مترمکعب است که با توجه به ذخیره کنونی، به نظر می رسد با نخستین سیلاب این سد پر خواهد شد.

به گفته مدیر پروژه سد و نیروگاه سردشت، آب این سد از طریق تونلی 4.5 کیلومتری به نیروگاه منتقل می شود و سالانه 421 گیگاوات ساعت انرژی تولید می کند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر