/
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

توانمندسازی مناطق محروم به‌جای وابسته‌سازی در دستور کار نفت

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی بر توانمندسازی مناطق محروم به‎جای وابسته‎سازی تاکید کرد و گفت: باید به جای وابستگی سازمان‌ها به نفت به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.
کد خبر : ۱۲۴۸۶

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سیدامیر طالبیان ضمن ارزیابی عملکرد مسئولیت اجتماعی در حوزه نفت افزود: انتظار وزارت نفت از شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی این است تا نظرات خود را با همفکری بههم نزدیک کنند و در قبال مطالباتی که از نفت وجود دارد، موضع یکسان و واحدی اتخاذ شود.

طالبیان با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کرد تا مردم پشتیبان تولید باشند، گفت: وظیفه ذاتی شرکت‌هاست که برای  توسعه و رفاه ذینفعان احساس مسئولیت ‌کنند و در مناطقی که نفت پیامدهای منفی دارد با انجام فعالیت‌هایی در قالب مسئولیت اجتماعی، این پیامدها را جبران کرد.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی با تاکید بر اینکه باید در حوزه مسئولیت اجتماعی به یک نقشه راه دست یافت، افزود: تدوین نظامنامه درباره موضوع مسئولیت اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید آن را در صنعت نفت عملیاتی کرد.

وی به نقش شرکتها به منظور عمل به  موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: حجم کار زیادی از سوی شرکتها انجام شده، اما واقعیت این است که این فعالیت‌ها موجب شده بعضی از شهرها کاملا وابسته به اینگونه خدمات صنعت نفت شوند.

وی ادامه داد: مدیران باید بهگونهای برنامهریزی کنند تا این وابستگی استمرار نداشته باشد. شهرها باید به صورت مستقل روی پای خودشان بایستند، تا نه تنها به نفت، بلکه به هیچ سازمانی وابسته نباشند، زیرا به هر حال هر شهری بودجه و اعتباراتی دارد و کمک‌های نفت باید نقش حمایتکننده و تکمیلی داشته باشد، نه این‌که صرفا خدمات مستقیم ارائه دهد. کمکهای نفت باید بهگونهای باشد که شهرها را توانمند سازد و در آن مناطق پایداری و توسعه به‌وجود آورد.

طالبیان گفت: نباید هر اقدامی که به عنوان  مسئولیت اجتماعی انجام میشود برای سازمانها توقع ایجاد ‌کند  و وزارت نفت بخواهد بار دیگر وزارتخانه‌ها را به‌دوش بکشد. زیرا این مسئله یک توقع بی‌جا ایجاد می‌کند و ما را از وظیفه اصلی خود باز میدارد.

وی در ادامه افزود: به‌ویژه در شرایط کنونی که کشور از بُعد اقتصادی وابسته به تولید نفت است نباید اقدامهایی انجام داد که از تولید و صادرات نفت باز بماینم.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی در ادامه به سیاستهای کلان وزارت نفت اشاره کرد و گفت: سیاست کلان و راهبردی وزارت نفت این است که کمکهای شرکتها، تکمیلکننده و بهمنظور توانمندسازی مردم، توسعه فضای کسب‌وکار، استفاده از تولیدکنندگان و تامینکنندگان بومی کالا، استفاده از پیمانکاران بومی و استقرار دفتر پیمانکاران در محل پروژهها، پرداخت عوارض و مالیات و فعالیتهای مشابه باشد. ما باید به جای وابستگی سازمانها به نفت به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.

طالبیان با بیان اینکه مسئولیت‌های اجتماعی نیاز به شناخت و فرهنگ‌سازی دارد، افزود: در این زمینه باید به گونه‌ای پیش برویم که هر کسی بر اساس برداشت ذهنی خود عمل نکند.

وی ادامه داد: ما سازمانی بهعنوان مسئولیت اجتماعی در سطح وزارت نفت یا شرکتها نخواهیم داشت و فقط در سطح وزارت نفت دبیرخانهای برای هماهنگی و تعیین سیاستها داریم و در شرکت‌ها نیز کمیتهای متشکل از واحدهای مرتبط از جمله روابط عمومی، منابع انسانی، اچاسیی، مددکاری، واحدهای فنی، مهندسی و مالی به نام کمیته مسئولیت اجتماعی خواهیم داشت و از آن کمیتهها میخواهیم کار فرهنگ‌سازی و ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی را انجام دهند.

وی افزود: دستورعمل‌هایی بهعنوان «دستورعمل تهیه گزارش پایداری بر مبنای استاندارد GRI» تدوین شده و از شرکت‌ها خواستهایم طبق این شیوه‌نامه‌ها و دستورعمل‌ها، گزارشهای خود را تهیه کنند، البته مهم‌ترین اقدام ما در اصل نظام‌نامه‌ای است که با همکاری این شرکت‌ها در حال تدوین است و می‌تواند نقشه راه مناطق مختلف باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه‌ مسئولیتهای اجتماعی وزارت نفت عملکرد شرکتها را در این حوزه ارزیابی میکند، گفت: دبیرخانه گزارشهای پایداری شرکت‌ها را دریافت و از دو بعد شکلی و محتوایی ارزیابی و داوری میکند تا مشخص شود فعالیتهای انجام شده تا چه میزان در چارچوب سیاست‌ها و راهبردهای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت است.

 وی در ادامه به دستاوردهای منطقه غرب کارون در حوزه مسئولیتهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای منطقه غرب کارون در حوزه مسئولیت اجتماعی در حقیقت مطالعه جامع اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و زیست‌محیطی ازسوی گروهی از استادان دانشگاه و مدیران نفتی است که در فاز نخست ابعاد مختلف منطقه از نظر جغرافیایی، اقلیمی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی بررسی شد. فاز دوم مربوط به فعالیت‌های توسعهای صنعت نفت مانند افزایش تولید و تاثیرات این فعالیتها بر منطقه و فاز سوم شناسایی چالشها و تدوین راهبردهایی در این زمینه است.

طالبیان در ادامه عملکرد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حوزه مسئولیتهای اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب متاثر از مطالبات و انتظارات مردمی و سازمانها است و شاید کمتر فرصت یافته است که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی برای خود برنامه‌ریزی و طبق آن عمل کند،‌ زیرا موج این درخواست‌ها، انتظارها و مطالبات با توجه به مسائلی که در استان خوزستان وجود دارد بالاست و در هرحال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تلاش‌ کرده به این انتظارات پاسخ دهد.

وی ادامه داد: البته باید به مردم هم حق‌ داد که پیگیر مطالبات خود باشند، اما باید دقت شود که بخشی از این‌ درخواستها، زیادی است و به‌واقع نفت نمی‌تواند پاسخگوی همه کمبودها باشد.

طالبیان یادآور شد: در هر صورت ارزیابی بنده مثبت است و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انصافا به خوبی پاسخگوی این حجم مشکلات بوده،‌ اما باید از مسئولان محلی و استان هم خواهش کنم که این رویه بهگونهای نباشد که این شرکت از وظیفه اصلی خود که تولید نفت خام است باز بماند، زیرا تولید نفت مطالبه جمعیت ۸۰ میلیونی کشور است و از این موضوع نباید غفلت کرد.

وی در پایان اظهار کرد: همکاران ما در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تولید نفت و عمل به مسئولیتهای اجتماعی و پاسخگویی به انتظارها و مطالبات را به‌خوبی مدیریت کرده‌اند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر