/
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

گزارش سقوط قیمت نفت، طلا و ارز در بازار

روند کاهش قیمت طلا و انواع ارز و سکه در بازار داخلی که به تبع سقوط بازارهای مالی جهان از روز چهارشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.
کد خبر : ۱۲۶۶۲

تشدید درگیری سیاسی میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعضای حزب دموکرات این کشور بر سر عقب نشینی وی از پیمان «نفتا» که از چهارشنبه موجب سقوط بازارهای بورس آمریکا شده،تآثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت، طلا و ارزهای معتبر داشته و موجب ریزش قیمت ها در اغلب بورس های بین المللی شده است.

خبرگزاری بلومبرگ دیروز در گزارشی ویژه اعلام کرد: با ادامه اختلافات سیاسی در هیأت حاکمه آمریکا، سرمایه‌گذاران در سه راهی تجارت، رشد اقتصادی و بحث‌های سیاسی داخلی درمانده‌اند و در این بین ظاهراً تاثیر درگیری‌های سیاسی بر منفی شدن بازار بورس بیشتر بوده است.
به دنبال این رخداد مهم اقتصادی، بهای نفت و طلا در بازارهای بین المللی به شدت کاهش یافت و موجب سقوط شاخص سهام در اغلب بورس های جهانی شد.
بهای هر بشکه نفت سبک و شیرین آمریکا موسوم به "وست تگزاس اینترمدیت” دیروز در پایان معاملات آخر هفته بورس های بین المللی به ۵۶ دلار و ۹۱ سنت رسید که حداقل ۴ دلار کمتر از بهای مشابه هفته ماقبل است.
نفت برنت دریای سیاه هم دیروز در پایان معاملات آخرهفته بورس های بین المللی حداکثر ۶۷ دلار و ۲۴ سنت معامله شد که نسبت به قیمت های مشابه هفته ماقبل ۳ دلار و ۷۰ سنت کمتر است.
همچنین بهای سبد نفتی اوپک دیروز به ۶۴ دلار و ۵۱ سنت سقوط کرد که کمترین رقم معاملات در ۱۰ ماهه اخیر محسوب می شود؛ این درحالیست که پیش از این تصور می‌شد آغاز تحریم های نفتی ایران منجر به افزایش قابل ملاحظه قیمت های جهانی طلای سیاه خواهد شد ولی مستثنی شدن ۸ کشور آسیایی از مجازات خرید نفت ایران منجر به کاهش تأثیر منفی تحریم ها در بازارهای بین المللی شد.
از طرف دیگر کارشناسان بر این باورند که افزایش عرضه نفت نسبت به تقاضای جهانی، عامل اصلی سقوط اخیر قیمت‌های جهانی طلای سیاه بوده است.
در همین حال در بازارهای بین المللی مناقشات سیاسی میان رئیس جمهوری و حزب حاکمه آمریکا منجر به سقوط ارزش دلار و طلا در بورس های جهانی شده است.به طوری که دیروز در بورس های بین المللی بهای هر اونس (۱ر۳۱ گرم) طلا به ۱۲۱۳ دلار رسید که نسبت به رقم مشابه هفته ماقبل حدود ۵ دلار کاهش نشان می دهد. قیمت فلز زرد همچنین نسبت به یک ماه گذشته ۹ر۱۰ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۶۴ دلار کاهش داشته است.
البته در آخرین ساعات معاملات بورس های جهانی بهای طلا (به دلیل تضعیف دلار و پوند در برابر دیگر ارزها به ویژه یورو)اندکی بهبود یافت و به ۱۲۱۵ دلار در هر اونس رسید. این اتفاق زمانی رخ داد که طرح پیش نویس برگزیت نخست وزیر انگلیس پس از کشمکش های فراوان در پارلمان این کشور به تصویب رسید.
این تحولات بین المللی در بازار داخلی هم بی تأثیر نبود و سقوط شدید قیمت طلا و ارز را در پی داشت. ریزش قیمت ها به حدی سریع و شدید بود که دیروز جمعه (با وجود بارش سنگین باران در تهران) فروشندگان ارز، طلا و سکه را به بازار کشید، اما خریداری برای ارز و سکه در بازار یافت نمی شد.
گزارش خبرنگار ما حاکیست: هر دلار آمریکا در بازار تهران که اوایل هفته گذشته ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شد، دیروز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت گذاری شد ولی خریداری نداشت. هر یورو اتحادیه اروپایی هم که هفته قبل حدود ۱۶ هزار تومان خرید و فروش می شد، دیروز در مراکز عمده معاملات ارزی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شد. بهای پوند انگلستان هم در مراکز عمده معاملات ارزی تهران از ۱۸ هزار تومان ابتدای هفته قبل به حدود ۱۵ هزار تومان در شرایط فعلی کاهش یافته است.بسیاری از کارشناسان روند نزولی بازار ارز و سکه را ادامه دار پیش بینی می کنند. از سوی دیگر روند نزولی نرخ ارز در بازار موجب شد قیمت انواع سکه بهار آزادی هم افت داشته باشد.
دیروز قیمت هر قطعه سکه طلا( طرح جدید) به
۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید که حداقل یک میلیون تومان ارزانتر از رقم مشابه ابتدای هفته قبل است؛ هر قطعه نیم سکه طلا هم یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه ربع سکه طلا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به فرش رسید که نسبت به رقم مشابه هفته قبل به ترتیب ۵۰۰ و ۲۰۰ هزارتومان کاهش نشان می دهد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار(بدون مزد ساخت) هم که ابتدای هفته قبل ۴۲۳ هزار تومان در بازار تهران معامله می شد، دیروز ۳۴۰ هزار تومان عرضه شد.
به اعتقاد فعالان بازار، کاهش نرخ جهانی ارز، کاهش تقاضای خرید، فعالیت های انجام شده بانک مرکزی و انتشار اخبار جمع آوری دلالان خیابانی، دلیل کاهش قیمت طلا بوده است.

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر