/
۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

روغن‌موتورهای فول‌سنتتیک ایرانی؛ نصف قیمت نمونه‌های اروپایی!

این‌بار پای یک ارزان‌فروشی عجیب در میان است، آن‌هم توسط شرکت‌های بزرگی که با قیمت‌گذاری عجیب برای محصولات خود، مصرف‌کننده را بین دوراهی عجیب‌تری قرار می‌دهند.
کد خبر : ۱۲۸۵۰

نبض نفت - کارخانه‌های تولیدکننده روغن‌موتورهای ایرانی در حالی مدعی تولید روغن‌های فول‌سنتتیک هستند که محصولات خود را با وجود وارداتی‌بودن تمام‌ مواداولیه مورد نیاز برای ساخت این دسته از روغن موتورها، 50درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی عرضه می‌کنند! این‌بار پای یک ارزان‌فروشی عجیب در میان است، آن‌هم توسط شرکت‌های بزرگی که با قیمت‌گذاری عجیب برای محصولات خود، مصرف‌کننده را بین دوراهی عجیب‌تری قرار می‌دهند. آیا این شرکت‌ها موضوع مهمی را از مصرف‌کنندگان نهایی مخفی می‌کنند یا برای حفظ سهم بازار قرار است آتش به مال خود بزنند.

1.روغن‌های ایرانی با مواد اولیه وارداتی

همه‌چیز از وقتی شروع شد که پای خودروهای مدل بالای وارداتی به کشور باز شد، خودروهایی که از سال 2011 به بعد تولید شده بودند و به‌دلیل بالا بودن تکنولوژی ساختشان باید از روغن‌موتورهای فول‌سنتتیک با استاندارد API-SNیا SM استفاده کنند. با ورود این خودروها به بازار، تولیدکنندگان روغن‌موتورهای داخلی نیز بیکار ننشستند و اقدام به تولید روغن‌هایی با سطح API-SMو SN کردند. این محصولات اگرچه سهم اندکی از سبد تولیدات شرکت‌های تولیدکننده داخلی را دارند اما ازآنجایی‌که برای تولید به روغن پایه‌های تمام‌سنتتیک نیاز دارند و تکنولوژی ساخت روغن پایه‌های 4و 5 که به تمام‌سنتتیک‌ها نیز معروف هستند، به‌جز یک شرکت قطری در منطقه خاورمیانه وجود ندارد، هر تولیدکننده‌ای برای ساخت روغن‌های فول‌سنتتیک باید نسبت به واردات روغن پایه گروه 4و5 و افزودنی‌های شیمیایی خاص این روغن‌ها از کشورهای صاحب تکنولوژی اقدام کند.

2.ارزان‌فروشی عجیب تولیدکننده‌های ایرانی

از آنجایی‌که تمام مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت روغن‌موتورهای تمام‌سنتتیک باید از کشورهای خارجی وارد شود، ابتدا به بررسی قیمت این روغن‌ها در بازارهای جهانی پرداختیم.

 ‌روغن پایه سنتتیک این روزها در بازارهای جهانی قیمتی بین 2. 3تا 4دلار دارد و با توجه به تبلیغاتی که تولیدکننده‌های داخلی برای کیفیت بالای محصولات خود می‌کنند، فرض را بر این می‌گیریم که برای تهیه روغن پایه خود، سراغ تولیدکننده‌ای رفته‌اند که محصول خود را با قیمت متوسط جهانی یعنی 3دلار به‌ازای هر لیتر عرضه می‌کند. حال اگر میزان روغن پایه استفاده‌شده برای تولید روغن‌موتور را 97درصد از حجم کل روغن در نظر بگیریم، هر تولیدکننده ایرانی برای یک قوطی 4لیتری محصول فول‌سنتتیک باید نزدیک 12دلار پول پرداخت کند. حال کافی است این مبلغ را به 4دلار بابت خرید ادتیو یا همان افزودنی‌های شیمیایی اضافه کنیم تا مشخص شود قیمت تمام‌شده 4لیتر روغن فول‌سنتتیک ایرانی برای تولیدکننده 16دلار است، 16دلاری که اگر با نرخ نیمایی نیز محاسبه شود 204هزارتومان برای کارخانه‌ها آب می‌خورد و حالا باید با احتساب 35درصد هزینه‌های جانبی شامل هزینه‌های حمل‌ونقل، تولید، سود تولید، سود عمده فروش و... با قیمت 275هزارتومان در بازار عرضه شود.

 اما اکثر تولیدکننده‌های ایرانی روغن موتور محصولات خود را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت منطقی به فروش می‌رسانند. به‌عنوان مثال شرکت نفت سپاهان در لیست قیمت اعلامی آبان‌ماه خود به نماینده‌های فروش، قیمت هر قوطی 4لیتری روغن فول‌سنتتیک سوپر پلاتینیوم را 93هزارتومان اعلام کرده و شرکت نفت ایرانول هم برای قوطی‌های 5لیتری محصول رونیا قیمت 113هزار و 500تومانی تعیین کرده است. در این بین شرکت نفت بهران قیمت‌های خود را کمی بالاتر برده و برای هر قوطی 4لیتری روغن موتور بهران سوپر رانا با استاندارد API-SN 5W30 قیمت‌ 130هزارتومانی تعیین کرده که در مقایسه با قیمت تمام‌شده واقعی چیزی در حدود145هزار تومان فاصله دارد.

3.روغن‌های اروپایی 50درصد گران‌تر

روغن‌موتورهای تمام‌سنتتیک در اروپا  با متوسط قیمت 22دلار برای هر قوطی 4لیتری به فروش می‌رسد. درست همان قیمتی که برای تولید و عرضه روغن موتورهای تمام‌سنتتیک ایرانی محاسبه شد.

 این یعنی اگر شما قصد خرید روغن موتور مناسب خارجی در کشورهای دیگر را داشته باشید، باید چیزی در حدود 280هزارتومان برای هر قوطی 4لیتری پرداخت کنید.   اینجاست که شرکت‌های تولیدکننده ایرانی می‌توانند با روشنگری در خصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات خود مشخص کنند که آیا واقعا برای تولید محصولات فول‌سنتتیک خود از روغن پایه گروه 4و 5 با هزینه‌هایی که به‌طور کامل به آنها پرداخته شد، استفاده می‌کنند و کالای تولیدی را با 50درصد زیان به‌فروش می‌رسانند، یا اینکه پای روغن‌های پایه سنتتیک و ادتیوهای با کیفیت در میان نیست و رونمایی از این روغن‌موتورها و فروششان در بازار تنها برای در اختیار گرفتن سهم بازار خودروهای جدید بوده است.

منبع: اخبار خودرو

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر