/
۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

عمليات موفقيت آمیز بازیافت ماده آمین در پالایشگاه يازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی

همسو با تلاش خستگي ناپذير متخصصان و كاركنان پالايشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبي، عمليات بازيافت ماده آمين در فاز 13 با موفقيت به سرانجام رسيد.
کد خبر : ۱۲۸۹۱

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومي شركت ملی گاز ایران، سهيل رفيعي مدير پالايشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبي با اعلام این خبر، اظهار داشت: از 24 مهرماه سال جاري،  عملیات احیای آمین آلوده در این پالایشگاه شروع و با موفقیت آمیز بودن این عملیات، احیای حدود 350 مترمکعب آمین رقیق با میزان کلر ppm16000 به اتمام رسید.

رفيعي در ادامه عنوان داشت: نتایج حاصل از فرآیند فوق، حاکی از امکان پذیر بودن بازیافت آمین آلوده (در سطح مجتمع) در این پالایشگاه است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: این مهم با تلاش بی دریغ تمامی کارکنان این پالایشگاه که از ابتدا تا انتها با نهایت دقت، مراحل امکان سنجی، شبیه سازی و اجرای عملیات فوق را سازماندهی و ساماندهی کردند، محقق شد.

اين مقام مسئول ادامه داد: متیل دی اتانول آمین (MDEA) بعنوان یک ماده حیاتی در واحدهای شیرین سازی پالایشگاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وي، در طول زمان، بر اساس واکنش های شیمیایی، قسمتی از این ماده تخریب می‌شود؛ همچنین در مواقعی به‌دلیل مشکلات عملیاتی و ایرادات تجهیزات، احتمال آلودگی این ماده پرارزش فراهم شده و با  بروز این شرایط، ادامه فرآیند شیرین سازی میسر نمی‌شود.

رفيعي گفت: با توجه به ارزش بالا و نیز دشواری تأمین این ماده به دلایل تحریم، به همت متخصصان پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، امکان‌سنجی، شبیه‌سازی و در نهایت اجرای عملیات بازیافت آمین با استفاده از تاسیسات بازیافت منو اتیلین گلایکول MEG (مستقر در پالایشگاه دهم) با موفقیت صورت پذیرفت .

اين مقام مسئول در ادامه عنوان داشت: در نخستین گام، آمین آلوده شده متعلق به پالایشگاه یازدهم (فاز 13) دریافت و طی عملیات صورت گرفته، بالغ بر 38 تن آمین خالص بازیافت شد.

رفيعي در پايان افزود: این روند طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، آمین‌های مستعمل سایر پالایشگاه ها را بازیافت خواهد کرد و پیش بینی می شود با انجام این عملیات، 700 تن آمین خالص با ارزش بالغ بر دو میلیون دلار بازیافت شود و با حول و قوه الهی، حجم عظیمی از این کالای استراتژیک در پالایشگاه های گازی کشور قابلیت استفاده مجدد پیدا کند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر