/
۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

محققان بوشهری طرح تولید برق از دریا را ثبت کردند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: طرح محققان این دانشگاه برای تولید برق از امواج دریا با شماره 96793 ثبت ملی شد.
کد خبر : ۱۲۸۹۷

نبض نفت - اسماعیل عبداللهی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جواد امیراحمدی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک، مهدی نکیسا و فاطمه بهروزی استادان گروه مهندسی مکانیک تبدیل انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر این اختراع را به نام خود ثبت کردند.

وی اضافه کرد: این محققان با استفاده از طرحی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا کار طراحی، ساخت و نتایج آزمایش‌های یک مبدل انرژی موج براساس ارتفاع امواج ورودی به ساحل را با موفقیت به پایان رساندند.

عبداللهی اظهارداشت: ایده اصلی ساخت دستگاه تولید الکتریسیته از موج با ضربه وارد کردن بر مواد پیزوالکتریک با استفاده از امواج در دسترس دریا و حفظ محیط زیست است.

وی ادامه داد: این دستگاه برای شرایط دریایی خلیج فارس طراحی و هدف اصلی از ابداع آن بکارگیری مبدل در ساحل و کاربردهای خاص نظیر روشنایی خط ساحلی و نصب ایستگاه‌های شارژ باطری گوشی همراه و تبلت عابران است.

وی افزود: مبدل طراحی شده خلاقانه، نوآورانه و سازگار با ظرفیت موجود در سواحل استان بوشهر است.

عبداللهی اظهار داشت: تست میدانی و اندازه‌گیری توان خروجی از مبدل در شرایط آرام دریای خلیج فارس در سه مرحله یک ساعته در روزهای مختلف انجام گرفته که ولتاژ و جریان تولید شده توسط مبدل با مواد پیزوالکتریک کوارتز با ضخامت نیم میلی‌متر، توان خروجی از این دستگاه محاسبه شد که بیانگر قابلیت آن در استحصال انرژی الکتریسیته از امواج دریاست.

رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: استفاده از این نوع مبدل در قالب یک مزرعه از مبدل‌ها می‌تواند منجر به یک پایگاه تولید توان الکتریکی درخلیج فارس شده و کاربردهایی نظیر مصرف برق شهری، روشنایی خط ساحلی، تامین انرژی بویه‌های دریایی و تامین انرژی الکتریکی در جزایر مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی نکیسا افزود: تولید الکتریسیته از امواج دریا با استفاده از مواد پیزوالکتریک به‌عنوان یک منبع تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر است که می‌توان تحقیقات بیشتری برای بالابردن بازده آن به‌کار برد.

وی گفت: در این مبدل با افزایش ارتفاع امواج مقدار توان خروجی سیستم مبدل انرژی الکتریسیته افزایش می‌یابد.

نکیسا اظهار داشت: این مبدل در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و دارای یک صفحه میخ‌دار و یک صفحه از مواد پیزوالکتریک سکه‌ای از جنس کوارتز به ضخامت نیم میلی متر است که ضربه‌های وارد بر مواد پیزوالکتریک موجب ایجاد شوک در این مواد و تولید الکتریسیته می‌شود.

منبع: ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر