/
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

تلاش ویتنام برای خودکفایی از واردات فرآورده‌های نفتی با احداث دو پتروپالایشگاه

ویتنام قصد دارد ظرفیت پالایشی روزانه خود را با ساخت دو پتروپالایشگاه نان هوی و نای سای از 150 هزار بشکه به حدود 750 هزار بشکه افزایش دهد تا علاوه بر خودکفایی از واردات به صادر کننده‌ فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۹۵۲

نبض نفت - کشور ویتنام 90 میلیون نفر جمعیت داشته و سرانه تولید ناخالص داخلی آن برابر 2343 دلار (کمتر از نصف سرانه تولید ناخالص داخلی ایران) است. به گزارش مجله نفت و گاز (OGJ)،  کشور ویتنام 4.4 میلیارد بشکه نفت خام ذخایر نفتی اثبات شده (معادل ۲.۸ درصد ذخایر نفت ایران) دارد.

این کشور در سال 2017 روزانه 320 هزار بشکه نفت تولید کرده‌است اما ظرفیت پالایشی لازم برای آن را نداشته و تنها حدود 150 هزار بشکه از آن را پالایش می کند و حدود 170 هزار بشکه نفت دیگر را صادرات می‌کند. با توجه به رشد اقتصادی ویتنام از سال 2000، نیاز این این کشور به فراورده‌های نفتی این کشور از 160 هزار بشکه به حدود 500 هزار بشکه رسیده است. با توجه به ظرفیت پالایشی 150 هزار بشکه‌ای ویتنام، این کشور نیاز دارد تا 350 هزار بشکه در روز فرآورده های نفتی وارد کند.

 بر اساس اطلاعات منتشر شده از وزارت نفت ویتنام، این کشور قصد دارد با هدف خودکفایی در واردات فرآورده‌های نفتی  ظرفیت پالایشی خود را با ساخت دو پتروپالایشگاه نان هوی و نای سان از 150 هزار بشکه در روز به حدود 750 هزار بشکه در روز افزایش دهد. ویتنام با ساخت این دو پتروپالایشگاه و با توجه مصرف فراورده‌های نفتی این کشور علاوه بر خودکفایی در واردات به صادر کننده‌ فرآورده‌های نفتی نیز تبدیل خواهد شد.

پتروپالایشگاه نان هوی

شرکت نفت آرامکوی عربستان به همراه شرکت نفت و گاز تایلند در یک پروژه مشترک، مشغول به ساخت مجموعه پتروپالایشی نان هوی در منطقه ساحلی بین­دین است. سهم آرامکو و شرکت نفت تایلند، هر کدام 40 درصد و سهم دولت ویتنام 20 درصد است و شرکت نفت تایلند به میزان 22 میلیارد دلار برای این پروژه سرمایه گذاری کرده است. تصمیم ابتدایی برای ظرفیت این پتروپالایشگاه 660 هزار بشکه بود اما با توجه به شرایط ظرفیت فعلی، ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن، 400 هزار بشکه در روز است. عربستان نیز قرارست امنیت عرضه نفت را تأمین کند. در این مجموعه پتروپالایشی علاوه بر فرآورده های نفتی، سالانه 2.9 میلیون تن اولفین و پلی اولفین، 2 میلیون تن ترکیبات آروماتیک و 1.4 میلیون تن اتیلن و پارازایلن نیز تولید می شود.

برای جذب سرمایه گذاری، نخست وزیر ویتنام با قرار دادن این پروژه در لیست پروژه های خاص سرمایه گذاری، معافیت 4 سال اول در مالیات، معافیت مالیات برای واردات نفت خام و تجهیزات و مالیات 10 درصدی از درآمد در 15 سال اول موافقت کرده است.

پتروپالایشگاه نای سان

احداث این پروژه در سال 2008 در منطقه نای سان ویتنام شروع شد اما ساخت و سازهای اصلی آن از سال 2013 آغاز شده است. ظرفیت این پتروپالایشگاه 200 هزار بشکه در روز است و قرار است خوراک آن از نفت خام کویت تأمین گردد. مالکان شرکت پالایش و پتروشیمی نای سان که در سال 2008 تأسیس شده است، به این ترتیب می باشند:

25.1درصد شرکت نفت ویتنام

35.1درصد شرکت آیدِمیتسو کوسان

4 درصد صنایع شیمیایی میتسو

35.1درصد شرکت نفت کویت

محصولات اصلی پالایشی مجموعه نای سان آن، گاز مایع (16 هزار بشکه در روز)، گازوئیل (60 هزار بشکه در روز)، بنزین (50 هزار بشکه در روز)، نفتا (54 هزار بشکه در روز) و کروسین (20 هزار بشکه در روز) می باشد. واحدهای پتروشیمی نیز وظیفه تولید پلی پروپیلن (400 هزار تن در سال)، بنزن (250 هزار تن در سال) و زایلن (800 هزار تن در سال) را دارند. حجم سرمایه گذاری در این مجموعه 9 میلیارد دلار است که 5 میلیارد آن از نهادهای مردمی و بانک های خصوصی، 3.2 میلیارد از بانک همکاری های بین المللی ژاپن و بانک واردات و صادرات کره جنوبی و 2.7 میلیارد از طریق وام بانک های خصوصی تأمین خواهد شد. میزان اشتغال زایی مستقیم آن نیز 1500 نفر است.

منبع: فارس

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر