/
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

تألیف کتاب تخصصی شبیه سازی جداکننده سه فازی با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی

یکی از کارشناسان مدیریت خدمات سیالات حفاری شرکت ملی حفاری ایران موفق به تألیف و انتشار کتاب تخصصی تحت عنوان «شبیه سازی جداکننده سه فازی با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی» شد .
کد خبر : ۱۳۰۸۸

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، خانم بنت الهدی احمدی درباره چاپ این کتاب توضیح داد: با توجه به شناخت صنعت حفاری، نوین بودن کار، تناسب رشته تحصیلی و اهمیت استفاده از روش های شبیه سازی به جای کاربست روش های آزمایشگاهی ، مبادرت به تهیه این کتاب گردید .

کارشناس کنترل کیفیت مدیریت خدمات سیالات حفاری شرکت، گفت: نفت تولیدی و استخراج شده از چاه همواره به صورت خام خالص در دسترس نیست و به صورت چند فازی ( نفت ، گاز، آب) استحصال می شود .

وی افزود: به همین دلیل برای جدا کردن نفت از گاز باید مراحل جدا سازی به طرق متفاوتی صورت پذیرد که  یکی از تجهیزاتی که برای جدا سازی نفت و گاز به کارگیری می شود جداکننده های گرانشی چند فازی هستند که در انواع مختلف طراحی و ساخته می شوند .

احمدی که کارشناس ارشد مهندسی شیمی می باشد با بیان اینکه در بین انواع جداکننده ها نوع افقی آن بسیار مرسوم است، اظهار کرد: در کشورمان نیز با توجه به شرایط عملیاتی بیشتر از این نوع جدا کننده استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در محتوای کتاب نخست تعریفی از دینامیک سیالات محاسباتی و مزیت های آن  نسبت به کارهای انجام شده در آزمایشگاه به میان آمده، افزود: این کتاب دارای چهار فصل شامل مبانی کار و لزوم استفاده از جداکننده های سر چاهی و ساختار انواع آنها، دینامیک سیالات محاسبانی، روش شبیه سازی و معادلات و تجزیه تحلیل نتایج است .

نویسنده کتاب که کارشناس ارشد مهندسی شیمی و دانشجوی دکتری در همین رشته است، در پایان اظهار کرد: در زمان حاضر روی نگارش یک کتاب با موضوع مدلسازی حرکت سیال حفاری دو فازی  و تاثیر پارامترها از جمله نقطه وآروی اندازه کنده ها، پروفایل سرعت ... بر روی راندمان بالا آوردن کنده های حفاری از ته چاه کار می کند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر