/
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

صرفه جویی 750 میلیون دلاری در مصرف سوخت با حمل ریلی 30 میلیارد تن بار

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: جابجایی 30 میلیارد تن بار توسط حمل و نقل ریلی، از مصرف سوخت به ارزش 750 میلیون دلار را می گیرد.
کد خبر : ۱۳۱۱۶

نبض نفت - «سعید محمدزاده» امروز (یکشنبه) در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی، افزود: با احتساب 70 سنتی نرخ گازوئیل، جابجایی هر یک تن کیلومتر بار توسط ریل 35 سانتیمتر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در همه برنامه های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت نخست ما قرار دارد؛ باید تلاش کنیم سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار در کشور به بیش از 30 درصد افزایش یابد که اکنون میزان آن حدود 12 درصد است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد اکنون سالیانه 100 میلیارد سفر در حومه تهران اتفاق می افتد و 40 درصد سفرهای حومه ای در کریدورهای ریلی انجام می شود در حالی که سهم ریل در سفرهای حومه ای در اطراف تهران زیر پنج درصد است.

به گفته محمدزاده، اکنون 30 درصد خودرو‌هایی که در تهران تردد می‌کنند از حومه وارد تهران می‌شوند. «اگر بتوانیم بخشی از این سفرها را به حمل و نقل ریلی منتقل کنیم اقدامات بزرگی در حوزه سلامت هموطنان و جلوگیری از آلودگی هوا خواهیم داشت.»

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اکنون متوسط قیمت حمل و نقل هر تن کیلومتر بار در جاده حدود 140 تومان است در حالی که این رقم در شبکه حمل و نقل ریلی حدود 80 تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل راه آهن بیان کرد: هرچه بار بیشتری از جاده با ریل منتقل شود هزینه های حمل بار و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت و انجام این مهم وظیفه اصلی ما در این بخش است.

محمدزاده افزود: در 6 سال آینده قرار است معادل 35 میلیارد دلار در صنعت فولاد کشور طرح توسعه اجرایی شود؛ اگر بار فولادی در کشور با اجرای این طرح توسعه به 210 میلیون تن افزایش یابد یک سوم آن به شبکه ریلی و دو سوم حمل آن به جاده منتقل خواهد شد و این می تواند به سونامی تلفات جاده ای و مصرف سوخت بیشتری منجر شود.

وی به ظرفیت‌های مناسب در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: از سال 1388 تا سال 1392 متوسط باری که توسط شبکه حمل و نقل ریلی جابجا شد حدود 33 میلیون تن بود اما این میزان بار در سال 96 به 47 میلیون تن رسید و میزان صرفه جویی ها در مصرف سوخت را به حدود 500 میلیون دلار رساند.

محمدزاده گفت: مقایسه سهم ریل و جاده در جابجایی بارهای داخلی در سال 96 نشان می‌دهد که کل بار جابجا شده با حمل و نقل ریلی در سال گذشته 47 میلیون تن بوده اما میزان باری که با حمل و نقل جاده ای جابجا شده به 427 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به مزیت های زیادی که در این بخش وجود دارد، باید با ارتقاء جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش ریسک آن را کاهش دهیم تا با بازگشت سرمایه، جذابیت را برای سرمایه‌گذاری در این بخش به وجود آوریم.

وی اظهار داشت: طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید مصوب شورای اقتصاد، معادل 7.5 میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت از محل ارائه خدمات ریلی بار و مسافر به صورت یارانه به سرمایه گذاران در این بخش قابل پرداخت است و همه سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند از این مزیت قانونی نیز استفاده کنند.

منبع :ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر