/
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین نداریم

رئیس مجلس درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت‌: برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند.
کد خبر : ۱۳۱۶۲

به گزارش نبض نفت رئیس مجلس در نشست خبری به مناسبت روز مجلس به سوالاتی درباره شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس، اظهارات وزیر خارجه درباره پول شویی، مذاکرات با اروپا درباره فصل خروج آمریکا از برجام ، سرنوشت FATF  ،قیمت بنزین ،افزایش حقوق ها و وضعیت استیضاح خود پاسخ داد.

مشکل FATF از طریق همه پرسی حل شدنی نیست
 علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا بهتر نیست تصمیم گیری درباره لوایح چهارگانه FATF را با همه پرسی انجام داد، گفت: این مشکل از طریق همه پرسی حل شدنی نیست هم اکنون حقوق‌دانان نیز با مشکل آن را بررسی می‌کنند.
وی افزود: البته  بنده با همه پرسی مشکلی ندارم، اما برخی چیزها که ظرافت فنی و حقوقی دارد باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم گیری شود رئیس مجلس درپاسخ به سوالی درباره‌ آخرین زمان تشکیل جلسه شورای هسته‌ای و جزئیاتش گفت: آخرین جلسه شورای هسته‌ای یک ماه پیش برگزار شد.در این جلسات گزارش های مختلفی ارائه ‌شد که از بنده نخواهید جزئیات آن را بگویم.
شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مذاکره با آمریکا،اظهار کرد : یک سری حرف‌های بی حساب و کتاب مطرح می‌شود. حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. در کنار این ها می‌گویند که آماده مذاکره هستیم. رهبری هم چند بار فرمودند آمریکایی‌ها اگر درست عمل می‌کردند باید به قواعد و تعهدات شان پایبند می‌بودند. به نظر من این بیشتر یک شگرد است و آن ها باطنا به دنبال این موضوع نیستند.
وی تصریح کرد: اگر آن ها معتقد به مذاکره هستند حسن نیت نشان دهند و به توافق هسته‌ای برگردند تا ما تصمیم گیری کنیم، اما اکنون شرایط را مهیا نمی‌بینم. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک راه بیندازیم.
ظریف قسمت دوم را نمی گفت بهتر بود
رئیس مجلس درپاسخ به سوالی درباره موضعش راجع به اظهارات ظریف درباره پول شویی و این که چقدراستیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی به مصلحت است گفت: نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و موخره‌ای دارد ایشان در ابتدا گفته کسانی که درباره‌ CFT  نظر می‌دهند صادقانه و با عقیده‌شان نظرات را بیان می‌کنند برخی هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. به نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود گاهی سیاستمداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند نگویند.
در کشور پول شویی داریم
لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره وجود پول شویی، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پول شویی داریم یا به گفته وزیر کشور "پول های کثیف؟" بله. این مسئله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مسئله را حل کنند؟ این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود.
مجمع نمی تواند قانون گذاری کند
لاریجانی درباره انتقادات وارد شده به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به ویژه درباره‌ اعلام نظر و  لوایح مرتبط با FATF گفت: رهبر معظم انقلاب در زمان آقای هاشمی «نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی»را که از وظایف ایشان (رهبری) بود به مجمع تشخیص واگذار کردند. این موضوع در قانون برنامه هم تعریف شد. هیئتی  در مجمع انتخاب شد که آن هیئت بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت داشته باشد. تا این جای کار روال قانونی طی شده است. به گزارش ایرنا، رئیس مجلس اشکال موجود را در روش اجرا دانست که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانون گذاری کند. لاریجانی یادآور شد: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به کمیسیون ها ارائه کند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا   نشود. اما مجمع پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع رسیدگی شود. وی تاکید کرد: در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری کند.
مجلس سنا اولویت این برهه نیست
وی درخصوص سوالی درباره آسیب شناسی سیستم قانون‌گذاری و لزوم بازنگری در قانون اساسی برای تشکیل مجلس دوم در کنار مجلس فعلی به عنوان مجلس عوام گفت:در شرایط فعلی با تدابیر رهبری مسائل همچون طراحی که ایشان برای شورای هماهنگی سه قوه کردند  قابل حل است. وی افزود: اکنون زمان طرح این مسائل نیست مردم مسائل و مشکلاتی دارند که باید به آن بپردازیم. تغییر قانون اساسی به این راحتی نیست و نظامات و کارکردی دارد که در نهایت هر سه قوه را درگیر می‌کند باید از این برهه عبور کرده تا به این مسائل برسیم.
حامی شفافیت و مدافع حریت موکلین
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ لزوم شفافیت آرای نمایندگان گفت: شفافیت کار خوبی است که باید انجام شود اما اگر کاری انجام شود که نمایندگان از حریت در اظهار نظر بیفتند فایده‌ای ندارد. قوام مجلس در آن است که هر فرد با حریت نظر دهد و آن چه را مصلحت مردم است بیان کند.
وی با اشاره به این که  ما در ایران زندگی می‌کنیم و همه می‌دانیم که گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند، گفت: آن ها به بنده مراجعه می کنند و می‌گویند تا نظری را بیان می‌کنند برای شان مشکل ایجاد می شود و تحت فشار قرار می‌گیرند و با توهین  و هتاکی مواجه می‌شوند.
نظام پارلمانی صرفا یک مثال از سوی رهبر انقلاب بود
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که رهبرمعظم انقلاب بر نظام پارلمانی تأکید کرده اند، توضیح داد: ایشان در سفر به کرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح کردند، من هم آن را کار خوبی می‌دانم و در مجموع مسئله را برای شرایط کشور مناسب می‌دانم. لاریجانی ادامه داد: موضوع نظام پارلمانی را از ایشان سوال کردم، فرمودند مثال زده‌اند و منظورشان این نبود که حتماً انجام شود، هر چند که اعتقاد دارم شرایط امروز آمادگی این را ندارد که در این زمینه کار شود. وی گفت: مطالعات روی نظام پارلمانی کار سختی نیست اما ظرف زمانی کنونی مناسب امر نیست.رئیس مجلس دهم همچنین درباره سوال یکی دیگر از خبرنگاران راجع به  گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، این مسئله به اراده جریان های سیاسی ربط دارد.  وی در پاسخ به این سوال که در تنگناهای کنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائلی چون سال 88 وجود دارد، اظهار کرد: آقای شمخانی و دبیر خانه شورای امنیت این موضوع را دنبال می‌کنند. می‌دانم بررسی‌هایی شده است.
افزایش حقوق کارمندان پلکانی باشد
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به این که آیا افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده کفاف زندگی آن ها را می دهد،  گفت: این موضوع شامل سایر حقوق بگیران می‌شود ما هم معتقدیم این حقوق کافی نیست. البته افزایش ۲۰ درصدی برای همه نیست و باید پلکانی شود و بیشتر شامل طبقات پایین که مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، شود. ان‌شاءا... در زمان بررسی بودجه در  مجلس توجهات لازم را داریم.
فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین نداریم
رئیس مجلس درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت‌: برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند.

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر