/
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶

نتیجه اجلاسیه اوپک چه خواهد بود؟

مشاور وزیر نفت درباره سناریوی احتمالی عربستان سعودی و آمریکا در نشست اوپک گفت: به طور قطع هر اقدام غیر منتظره موجب رخ دادن اتفاقات پیش بینی نشده خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۲۵۴
نتیجه اجلاسیه اوپک چه خواهد بود؟

به گرارش نبض نفت اجلاس سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حالی برگزار می شود که بسیاری عقیده دارند تصمیم عربستان در این نشست درباره میزان کاهش سقف تولید اوپک، می‌تواند حتی بررای آینده این سازمان و ماندگاری آنتأثیرگذار باشد.

این درحالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در واکنش به سیاستهای نفتی عربستان و آمریکا علیه ایران اعلام کرده است مادامی که ایران تحت تحریم است، حاضر نیست سهمیه تولید نفت خود را با دیگر کشورها به بحث بگذارد.
همزمان رویترز گزارش می‌دهد که خالد فالح، وزیر نفت عربستان، با برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است
.
عربستان و روسیه، از اعضای کمیته مشترک نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک هستند و در حال حاضر این اتهام به آنها وارد است که برای گرفتن سهم ایران در بازار، تولید و صادرات نفتشان را افزایش داده‌اند
.

عربستان در شرایط بدی قرار دارد

عربستان درحالی از سوی آمریکا برای پایین نگه داشتنقیمت نفت تحت فشار قرار دارد که بعضی از تولیدکنندگان کوچک‌تر عضو اوپک که کاهش قیمت نفت، فشار روی بودجه‌شان را بالا برده، از آن‌چه تک‌روی و خودمحوری عربستان می‌بینند، ناراضی‌اند.
بنابراین اگر عربستان به اندازه کافی برای کاهش تولید تلاش نکند، ممکن است این تولیدکنندگان کوچک‌تر، راه قطر برای خروج را در پیش بگیرند
.
در عین حال سعودی ها می دانند که تلاش عربستان برای افزایش قیمت نفت ممکن است باعث شود دولت دونالد ترامپ موضعش را در حمایت از محمد بن‌سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی تغییر دهد اما این فشارها از دو طرف ممکن است باعث شود عربستان تلاش کند بیانیه پایانی اوپک را مبهم و قابل تفسیر نگه دارد
.

اقدام غیر منتظره تنش قیمت نفت را در پی خواهد داشت

دکتر موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت در گفتگو با نبض نفت درباره سناریوی احتمالی عربستان سعودی و آمریکادر نشست اوپک اظهارکرد: هرچند اظهار نظرهای اولیه عربستان و آمریکا طرح راهبرد این کشورها علیه ایران خواهد بود اما در عمل مجبور خواهند بود از قاعده بازی را رعایت کنند و تن به اقدام متهورانه نزنند.
وی افزود:به طور قطع هر اقدام غیر منتظره موجب رخ دادن اتفاقات پیش بینی نشده خواهد بود. در شرایط فعلیکه آرامش در اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای اروپایی تلاش دارند نظم اقتصادی شان بهم نخورد پافشاری عربستان و آمریکا بر اقدامات یک سویه و پاسخ درخور ایران به این اقدامات تنش قیمت نفتی را در جهان ایجاد خواهد کرد.
مشاوروزیر نفت تصریح کرد: از سویی دیگر هندوستان و چین به طور جدی نسبت به ایجاد تنش قیمت نفتی واکنش خواهند داشت که همه اینها موجب خواهند بود که آمریکا و عربستان از نیل به اهداف مشترک خود باز بمانند.
وی درباره همکاری روسیه و عراق نیز یادآور شد: تجربه نشان داده است که در این موارد نمی توان به وفاداری روسیه در این زمینه ها دلخوش بود در باره کشورهای عربی هم بعضا حتی بحث تطمیع آنها مطرح شده است بنابراین ما باید راهبرد خود را براساس واقعیات دنبال کنیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر