/
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰

مذاکرات اوپک بسیار چالش‎برانگیز بود

وزیر انرژی روسیه در نشست خبری پایانی وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، با اشاره به توافق اعضا مبنی بر کاهش تولید نفت از ابتدای سال جدید میلادی گفت: همه وزرا در سه روز گذشته برای رسیدن به این توافق بسیار تلاش کردند و می‌توانم بگویم که این توافق بسیار چالش‌برانگیز بود.
کد خبر : ۱۳۲۸۲

نبض نفت - الکساندر نوواک در نشست خبری وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک که عصر امروز (جمعه، ۱۶ آذرماه) در حاشیه نشست ۱۷۵ اوپک در وین برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران، تصمیمهای اتخاذ شده در این نشست را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در چندسال گذشته، همکاری روسیه با اعضای اوپک اثربخشی و نتایج مثبت خود را به بازار نشان داده است.

نواک تصریح کرد: ما به بازار نشان داده‌ایم که از طریق اقدام مشترک قادر هستیم بر یکی از شدیدترین بحران‌های بازار فائق آمده و می‌توانیم به تمامی چالش‌های بازار در صورت قیمت‌های بیش از حد بالا یا پایین واکنش نشان دهیم.

وزیر انرژی روسیه با بیان این که ارزیابی ما از بازار حاکی از این است که وضع بازار بسیار چالش برانگیز است، خاطرنشان کرد: هم اکنون در فصلی قرار داریم که تقاضا برای سه ماه اول و دوم سال میلادی کاهش می‌یابد، به همین دلیل فکر می‌کنم تصمیم امروز برای تنظیم بیشتر تولید بسیار منطقی و دموکراتیک بوده است.

نوواک گفت: اعضای اوپک و غیراوپک از ژانویه ۲۰۱۹، ۱,۲ میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود را کاهش میدهند که در این میان قرار شده است روسیه ۲ درصد از تولید فعلی خود که ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است، کاهش دهد.

وی با تاکید بر این که این اقدام کمک می کند بازار به حالت تعادل برسد، گفت: این همکاری سینگال قوی برای آنانی است که به همکاری اوپک و غیراوپک شک داشتند و فکر میکردند ما قادر نخواهیم بود به هر چالشی که بازار به ما تحمیل می کند واکنش نشان دهیم.

شرایط دشوار بازار نسبت به ۲ سال گذشته

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه امروز وضع دشواری را نسبت ۲ سال گذشته که توافق اوپک و غیراوپک صورت گرفت پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: در آن زمان ما در شرایط بحرانی بودیم و قیمت نفت نیز در یک دوره به ۲۷ دلار در هر بشکه رسیده بود، اما امروز شرایط به بدی ۲ سال پیش نیست؛ اما آنچه که مهم‌تر است، نااطمینانی بیشتری نسبت به چندسال گذشته به وجود آمده است.

نوواک علت این امر را سخت‌تر بودن شرایط حال حاضر جهان با وجود تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف اعلام کرد و افزود: این امر شرایط بازار را بسیار سخت‌تر از حتی ۲ سال پیش کرده است.

وزیر انرژی روسیه از جمله عواملی که سبب پیچیده بودن شرایط بازار شده را رقابت‌های خارج از بازار و روش‌های غیراقتصادی که جایگزین بنیان‌های بازار شده، جنگ های تجاری، تورم بالای برخی از کشورها و کاهش رشد اقتصادی برخی از کشورها اعلام کرد.

نوواک گفت: این نااطمینانی‌ها سبب شده تا پیش‌بینی بازار حتی برای دوره‌های سه یا ۶ ماهه نیز بسیار دشوار باشد، به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز است تا به چنین توافقی دست یابیم.

بررسی همکاری‌های آتی اعضا

در ادامه این نشست خبری، سهیل المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

المزروعی اظهار کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با کاهش ۸۰۰ هزار بشکهای نفت و کشورهای غیرعضو اوپک هم با کاهش ۴۰۰ هزار بشکهای موافقت کردند که در مجموع، این کاهش عرضه در بازار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می رسد.

وی با اشاره به این‌که بحث‌هایی در مورد آینده این همکاری‌ها مطرح شد، ادامه داد: توافق شد که این مذاکرات به عنوان یک پیش‌نویس همکاری در آینده میان اعضای اوپک و غیر اوپک در نظر گرفته شود.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان با بیان این‌که این توافق به مدت ۶ ماه تا ماه ژوئن سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: در نتیجه، دیداری در ماه آوریل خواهیم داشت تا برنامه ادامه این توافق را بعد از ماه ژوئن در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم تا آن زمان چه تحولاتی در بازار رخ خواهد داد؛ در نتیجه نشست آوریل حائز اهمیت خواهد بود.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر