/
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

جوابیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی به یک خبر

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی در واکنش به خبری با عنوان «مصوبه اخیر دولت نشان داد که بنزین‎های وارداتی استاندارد یورو ۴ ندارند» که هفتم آذر ماه امسال در روزنامه رسالت منتشر شد، ضمن تکذیب آن، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : ۱۳۵۲۹

 نبض نفت - در جوابیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمده است:

«در خبر مذکور، فرد مصاحبه شونده به متن یک آییننامه با عنوان آییننامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک و تصویب‌نامه شماره ۱۰۰۶۰۲ آن اجتهاد کرده که بخش عمده‌ای از بنزینهای وارداتی، یورو ۴ نیستند.

فارغ از عجیب بودن این خبر در ربط دادن مصوبه یک آییننامه دولتی به آلودگی بنزینهای وارداتی، ذکر نکات زیر الزامی است:

۱- در هیچ کجای آییننامه فوق اشارهای به واردات بنزین نشده و تکالیفی که طبق ماده ۲ این قانون برای وزارت نفت تعیین شده نیز در حال اجراست.

۲- در ماده ۲ این آییننامه، افزون بر وزارت نفت، ارگانهای دیگر نیز موظف به اجرای تعهداتی شدهاند که مجموع وظایف آنها منجر به کاهش آلودگی هوا و اجرای بینقص قانون هوای پاک خواهد شد.

۳- بیش از دو ماه است که واردات بنزین به کشور کاملا قطع شده و شایان ذکر است میانگین واردات بنزین در ۶ ماه اخیر کمتر از ۵ میلیون لیتر در روز بوده که کیفیت تمام آنها به تایید سازمان استاندارد کشور رسیده است.

۴- در خبر فوق عنوان شده که دولت دوازدهم ادعای «بنزین بی‌کیفیت پتروشیمی‌ها عامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها» را مطرح کرده است، این در حالی است که موضوع بیکیفیتی بنزین پتروشیمیها از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد که همه مستندات فنی آن موجود است.

۵- دست آخر ذکر این مورد ضروری به نظر میرسد که آنچه هماکنون در پالایشگاههای کشور به عنوان بنزین یورو ۴ تولید میشود، کفاف مصرف داخلی را میدهد و به لحاظ کیفیت نیز قابل قیاس با بنزین آلوده پتروشیمی در سال‌‏های گذشته نیست.»

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر