/
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

توسعه میادین و برداشت گاز از پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش بیش از دو برابری تعداد چاه‌های در حال بهره‌برداری میدان گازی مشترک با قطر طی پنج سال گذشته خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۷ برداشت روزانه گاز ترش از پارس جنوبی به ۶۰۰میلیون مترمکعب می‌رسد.
کد خبر : ۱۳۷۰۱

نبض نفت - محمد مشکین فام در نشست با خبرنگاران در تشریح وضعیت برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی گفت: از ابتدای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون یک تریلیون و ۲۴۰ میلیارد مترمکعب گاز غنی برداشت شده و ظرفیت برداشت گاز از این میدان هم اکنون به ۸۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وی از بهره برداری از ۴ مخزن ۵۰۰ هزاربشکه‌ای میعانات گازی خبرداد و افزود: با وارد مدار شدن این مخازن ۲ میلیون بشکه به ظرفیت انبار میعانات گازی کشورافزوده شد.

مشکین فام افزود: هم اکنون به طور میانگین روزانه ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از فاز‌های پارس جنوبی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده طرح‌های پارس جنوبی از افزایش بیش از دو برابری تعداد چاه‌های در حال بهره برداری این میدان مشترک طی پنج سال گذشته خبر داد و افزود: در سال ۹۲ تعداد چاه‌های در مدار تولید میدان پارس جنوبی ۱۱۰ حلقه چاه بود و هم اکنون این میزان به ۲۵۲ حلقه چاه رسیده است، همچنین میزان برداشت روزانه گاز ترش از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیون مترمکعب تا پایان سال ۹۷می رسد که ازاین نظر میزان برداشت ما با قطری‌ها برابر می‌شود.

وی افزود: این برابری در حالیست که برداشت قطر بصورت ال ان جی است و تحت تاثیر بازار این محصول است. اما برداشت ما بصورت گاز طبیعی است که با خطوط لوله منتقل می‌شود و آمادگی داریم مصرف داخلی را ازمیادین مشترک تا هراندازه که نیاز باشد برداشت کنیم.

به گفته مشکین فام، طی ۲۰ سال گذشته ۲۷ سکوی گازی در پارس جنوبی نصب و بهره برداری شده است که از این میزان ۱۶ سکو، در ۵ سال گذشته وارد مدار تولید شده است.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر