/
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

رگ سفید زنده است

برداشت کنونی نفت از یکی از موقعیت‎های چاه ۱۴۷ رگ سفید بیش از هزار بشکه در روز است و به‌زودی برداشت نفت از دو موقعیت‎ دیگر این چاه نیز آغاز می‎شود؛ چاهی که هفتم آبان ماه سال گذشته فوران کرد و ۵۸ روز بعد، در چنین روزی (پنجم دی‌ماه) مهار شد.
کد خبر : ۱۳۸۶۴

 نبض نفت - احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره محمد سلیمی و فرزاد ارزانی که در حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید جان باختند، درباره آخرین وضع تولید این چاه توضیح داد و گفت: با اقدامهای انجام شده در یک سال اخیر روی موقعیتهای A ،B و C چاه ۱۴۷، یک موقعیت در مدار تولید قرار گرفت و دو موقعیت نیز در آستانه بهرهبرداری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی، باید بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را بیش از پیش جدی بگیریم، ادامه داد: در نشستی با مدیریت HSE شرکت ملی نفت ایران، تاکید کردم که نباید تنها به نوشته «اول ایمنی، بعد کار» روی تابلوی نارنجی ایمنی بسنده کنیم، بلکه باید الزام به رعایت اصول ایمنی در ذهن کارکنان و بدنه سازمان نهادینه و با هرگونه تخطی در این حوزه، به‌شدت برخورد شود.

به گفته وی، با اتخاذ همین رویکرد حفظ ایمنی، چاههای امدادی ۱۴۷ رگ سفید به نحوی تکمیل شدهاند که عمق نهایی آنها با یکدیگر حدود ۵۰۰ متر فاصله دارد.

محمدی بر ایمنی تاسیسات، آموزش کارکنان، بهداشت محیط زیست و رعایت دستورعملها تاکید و ابراز امیدواری کرد که با توجه کافی به این الزام‌ها، صنعت نفت کمتر شاهد وقوع چنین رویدادهایی باشد.

بر اساس این گزارش، هفتم آبان بود که خبر رسید دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران در حین عملیات در چاه ۱۴۷ رگسفید-۲، حدفاصل شهرستان امیدیه - دیلم دچار آتش‌سوزی و منجر به جان باختن ۲ نفر از کارکنان این شرکت شده است و کمتر از ۲ ماه بعد، شامگاه پنجم دیماه، فوران چاه ۱۴۷ مهار و فریاد «اللهاکبر» در رگسفید طنینانداز شد. احداث ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب و احداث استخر آب، احداث راههای دسترسی به موقعیت چاه، حفر ۲ چاه امدادی با مجموع متراژ حفاری حدود ۴ هزار متر در مدت زمانی کوتاه در کنار همجواری با گرمایی سوزان و صدایی گوش‏خراش، رکوردی تحسینبرانگیز از نفتیها در عملیات مهار یک فوران بر جای گذاشت. به اذعان کارشناسان حاضر، مقابله با آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید در شرایط سختی انجام شد، به طوری‌که فشار سرچاه حدود ۲۴۰۰ پیاسآی، دما در قسمتهای تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه بود و مهارگران در جریان عملیات در معرض دمایی حدود ۶۰۰ درجه و صوت گوشخراشی بالغ بر ۱۸۰ دسیبل قرار داشتند.

پس از مهار فوران، اگرچه چاه ۱۴۷ که محل وقوع حادثه بود متروکه و از مدار تولید خارج شد، اما با تکمیل چاههای امدادی، برداشت نفت آغاز شد و افزایش ظرفیت تولید نفت نیز در دستور کار قرار دارد. 

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر