/
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

25 میلیون هکتار حوزه آبخیز مرزی نیاز به مهار سیلاب دارد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن یاداوری اینکه حوزه های آبخیز مرزی، ساحلی و جزایر وسعتی بیش از 25 میلیون هکتار وسعت دارد، گفت: شرایط کنونی کشور، مهار سیلاب هایی که از پهنه سرزمینی ایران خارج می شوند، ضروری می سازد.
کد خبر : ۱۳۹۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور گفت: شرایط اقلیمی کشور، تنگنای آب و بلایای طبیعی مانند سیل، خشکسالی و فرو نشست زمین که بواسطه تغییرات و ناپایداری های آب و هوایی تشدید شده، ضرورت چاره اندیشی در حفظ منابع و بهره برداری از ظرفیت های موجود در سطح حوزه های آبخیز مرزی را مضاعف ساخته است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد در سطح 16 استان کشور وسعت در حوزه های آبخیز مرزی، ساحلی و جزایر به رقم بیش از 25 میلیون هکتار می رسد.

حسین پور اظهارداشت: استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان در برگیرنده آبخیزهای مرزی کشور هستند.

به گفته وی، تاکنون 2 میلیون هکتار از حوزه های یادشده تحت پوشش مطالعه و اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته و سطحی بالغ بر23 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مزبور نیازمند اجرای فعالیت و مهار سیلاب هایی است که از پهنه سرزمینی کشور خارج می شوند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها اضافه کرد: سیستان و بلوچستان با 20.5 درصد بیشترین سطح و خراسان شمالی با 1.7 درصد کمترین سطح از حوزه های آبخیز مرزی کشور را به خود اختصاص داده اند.

حسین پور گفت: اکنون در حوزه های آبخیز مرزی کشور 92 شهر وجود دارد که می تواند به لحاظ توسعه پایدار در برابر مخاطرات محیطی مانند سیل که شاهد رخداد 217 نوبت سیل در دهه 90 در این پهنه بوده ایم، به عنوان نقاط پر خطر در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر حقابه کشورمان از بارش های این خطه با رعایت معیارهای هیدرولوژی فراسرزمینی و سهم ایران از منابع آب های سطحی مشترک بعنوان فرصت در نوار مرزی کم برخوردار کشور، مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی، خواستار توجه ویژه به مهار سیلاب حوزه های آبخیز مرزی کشور در بودجه سال 98 و سالهای آتی برنامه ششم شد و ابراز امیدواری کرد با اختصاص اعتبارات لازم، فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از 90 درصد سطوح باقیمانده حوزه های مرزی کشور اجرا شود.

نوار مرزی و ساحلی کشور به عنوان نمادی از اقتدار ملی در روابط بین المللی و پیشانی تعامل با دنیا محسوب می شود و توسعه این مناطق ضمن کمک به ایجاد تعادل های منطقه ای با استفاده پایدار از منابع طبیعی و زیست بوم های مرزی کشور، تضمین کننده امنیت مناطق داخلی و نمایانگر توسعه یافتگی کشور به شمار می رود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر