/
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
اتفاقی عجیب در پایتخت

سیر تا پیاز بوی نامطبوع در تهران

از ساعتی پیش، برخی شهروندان تهرانی اعلام کرده‌اند بویی نامطبوع در سطح شهر احساس می‌شود.
کد خبر : ۱۴۰۵۹

نبض نفت/ از ساعتی پیش، برخی شهروندان تهرانی اعلام کرده‌اند بویی نامطبوع در سطح شهر احساس می‌شود. یک کارشناس مرکز فوریت‌های شهری ۱۳۷ اعلام کرد این بو در سراسر تهران منتشر شده و منشأ آن مشخص نیست.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در این باره با اشاره به اینکه علت بوی نامطبوع در دست بررسی است گفت: همه کارشناسان سازمان محیط زیست موظف شدند منطقه سکونت خود را مورد پایش قرار دهند.

کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: حدود ساعت ۱۷ امروز بوی نامطبوعی در شهر تهران منتشر شد.

وی افزود: کمیته بررسی موضوع با حضور همه کارشناسان در اداره محیط زیست تشکیل شد و با همکاران ارتباطی برقرار کردیم اما تا این لحظه علت اصلی انتشار بو مشخص نشده است.

کلانتری گفت: به بخش‌های مختلف هم دستور داده‌ایم و همه کارشناسان مسئول شدند تا در هر منطقه‌ای که ساکن هستند آن منطقه را پایش کنند.

وی افزود: ایستگاههای سنجش آلودگی هوا هم بعد از انتشار این بو افزایش آلودگی ۵۰ واحدی را نشان می‌دهند و الان هوا برای افراد کم توان ناسالم است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره اینکه آیا به دلیل شکستگی لوله فاضلاب شاهد انتشار این بو هستیم گفت: من در ساعت ۱۷ در محدوده بلوار کشاورز تهران بودم که در آن زمان شبیه بوی پسماند بود. اما در حال حاضر نمی‌توان چیزی را به عنوان قطعی اعلام کرد.

«افزایش ناگهانی» آلاینده ها در پایتخت

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: خبرها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافت.

ناهید خداکرمی افزود: وسعت و شدت بو در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و تلاش‌ها برای یافتن منشأ آن ادامه دارد در صورت تداوم انتشار بوی نامطبوع، ستاد بحران تهران تشکیل جلسه خواهد داد.


وی با اشاره به انتشار شایعات در مورد علت این بو گفت: از آنجایی که در شمال تهران این بوی نامطبوع کمتر است، بنظر می‌رسد که وارونگی هوا با این بو ارتباط داشته باشد.

رئیس مدیریت بحران تهران: مردم نگران نباشند

صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما از دستگاه‌های مختلف که احتمال می‌دادیم به آنها مربوط شود نظیر آب و فاضلاب پرس و جو کردیم و به آنها مأموریت دادیم تا موضوع را بررسی کنند.

صادقی گفت: اما تا الان گزارشی که منشأ خاصی را تأیید کند به ما ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته جای نگرانی نیست و بو هم کمتر شده است و خواهش می‌کنیم تا مشخص شدن علت اصلی بو خیلی به فضای غیر رسمی و اخبار غیر رسمی توجه نکند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص اینکه آیا برای رفع بوی نامطبوع اقدامی انجام شده است گفت: تا منشأ بو مشخص نشود نمی‌توان برای رفع آن کاری کرد.

صادقی گفت: مردم نگرانی نداشته باشند و تا کنون هم براساس بررسی‌های انجام شده از مراکز درمانی هیچ مصدومی نداشته‌ایم.

آماده باش اورژانس برای رسیدگی به وضع مصدومان احتمالی

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور درخصوص انتشار بوی نامطبوع درشهر تهران گفت: اورژانس برای رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی این بوی نامطبوع در آماده باش کامل است.

وی گفت: البته خوشبختانه تاکنون به دلیل استشمام بوی بد مراجعه‌ای به مراکز اورژانس گزارش نشده‌است.

احتمال ترکیدگی شبکه فاضلاب در محدوده مرکزی شهر

در حالی که بوی نامطبوعی در سطح شهر تهران استشمام می‌شود اصغر عطاییمدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفت که ما چنین بویی را استشمام نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: به فرض اینکه در برخی نقاط شهر این بو استشمام شده باشد بهشهرداری تهران ارتباطی ندارد چرا که ما آرادکوهی در تهران نداریم و یا اینکه زباله‌ای در شهر باقی نمانده است.

عطایی ادامه داد: اگر هم بویی در شهر استشمام شده باشد باید اداره آب و فاضلاب توضیح دهد.

همچنین زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این باره گفت: از صبح در بازدید می‌دانی از منطقه ۱۰ شهرداری تهران بودم و بویی استشمام نکردم من هم خبر را از خبرنگاران شنیدم که تماس گرفتند و اطلاع دادند اما ما بویی استشمام نکردم.

ترکیدگی شبکه فاضلاب صحت ندارد

صاحبی مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران با تکذیب خبر فوق گفت: تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب اعلام نشده است.

با توجه به شیب دار بودن کانال‌های فاضلاب اگر ترکیدگی روی داده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد در حالیکه این اتفاق تاکنون نیافتاده است.

منشأ بوی نامطبوع تهران ایستگاه مترو ملت است

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس در این خصوص گفت: فرماندار تهران در گزارشی اعلام کرد منشأ این بو ایستگاه متروی ملت است.

وی افزود: کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز و سازمان آتش نشانی برای بررسی علت پخش این بوی نامطبوع در این ایستگاه حضور دارند.

انتشار بوی نامطبوع ارتباطی به خطوط مترو ندارد

اما فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تکذیب خبر فوق گفت: ابتدا همکاران بنده در داخل مترو کمی بوی نامطبوع احساس کردند اما در خطوط مترو مشکلی نیست.

وی افزود: تمامی خطوط را بررسی کرده‌ایم و هواکش‌ها فعال هستند و حرکت قطارها هم منظم انجام می‌شود و در داخل مترو مشکلی وجود ندارد.

بوی نامطبوع پایتخت منشأ زمینی دارد و خطرناک نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران: براساس اعلام هواشناسی و دیگر نهادهای متولی، منشأ بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در پایتخت متصاعد شده ناشی از مشکل آلودگی هوایی نیست بلکه منشأ زمینی دارد و خطرناک نیز نیست.

قله دماوند هم تبرئه شد

یک زمین‌شناس با تاکید بر اینکه بوی بد تهران را خودم به وضوح حس کردم تصریح کرد این بو گوگردی نیست و ربطی به قله دماوند ندارد.

مهدی زارع زمین‌شناس اعلام کرد: بوی بدی که در تهران منتشر شده است به هیچ عنوان به قله آتشفشانی دماوند ارتباطی ندارد.

زارع تصریح کرد: خود من هم در سطح شهر تهران بودم و در میدان هفت تیر به وضوح بو را حس کردم. این بو اصلاً گوگردی نبود و مشخصاً بوی بد زباله است.

بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه تهران ندارد

جعفری مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با تکذیب خبر ارتباط پالایشگاه تهران به انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: دودکش‌ها بصورت آنلاین از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست پایش می‌شوند و به شکل عادی مشغول به کار هستند.

وی افزود: منشأ بوی نامطبوع تهران از سوی پالایشگاه تهران نیست و تا ساعتی پیش که در محل پالایشگاه بودم، اثری از بوی نامطبوع وجود نداشت.

بوی نامطبوع در تهران کم تر شد

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه هنوز گزارشی مبنی بر منشاء دقیق بود به ما اعلام نشده، تصریح کرد: هیچ جای نگرانی وجود ندارد و خوشبختانه بو کمتر شده و از مردم می‌خواهیم به اخبار غیر رسمی در این زمینه توجهی نکنند.

فرمانداری هم کمیته بوی نامطبوع تشکیل داد

معاون فنی عمرانی فرماندار تهران اعلام کرد: فرمانداری تهران کمیته‌ای برای بررسی منشأ بوی نامطبوع تهران تشکیل داده است.

غلامحسین آرام افزود: در حال حاضر نماینده فرمانداری نیز در حال اعزام به کمیته بوی نامطبوعی است که کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل آن خبر داده بود.

بررسی نقش کارخانه های غرب و جنوب پایتخت در ایجاد بوی نامطبوع

سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از بررسی نقش کارخانه های مستقر در غرب و جنوب پایتخت در ایجاد بوی نامطبوع پایتخت خبر داد.

صمیم روزبهانی با اعلام این خبر گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع تمامی گزینه های محتمل به عنوان علت این موضوع را به ترتیب اهمیت بررسی کردیم؛ ترکیدگی و نشت گاز شهری، انتشار مواد خطرناک، تغییر در نحوه فعالیت مراکز انباشت زباله و فعالیت پالایشگاه تهران را بررسی کردیم که مسئولان هر یک از این واحدها نقش این موارد را در انتشار بوی نامطبوع رد کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک گزینه باقی مانده که در حال بررسی است و آن انتشار مواد خام سوزی و خروجی اگزوزهای کارخانه های غرب و جنوب تهران است. در این رابطه به مناطق ۲۱ و ۲۲ و مناطق جنوبی ابلاغ کردیم تا وضعیت را پایش و نتیجه را اعلام کنند.

به گفته روزبهانی براساس اطلاعات اورژانس، انتشار بوی نامطبوع در تهران تاکنون مصدومی نداشته است.

برخی در حال شاخ و برگ دادن به ماجرا هستند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا انتشار اخبار و گمانه‌زنی‌ها مختلف در این خصوص، مثلا نشت گاز، نشانه نگرانی مردم از پنهان‌کاری‌های برخی مسئولان و گرفتار آمدن به عواقب این پنهان کاری‌ها نیست؟، گفت: درباره نشت گاز چیزی نشنیده‌ام و نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم، اما تا جایی که اطلاع دارم، بیشتر گزارش‌ها حکایت از بوی فاضلاب دارد. آنچه مشخص است، موضوع در حال بزرگ شدن و شاخ و برگ یافتن است که اصلا چیز خوبی نیست.

وی با تاکید بر اینکه پنهان کردن هم غلط است، افزود: بنده از صبح امروز تا ساعت سه چهار بعد از ظهر به همراه جمعی در حال بازدید از محدوده‌های مختلف در منطقه ده بودیم، اما حتی یک نفر هم بویی استشمام نکرد و همه چیز عادی بود. بر این اساس است که می‌گویم ظاهرا برخی در حال دامن زدن به ماجرا هستند. البته فارغ از همه این موارد، کماکان پیگیر این مساله هستیم و در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مردم نگران نباشند

صمیم روزبهانی سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با تایید این موضوع گفت: در حال حاضر این بو در هیچ نقطه از تهران دیگر به مشام نمی‌رسد و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

وی گفت: مراجعه کننده ای نیز به مراکز درمانی نداشته ایم.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر