/
۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
هند2018:

معافیت از تحریم خرید نفت ،مقابله با سلطه دلار

سال 2018 برای هند به عنوان ششمین اقتصاد برزگ جهان سالی پراز فراز و فرود و همراه با تحولات مختلفی بود که هریک از این رویدادها برآینده سیاسی ،اقتصادی ،این قدرت نوظهور تاثیر مهمی داشته است .
کد خبر : ۱۴۰۷۴

نبض نفت - معافیت هند از تحریم واردات نفت از ایران،مقابله با سلطه دلار،معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریکا ،آغاز به کار مبادله بانکی ایران و هند و خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه ،از مهمترین تحولات هند در سال گذشته بوده است.

ایرنا با پایان سال 2018 مهمترین تحولات هند در یک سال گذشته را به طور اختصار مرور می کند.

** آغاز مکانیزم بانکی ایران و هند

رییس کل بانک مرکزی و سفیر هند در ایران چند روز پیش با ارزیابی آخرین وضعیت روابط بانکی و تجاری از آماده شدن مکانیزم مالی بین دو کشور خبر دادند.

در دیدار عصر دوشنبه 'سوراب کومار' سفیر هند با'عبدالناصر همتی' رئیس کل بانک مرکزی، آخرین وضعیت روابط بانکی و تجاری دو کشور بررسی شد.

در این دیدار سفیر هند اعلام کرد مکانیزم مالی بین دو کشور آماده شده و طرفین بر اساس معافیت دریافتی دولت هند، فعالیت تجاری و بانکی خود را طی روزهای آتی انجام خواهند داد.

همچنین در این جلسه در مورد تسهیل امور بانکی، عملیاتی ساختن سرمایه گذاری هند در چابهار بحث وتصمیم گیری شد.

**بندر چابهار از تحریم های آمریکا معاف شد

ایالات‌ متحده پس از ماهها مذاکره بر سر تحریم های ایران با طرف هندی پذیرفت که هند در چارچوب معافیت نامه آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه دهد. با این حال بخش دیگری از روابط تجاری ایران و هند نیز از معافیت آمریکا برخوردار شد.

فاز نخست بندر چابهار نیز که در ماه دسامبر سال میلادی گذشته توسط رئیس جمهوری ایران مورد بهره برداری قرار گرفت، از تحریم‌های ثانویه دولت ترامپ مصون ماند.

این معافیت به توسعه بندر چابهار و نیز ساخت خط آهن چابهار تا مرز افغانستان مربوط می شود. این معافیت پس از آن ارائه شد که دولت نارندرا مودی قاطعانه اعلام کرد با وجود عدم صدور معافیت از سوی آمریکا به تداوم توسعه بندر چابهار ادامه خواهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در توجیه صدور این معافیت نامه اظهار داشت: «استراتژی رئیس‌جمهوری ترامپ در جنوب آسیا بر حمایت مداوم ما از رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی افغانستان و همچنین همکاری نزدیک با هند تاکید دارد.

این سخنان در حالی بیان شد که ترامپ حداکثر تلاش خود را برای قانع کردن هند به منظور لغو قرارداد توسعه چابهار با ایران به کار بست. تلاشی که در نهایت با بی توجهی هند مواجه شد.

** طرح چابهار از روش روپیه – ریال استفاده می کند

یک روزنامه هندی روز شنبه به نقل از یک مقام بلند پایه این کشور نوشت که دهلی نو و تهران برای مقابله با تاثیرات دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران که از چهارم نوامبر (13 آبان) آغاز شده در انجام پروژه بندر چابهار از مکانسیم روپیه - ریال استفاده می کنند.

روزنامه 'هندو بیزینس لاین' به نقل از 'گوپال کریشنا' معاون وزیر کشتیرانی و جاده های هند نوشت که هند در حال تلاش برای استفاده از مکانیسم روپیه-ریال در بندر چابهار می باشد بطوریکه ضمانت ها با استفاده از ارز روپیه صادر و دلار و یا یورو کنار گذاشته می شوند.

به نوشته این روزنامه، این مساله در طول سفر'محمد راستاد' معاون وزیر و رییس شرکت بنادر دریایی ایران به دهلی نو مورد بررسی قرار گرفت.

این روزنامه با اشاره به اینکه تصمیم برای استفاده از مکانیسم روپیه- ریال نشان دهنده علاقه مندی هند به ادامه پروژه چابهار حتی در صورت شکست تلاش های دهلی نو برای کسب معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران می باشد.

**فعالیت شرکت هندی در چابهار

مدیر عامل شرکت هندی آی.پی.جی.ال ( اپراتور بندرچابهار) از آمادگی و رویکرد این شرکت در زمینه بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل شرایط پذیرش لاینرهای بزرگ در بندر چابهار خبر داد .

«آرون کومار گوپتا» با اشاره به نهایی سازی اپراتوری IPGL در بندر چابهار، گفت:در واقع فعالیت اصلی ما تازه شروع شده است و مسیر قابل توجهی را در پیش رو داریم.

برای اجرایی شدن موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان رییسان جمهوری ایران وافغانستان و نخست وزیر هند موافقت کردند یک کمیته فرعی در چارچوب این موافقتنامه ایجاد شود تا پروتکل های ترانزیتی، بندری، موضوعات گمرکی و امور کنسولی را پس از امضای این موافقتنامه نهایی کنند.

در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی 'موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار' در آبان ماه سال 97 سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضاء محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، «تیرو مورتی» قائم مقام وزیر امور خارجه هند و «امام محمد وریموچ» معاون وزیر حمل و نقل افغانستان رسید.

در این سند بر استفاده هرچه بیشتر ازظرفیت کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال- جنوب ، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل تأکید شد.

**امضای توافقنامه خرید سیستم دفاعی

هند توافقنامه‌ خرید سیستم موشکی اس چهارصد را با روسیه امضا کرد. این توافق روز (جمعه) در دهلی نو میان ولادیمیرپوتین رییس‌جمهوری روسیه و نرندرا مودی، نخست وزیرهند امضا شده است.

این توافق در حالی امضا شد که امریکا چندی پیش به هند هشدار داد که اگر این سیستم دفاعی را از روسیه خریداری کند، با تحریم‌های امریکا رو‌ب‌رو خواهد شد.

گفته می‌شود که هند توافق کرده‌است که از روسیه پنج سیستم دفاع موشکی اس چهارصد را با ارزش بالغ بر پنج میلیارد دلار خریداری کند. این سیستم نظامیان هندی را قادر خواهد ساخت که هواپیماهای جنگی و موشک‌ها را به گونه‌ی بی‌سابقه راه‌گیری و هدف قرار دهد.

**مقابله با سلطه دلار

در سال 2018 روسیه، ایران، چین، هند و ترکیه بیشترین اقدامات را برای به چالش کشیدن سلطه دلار انجام دادند.

سال گذشته میلادی آبستن حوادثی بود که به صورتی اجتناب‌ناپذیر فضای ژئوپلیتیک جهان را به دو قطب تقسیم کرد:قطب اول کشورهایی بودند که همچنان استفاده از دلار به عنوان یک ابزار مالی بین‌المللی ادامه دادند و گروه دوم شامل کشورهایی است که در حال پشت کردن به دلار هستند.

مناقشات بین‌المللی که در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی و همچنین به راه انداختن جنگ تجاری توسط واشنگتن، شکل گرفته‌اند کشورهای حاضر در این مناقشات را مجبور کرده است تا به دنبال نظام پرداخت جایگزین به دور از دلار بروند.

در سال 2018 کشورهای مختلفی روند حذف دلار از مبادلات تجاری خود را کلید زدند و اقداماتی را در از بین بردن وابستگی خود به این ارز انجام داده و هر کدام دلایل خاص خود را در اتخاذ این رویکرد داشته‌اند.

هند ششمین اقتصاد بزرگ جهان است و این کشور یکی از بزرگترین وارد کنندگان کالا در جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود.

اصلا عجیب نیست که هند به طور مستقیم تحت تاثیر بسیاری از مناقشات ژئوپلیتیک بین‌المللی قرار می‌گیرد و تحریم‌های اعمال شده علیه شرکای تجاری این کشور هندی‌ها را نیز به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اوایل سال جاری به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه روسیه، هندی‌ها پول واردات سامانه پدافند هوایی S400 از مسکو را به روپیه پرداخت کردند.

هندی‌ها همچنین مجبور شدند تا در پرداخت پول نفت ایران و به دلیل تحریم‌های آمریکا مجددا به استفاده از روپیه روی بیآورند.

در ماه دسامبر هم هندی‌ها با امارات یک توافق سوآپ ارزی امضا کردند تا در کنار تسهیل مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری حضور ارز ثالث در مبادلات دو کشور را کاهش دهند.

با توجه به اینکه هندی‌ها از نظر برابری قدرت خرید سومین کشور جهان محسوب می‌شوند چنین اقداماتی می‌تواند به شکل قابل توجهی سلطه دلار در بازار جهانی را به چالش بکشند.

** گجرات موفق ترین کارآفرین در هند

وزارت سیاست و ارتقاء صنعت هنددر 20 دسامبر(30 آذر) 2018 نتایج نخستین رتبه بندی ایجاد شرکت های دانش بنیان در سال 2018 را اعلام کرد. ایالت گجرات در این گزارش به عنوان 'بهترین ایالت کارآفرین هند ' در سال 2018 معرفی شد. این ایالت یک میلیارد روپیه (حدود 14 میلیون 500 هزار دلار) بودجه برای ایجاد شرکت های دانش بنیان اختصاص داد و به 200 پروژه کمک مالی کرد.

** افتتاح طولانی ترین پل ریلی هند

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در 25دسامبر( 4 دی) طولانی ترین پل ریلی هند در ایالت آسام واقع در شمال شرق این کشور را افتتاح کرد. عملیات ساخت این پل در سال 2002 آغاز شده بود.

همچنین در دوم دسامبر نخستین قطار بدون لکوموتیو هند توانست در طول آزمایش های خود به سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابد. این قطار به صورت داخلی در هند تولید شده است .

** جشن هفتادمین سال جنبش از هند خارج شوید

هند در تاریخ هشتم اوت(17 مرداد) سال جاری، هفتاد و ششمین سالگرد جنبش ' از هند خارج شوید' را جشن گرفت. در سال 1942 در چنین روزی، مهاتما گاندی رهبر استقلال هند، از تمام مردم این کشور درخواست کرد تا با جان خود از هند دفاع کرده و استعمارگران انگلیسی را از این کشور اخراج کنند.

**پرده برداری از بلند ترین مچسمه جهان در هند

در سی و یکم اکتبر( 9 آبان) نارندرا مودی از مجمسه سردار پاتل به عنوان اولین وزیر کشور هند به عنوان مجسمه اتحاد در گجرات پرده برداشت .

مجسمه پاتل با 182 متر ارتفاع بلند ترین مجسمه در جهان است که دوبرابر مجسمه آزادی در آمریکا ارتفاع دارد و در نزدیکی رودخانه نارمادا نصب شده است.

**برق دار شدن تمام روستاهای هند

نارندرا مودی نخست وزیر هند در تاریخ 29 ماه آوریل (9 اردیبهشت) اعلام کرد که تمام روستاهای هند به برق دسترسی پیدا کرده اند. به گفته نخست وزیر هند، این کشور توانست پیش از تاریخ تعیین شده به هدف خود مبنی بر دسترسی تمام مناطق این کشور به برق دست یابد.

منبع: ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر