/
۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲

ممانعت از هدررفت حدود ۸۰ درصد گازهای نفتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: درصورت ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان تا پایان برنامه ششم مانع هدررفت حدود۸۰ درصد گازهای نفتی شد هرچند اعمال تحریم و دست‌اندازهای خارجی مهمترین موانع بر سر راه کاهش گازهای همراه نفت به شمار می‌آیند.
کد خبر : ۱۴۲۳۷

نبض نفت - حبیب‌الله کشت‌زر با اشاره به اینکه طبق قانون باید تا پایان برنامه ششم توسعه کشور گازهای همراه نفت (فلر) تبدیل به اتان و محصولات مختلف شده و دیگر هدر نروند، درخصوص میزان پیشرفت در این مهم از زمان آغاز برنامه تاکنون، گفت: ممانعت از هدررفت گازهای همراه نفت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها بیش از گذشته است، البته بخش وسیعی از گازهای همراه نفت به پالایشگاه بیدبلند2 هدایت می‌شوند و بخشی دیگر به پالایشگاه گچساران و در آینده نزدیک از آنجا به پالایشگاه پتروشیمی در حال احداث کهگیلویه فرستاده خواهند شد تا به محصولات مختلف تبدیل ‌شوند.

ممانعت از هدررفت گازهای همراه نفت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها بیش از بیش است، البته بخش وسیعی از گازهای همراه نفت به پالایشگاه بیدبلند2 هدایت می‌شوند و بخشی دیگر به پالایشگاه گچساران

درصورت ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان تا پایان برنامه ششم مانع هدررفت حدود80 درصد گازهای نفتی شد

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه با ایجاد زیرساخت‌ها و تکمیل پالایشگاه‌ها می‌توان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور 70 تا 80 درصد گازهای نفتی -که اکنون هدر می‌روند- را وارد مدار تبدیل به محصولات مختلف همچون برق و سوخت پالایشگاه‌ها کرد، ادامه داد: با توجه به پیشرفت فیزیکی پالایشگاه‌های در دست ساخت می‌توان چنین امیدی را تا پایان برنامه داشت.

ایران حدود 50 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی دارد

وی افزود: ایران حدود 50 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی و 50 میلیارد دلار صادرات محصولات غیرنفتی دارد که بخش قابل‌توجه‌ای از 50میلیارد دلار صادرات میعانات گازی، می‌توانند خوراک‌های تولید شده از گازهای فــلر باشند و به‌عنوان درآمد ارزی کشور به شمار آیند.

مهمترین موانع بر سر راه کاهش گازهای همراه سوزانده شده چیست؟

کشت‌زر اضافه کرد: به زعم سازمان برنامه و بودجه اعمال تحریم و دست‌اندازهای خارجی در کنار عدم همکاری دستگاه‌ها و اشخاص مرتبط، مهمترین موانع بر سر راه کاهش گازهای همراه سوزانده شده به شمار می‌آیند.

یکی از چالش‌های صنعت نفت؛ میزان گازهای سوزانده شده

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه میزان گازهای سوزانده شده همواره یکی از چالش‌های صنعت نفت در سال‌های گذشته بوده است، اضافه کرد: اکنون میزان گازهای همراه سوزانده شده در کشورهای منطقه به جزء عراق به مراتب کمتر از ایران است./

منبع: خانه ملت

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر