/
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴

تولید ۱۱۱ میلیارد مترمکعب گاز در کارنامه ۹ ماهه نفت و گاز شرق

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به تحقق ۹۹,۵ درصدی برنامه تولید تکلیفی این شرکت در ۹ ماه ابتدای امسال، از تولید ۱۱۱ میلیارد مترمکعب گاز در این مدت خبر داد و گفت: در این ۹ ماه، روزانه به‎طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید شده است.
کد خبر : ۱۴۵۷۰

 به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، ابوالحسن محمدی با بیان این مطلب افزود: تولید گاز در این شرکت از میدان خانگیران شامل مخازن مزدوران، شوریجه دی و شوریجه بی و همچنین میدان گنبدلی انجام میشود و در مجموع، ظرفیت تولید روزانه در این میدان‌ها بیش از ۶۲ میلیون مترمکعب است.

شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین میکند. عمده گاز این شرکت از میدان خانگیران و کمتر از یک میلیون مترمکعب در روز نیز از میدان مشترک گنبدلی برداشت میشود.

راهاندازی مرکز جمعآوری شوریجه دی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته برای راهاندازی مرکز جمعآوری شوریجه دی در سال ۹۷، ابراز امیدواری کرد که این مرکز در دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد.

محمدی گفت: از مرکز جمعآوری فعلی بهطور موقت استفاده می‌شود و مرکز جمعآوری اصلی در بهمن ماه امسال در مدار قرار میگیرد.

به گفته این مقام مسئول، هماکنون برداشت از مخزن شوریجه دی تا سقف ۱۴ میلیون مترمکعب در روز امکان‌پذیر است و برنامه توسعه این مخزن نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی همچنین از تفاهم با پالایشگاه گاز هاشمینژاد برای استقرار یک واحد نم‌زدایی در جنب میدان گنبدلی خبر داد و هدف از استقرار این واحد را استمرار تولید در این میدان مشترک اعلام کرد.

محمدی با بیان اینکه تعمیرات اساسی چاهها و مراکز جمعآوری این شرکت با صرف حدود ۴۵ هزار نفرساعت انجام شده است، به برخی نتایج آن از جمله راهاندازی چاههای ۴۹ و ۶۹ خانگیران، نظارت بر عملیات حفاری، تعمیر و  تکمیل چاههای ۷۷، ۷۶ و ۴۲ خانگیران و اسیدکاری موفقیتآمیز چهار چاه تزریقی اشاره کرد و افزود: انجام توپکرانی هوشمند و راهاندازی چاههای جدید در برنامههای پیش روی این شرکت قرار دارد.

توجه به توان داخل و شناسایی ظرفیتهای استانی

مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق در بخش دیگری از صحبتهای خود، به رویکرد استفاده حداکثری از توان داخلی در این شرکت اشاره کرد و گفت: کارگاههای مرکزی و کارگاه خدمات فنی چاههای این شرکت، عملکرد مطلوبی در ساخت و تعمیر قطعات و تجهیزات مورد استفاده دارند و هم‌اکنون، بیش از ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز در این شرکت از محل تولیدات داخلی تامین میشود.

محمدی با اشاره به نمایشگاه اقتصاد مقاومتی که به همت شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی از تابستان سال ۹۶ در این استان دایر شده است، ادامه داد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، شناسایی ظرفیتهای استانی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت به منظور توانمندسازی صنعتگران داخلی است.

تاکید شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی در حالی است که این شرکت، خود نیز در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نفتی ید طولایی دارد و  افزون بر ساخت رشتههای تکمیلی و تجهیزات سرچاهی، بسیاری از قطعات مورد نیاز در کارگاه مرکزی این شرکت ساخته میشود.

مذاکره با پارکهای علم و فناوری

محمدی بر ضرورت ارزش نهادن به پروژههای تحقیقاتی و تاثیرگذاری این پروژهها بر روند رفع نیازمندیهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هم تاکید کرد و در این زمینه، تعامل بیشتر با پارکهای علم و فناوری را راهگشا دانست.

وی گفت: برآنیم با امضای تفاهمنامهای با پارک علم و فناوری خراسان رضوی، از توانمندیهای این مجموعه نیز بهرهمند شویم.

محمدی همچنین از پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی براساس استاندارد ایزو ۵۰۰۰۰۱ و آغاز پروژه استقرار و مدیریت امنیت اطلاعات در این شرکت نیز خبر داد.

چالش‌‏های کاری؛ از مخاطرات گاز ترش تا شرایط اقلیمی

مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق به پیچیدگیها و چالشهای کاری این شرکت نیز اشاره کرد و گفت:  پراکندگی چاهها و مرزی بودن مناطق عملیاتی، استهلاک تاسیسات، راهبری تولید و تزریق در مخزن شوریجه دی، تولید عمده گاز از مخزن گاز ترش مزدوران، دوری از جنوب کشور و مشکلات ناشی از تامین و تدارکات به دلیل این فاصله، احتمال بیشتر تشکیل هیدرات گازی، مخاطرات مسیر تردد کارکنان (جاده خانگیران) و شرایط نامناسب آب و هوا از جمله این چالشهاست که ضرورت توجه به افزایش انگیزه کارکنان و بهبود رویههای کاری را دوچندان میکند.

بر اساس این گزارش، غالب گازی که به همت کارکنان این شرکت تولید میشود، گاز ترش، سمی و خورنده مخزن مزدوران است که افزون بر مخاطرات احتمالی ناشی از نشت آن که عواقب جبرانناپذیری به همراه خواهد داشت، خوردگی بالای تاسیسات، عدم امکان تخلیه محتویات خطوط لوله به اتمسفر یا خاک و احتمال بالای تشکیل هیدرات گازی نیز از دیگر چالشهای آن است. در اختیار داشتن این مخزن که به دلیل وجود گاز ترش با ۳,۶ درصدH۲Sو ۶.۵ درصد CO۲ از مخازن نادر گازی در جهان به شمار میرود، از ویژگیهای این منطقه عملیاتی است و این ویژگی سبب شده، ادوات زیادی روی هر یک از چاههای مزدوران قرار داشته باشد.

در زمینه شرایط اقلیمی و آب و هوا نیز خانگیران، تابستانهایی گرم و طاقتفرسا و زمستانهایی سرد و خشن دارد. دمای هوا در این منطقه در فصل تابستان تا ۵۰ درجه بالا میرود و دمای حدود منفی ۲۵ درجه نیز در زمستانهای خانگیران ثبت شده است. افزون بر این، بادهای تند توأم با توفان شن در تابستان و برف سنگین و کولاک شدید همراه با افت شدید دما و یخبندان در زمستان و ثبت کمتر از۱۸۰ میلی‌متر بارندگی در سال نیز از دیگر مشخصات آب و هوایی این منطقه عملیاتی است.

تاکید بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی

مدیرعامل شرکت بهره‏برداری نفت و گاز شرق ضمن تاکید بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی و برشمردن نمونههایی از آن، متذکر شد: بخشی از مسئولیت اجتماعی نیز به توجه سازمان به کارکنان و خانوادههای آنان مربوط میشود که در این راستا در یک سال اخیر، تجهیز مدرسه شهرک نفت تندگویان (محل اسکان کارکنان در شهرستان سرخس)، تجهیز زمین بازی کودکان و راهاندازی مهدکودک و بهره‌‏مندی از مربیان مجرب در این شهرک در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: دانشآموزان روستاهای اطراف سرخس نیز در دبستان شهید تندگویان ثبتنام کرده و امکان تحصیل دارند.

بر اساس این گزارش، کمک در پرداخت عوارض بهای خدمات به شهرداری، بهسازی جادهها، کمکهای شهری در حوزه لجستیک و ترابری نیز از دیگر اقدام‌های نفت و گاز شرق در حوزه CSR در شهرستان سرخس به شمار می‌‏رود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر