/
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

قرارداد ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری هرمتیک امضا شد

قرارداد تامین ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شرکت تولیدی صنعتی قطعه‎سازان شوکت امضا شد.
کد خبر : ۱۴۶۲۲

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، این قرارداد صبح امروز (سه‌شنبه، نهم بهمنماه) بین رضا شادرخراد، مدیر بهینهسازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و احمد پیروی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی صنعتی قطعهسازان شوکت امضا شد.

بر اساس این گزارش، این قرارداد به منظور تهیه ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری هرمتیک هوشمند از یک میلیون دستگاه بخاری مصوب شورای اقتصاد و براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دستور کار قرار گرفته است. شرکت تولیدی صنعتی قطعهسازان شوکت بودجه آن را تامین می‌کند و مدت زمان اجرای آن ۱۲ ماه تعیین شده است.

شادرخراد در آیین امضای نخستین قرارداد دستگاه بخاری مرسوم (نفتیوگازی) با بخاری گازسوز دودکشدار راندمان بالا (هرمتیک) گفت: امضای قرارداد اعطای یارانه صرفهجویی سوخت با تولیدکنندگان بخاری دودکش‌دار هرمتیک هوشمند بازدهی بالا براساس ضوابط و معیارهای فنی وزارت نفت است که در این قرارداد اولویت اصلی، تامین ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری برای نوسازی و ایمنسازی سامانه گرمایشی مدارس کشور است.

وی در ادامه به طرحهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر اشاره کرد و افزود: این طرح زمینه مناسبی را برای توسعه بهرهمندی از این نوع سامانه‌های گرمایشی در کشور فراهم خواهد کرد.

مدیر بهینهسازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، حداکثر مبلغ یارانه صرفهجویی سوخت قابل پرداخت به ازای هر دستگاه بخاری راندمان بالا را ۲۰۴ دلار دانست و در ادامه به برخی مزایای استفاده از این نوع بخاریها اشاره کرد.

به گفته شادرخراد، این نوع بخاری افزون بر کاهش مصرف سوخت و کارایی بالا، مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به انتقال مناسب حرارت، سرد بودن جداره آن و تامین هوای مناسب در اتاق اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سامانه‌های جدید دودکش بخاریهای به صورت دوجداره است که هوای احتراق از این دودکش تامین و گازهای احتراق به بیرون منتقل میشود که در این میان دودکش دوجداره نقش مبدل حرارتی را هم ایفا میکند و سبب افزایش بازدهی خواهد شد.

صرفهجویی ۶۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز با جایگزینی بخاریهای هرمتیک

 این مقام مسئول تصریح کرد: با جایگزینی یک میلیون بخاری گازسوز دودکشدار بازدهی بالا (هرمتیک) سالانه ۶۶۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین هر دستگاه بخاری هوشمند معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم CO۲ کمتری منتشر خواهد کرد.

در ادامه احمد پیروی، مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی قطعهسازان شوکت از بومیسازی ۹۰ درصدی تولید بخاریهای هرمتیک در کشور خبر داد و گفت: در اواخر سال ۹۳ شرکت شوکت برای سرمایهگذاری در این طرح اعلام آمادگی کرد و حاصل آن امضای تفاهمنامه جایگزینی و اسقاط ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری مرسوم (نفتی و گازی) با بخاری گازسوز دودکشدار بازدهی بالا (هرمتیک) بود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال ۹۴ کلنگ احداث کارخانه تولید بخاریهای هرمتیک به زمین زده شد و حدود ۱۰ ماه بعد کارخانه به بهره‌برداری رسید.

پیروی با بیان اینکه همه مدارس استان خراسان شمالی مجهز به سامانه گرمایشی هرمتیک هستند، اظهار کرد: با حمایتهای شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و تلاش کارکنان شرکت شوکت فردا، جشن تجهیز مدارس استان خراسان شمالی به سامانه گرمایشی هرمتیک را برگزار خواهیم کرد.امیدواریم روزی معضل سیستم گرمایشی در مدارس کشور به‌طور کامل برطرف شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر