/
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

اگر از ظرفیت‎های داخلی غفلت شد مطالبه کنید؛ پاسخگو هستیم

مدیرعامل شرکت متن، بهره‎مندی حداکثری از ظرفیت‎های داخلی را سیاست اولویت‎دار وزارت نفت و شرکت‎های تابعه این وزارتخانه خواند و گفت: هر جا شاهد غفلت صنعت نفت از این ظرفیت بودید، مطالبه کنید؛ ما باید در این زمینه پاسخگو باشیم.
کد خبر : ۱۴۶۸۶

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، توسعه در غرب کارون از ابتدای دولت یازدهم با تاکید بیشتری دنبال شده است و در نتیجه این تاکید، طرح توسعه میدان یاران شمالی، فاز نخست میدان آزادگان شمالی و فاز نخست میدان یادآوران در سال ۹۵ به بهرهبرداری رسید و برداشت نفت از میدان یاران جنوبی نیز از پارسال آغاز شد. همچنین به دنبال عدم حصول پیشرفت در توسعه میدان آزادگان جنوبی از سوی شرکت CNPC چین، این شرکت در سال ۹۳ از کار در این میدان مشترک خلع ید شد و توسعه این میدان بهطور مستقیم در دستور کار شرکت متن و پیمانکاران ایرانی قرار گرفت؛ تصمیمی که منطق و درستی آن با افزایش مرحلهای تولید در آزادگان جنوبی تایید شد. این میدان مشترک که در زمان خلع ید شرکت چینی، تولید نفتش کمتر از ۳۰ هزار بشکه در روز بود، امروز با ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت در مدار است. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن میگوید: «این رقم به زودی به حدود ۱۴۰ هزار بشکه افزایش مییابد«.

وی درباره این افزایش تولید به برنامه راهاندازی واحد فرآورش سیار نفت در این میدان اشاره میکند: «همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این واحد فرآورشی به بهرهبرداری میرسد و به این ترتیب، ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی افزایش مییابد». 

بدون تردید افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکهای ظرفیت تولید نفت در میدانی که سالهای سال، تولیدش از ۵۰ هزار بشکه تجاوز نکرده بود، کار کوچکی نیست.

دهقانی توسعه در غرب کارون را از حیث اشتغال‌زایی و درآمدزایی حائز اهمیت برمیشمارد و میگوید: «افزایش ۵۰ هزار بشکهای تولید در آزادگان جنوبی با احتساب قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، به مثابه یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه است».

نکته مهم دیگری که از سوی مدیرعامل شرکت متن مورد تاکید است، افزایش ظرفیت تولید نفت همگام با احیای هورالعظیم است: «گاهی استحصال هیدروکربور به قیمت آسیب زدن به محیط زیست صورت میگیرد، اما کار بزرگی که در آزادگان جنوبی انجام شده، افزایش تولید نفت در شرایطی است که بیش از ۸۰ درصد هورالعظیم نیز آبگیری شده و از توجه به محیط زیست منطقه غفلت نشده است».

حفاظت از محیط زیست همگام با فعالیتهای توسعهای یک اصل است، اما رعایت این اصل کار آسانی نیست. کافی است بارشهای فصلی آغاز شود تا روند اجرای فلولاینها و ترانکلاینها و دسترسی به چاههای تولیدی به دلیل تخریب جادههای اصلی و جادههای پدها مختل شود. آبگرفتگی میدان و زیرآب رفتن مستحدثات اعم از پدها و منیفولدها و گاسپها نیز با بالا آمدن آب در سطح منطقه اجتنابناپذیر است. با این همه تلاش توأمان برای توسعه صنعت نفت و حفظ محیط زیست در غرب کارون ادامه دارد.

در شرکت متن تا به حال چند مورد فرآیند سفارش کالاهای خارجی به دلیل امکان استفاده از نمونههای داخلی متوقف و با سفارش به شرکتهای سازنده داخلی جایگزین شده است. مدیرعامل این شرکت میگوید: «نه تنها در متن، بلکه سیاست کلی وزارت نفت مبتنی بر استفاده از ظرفیتهای داخلی است. ما تلاش میکنیم تا جایی که امکان دارد این سیاست پیاده شود، شرکتهای داخلی هم در صورتی که مشاهده کردند در جایی، بدون دلیل، از ظرفیت داخلی غفلت و به امکانات خارجی رجوع شده، حتما مطالبه کنند. ما پیگیری میکنیم و باید در این زمینه پاسخگو باشیم».

دهقانی با تاکید بر استفاده از پیمانکاران بومی، از برنامه ایجاد زیرساختهایی در منطقه عملیاتی غرب کارون به منظور استقرار کارگاههای خدمات فنی هم خبر میدهد و ابراز امیدواری میکند در آیندهای نزدیک، صنعت نفت شاهد فعالیت شرکتهای خدمات فنی کوچک و متوسط در جوار این منطقه عملیاتی باشد تا مسیر استفاده از ظرفیت این شرکتها هموارتر شود.

توسعه در غرب کارون ادامه دارد، هرچند بدیهی است تحت تاثیر تحریمها از سرعت انجام فعالیتها و همچنین مذاکرات قراردادی کاسته شده است. دهقانی در پاسخ به وضعیت فعلی طرحهای توسعهای این منطقه عملیاتی، به این جملات بسنده میکند: «از حضور شرکتهای خارجی استقبال میکنیم، اما فرصتهای داخلی را معطل خارجیها نمیگذاریم. البته فراموش نکنید، به برخی از چالشها و فرصتهای صنعت نفت باید در چارچوب سیاستهای کلان نظام نگاه کرد».

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر