/
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

لوله‌گذاري دريايي طرح توسعه فاز ١٣ به پایان رسید

احداث خطوط لوله دریایی طرح توسعه فاز 13 با تکمیل عملیات لوله‌گذاری دومین خط فرعی این طرح به پایان رسید.
کد خبر : ۱۴۶۹۷

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محسن عزیزی جانشین مدیر پروژه خطوط لوله دریایی فاز 13 پارس جنوبی با اعلام اتمام لوله‌گذاری دومین خط درون میدانی انتقال گاز ترش عرشه اقماری 13C به سکوی اصلی A 13 گفت: به این ترتیب طول خطوط لوله دریایی انتقال گاز ترش در پارس جنوبی به بیش از 3 هزار کیلومتر افزایش یافت.

وی با یادآوری آغاز این عملیات از پنجم بهمن‌ماه در بستر خلیج فارس گفت: لوله‌گذاری خط فرعی درون میدانی این بخش به طول 6 کیلومتر و در شرایط سخت دریایی پس از 9 شبانه‌روز با رعایت تمامی دستورالعمل‌های زیست‌محیطی و عملیاتی با موفقیت به اتمام رسید.

عزیزی هدف از احداث این خط لوله را تکمیل زنجیره انتقال گاز ترش از مخزن تا پالایشگاه فاز 13 عنوان کرد و گفت: با اتمام لوله‌گذاری این بخش، کل پکیج خطوط لوله دریایی فاز 13 به طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر به پایان رسید.

به گفته جانشین پروژه دریایی فاز 13 پارس جنوبی، به منظور كاهش ریسک احتمالی آسیب‌دیدگی یا شكستن لوله‌ها در حين بهره‌برداري، نظارت و بازرسی فنی مستقيم بر کل خطوط لوله دريايي این طرح، مطابق با آخرين دستورالعمل‌ها و رويه‌هاي استاندارد صورت پذيرفت.

وی ضمن قدردانی از تیم کارفرما و پیمانکاران این طرح شامل شركت نفت و گاز پارس، صدرا و تاسيسات دريايي ايران افزود: با بهره‌برداري كامل از خطوط لوله دریایی فاز 13، روزانه ٢ ميليارد فوت مكعب گاز جهت فراورش و شيرين‌سازي به تاسيسات خشكي طرح ارسال مي‌شود.

گفتنی است، طرح توسعه فاز ١٣با هدف تولید روزانه ۵۶ ميليون متر مكعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشكه ميعانات گازي، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه 1 ميليون و 100 هزارتن گاز مايع و 1 ميليون تن گاز اتان به بهره‌برداری خواهد رسید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر