/
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

تلاش عراق برای پیشگیری از بحران برق در تابستان آینده

در حالی که اعتراضات اجتماعی بصورت موردی و پراکنده در برخی شهرهای عراق ادامه دارد، دولت برای پیشگیری از تکرار بحران اجتماعی تابستان گذشته در استان های جنوبی بویژه بصره با محوریت کمبود شدید برق، تلاش می کند.
کد خبر : ۱۴۹۵۹

  نبض نفت -  در حالی که عراق به سرعت به روزهای گرم بهار و تابستان خود نزدیک می شود و بسیاری از مناطق در ایام پیک مصرف گاه تا 12 ساعت در روز با قطعی برق مواجه است، دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر تلاش می کند از تکرار بحران جلوگیری کند.

تابستان گذشته گرمای شدید و افزایش ساعات خاموشی در کنار بحران آب در استان های جنوبی سبب آغاز اعتراضاتی شد که بویژه در بصره چند ماه بطول انجامید و چندین کشته و زخمی بجا گذاشت و چندین مرکز دولتی و حزبی مورد حمله قرار گرفت.

عبدالمهدی با شروع بکار بعنوان نخست وزیر جدید در مهرماه امسال دستور تشکیل یک کمیته وزارتی داد تا ماموریت مطالعه وضعیت موجود، رفع سریع کاستی ها، راه اندازی دوباره نیروگاه های متوقف شده به دلایل فنی یا حملات تروریستی، اصلاح شبکه توزیع و عقد قرارداد با شرکت های بزرگ خارجی برای افزایش تولید را در دستور کار خود داشته باشد.

در جلسه اخیر این کمیته که چهارشنبه شب به ریاست عبدالمهدی تشکیل شد، پس از تشریح آخرین وضعیت حوزه برق، وی بر ضرورت افزایش تولید برق و رسیدن به وضعیت با ثبات در تابستان آینده تاکید کرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به ضرورت رسیدگی سریع به پیشنهادات ارائه شده از سوی دولت ها و شرکت های خارجی، پایبندی وزارت برق به وعده ها و بهبود شبکه برق را خواستار شد.

عبدالمهدی همچنین دستور ارائه تسهیلات و اعتبارات لازم برای طرح های مربوط به افزاش تولید برق صادر کرد.

براساس آمارهای رسمی، میزان تولید برق این کشور 12 هزار مگاوات در ساعت است که در اوج گرما مصرف به 21 هزار مگاوات می رسد و بر همین اساس هرساله در تابستان این کشور با کمبود و در نتیجه قطع برق مواجه می شود.

عراق از سالها پیش برای جبران کمبود برق اقدام به واردات از جمهوری اسلامی ایران کرده و بتازگی نیز مذاکراتی را برای اتصال شبکه برق خود به کشورهای همسایه انجام می دهد.

ایران هم اکنون یک هزار و 350 مگاوات در ساعت برق به عراق می فروشد و حجم صادرات گاز برای تامین سه نیروگاه گازی تامین برق در عراق نیز بالغ بر 18 میلیون مترمکعب در روز است.

قرارداد صادرات برق ایران به عراق چند روز پیش در جریان سفر 'لوی الخطیب' وزیر برق عراق به تهران میان وی و وزیر نیروی ایران تمدید شد.

در این سفر همچنین برنامه اجرایی تفاهمنامه گسترش همکاری های دو کشور در زمینه تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی صنعت برق امضا شد.

شرکت های ایرانی همچنین در حال ساخت بزرگترین نیروگاه تولید برق در شمال استان بصره با ظرفیت سه هزار مگاوات هستند که با بهره برداری از آن در ماههای آینده، مشکل کمبود برق استان های جنوبی برطرف می شود.

همزمان دو شرکت بزرگ زیمنس آلمان و ژنرال الکتریک آمریکا نیز بر سر دریافت امتیاز قراردادی سنگین جهت افزایش تولید و اصلاح شبکه برق عراق با یکدیگر رقابت دارند و هر یک از کانال های دیپلماتیک و دولتی، بغداد را تحت فشار قرار داده اند.

تلاش های گسترده دولت عبدالمهدی برای پیشگیری از تکرار بحران تابستان گذشته بصره در حالی است که زمان به سرعت می گذرد و فصل گرما در جنوب و مرکز عراق بزودی فرا می رسد.

این در حالی است که ناظران، موفقیت یا شکست دولت عبدالمهدی در این حوزه را مقدمه موفقیت و شکست کل دولت و برنامه های تا حد زیادی جسورانه و بلندپروازانه نخست وزیر جدید عراق ارزیابی می کنند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر