/
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

فراخوان همکاری با پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی در رفع یک چالش فرآیند شیرین‌سازی گاز ترش

در بیست و دومین چالش نوآوری نانو که با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار می‌شود، از محققان و فناوران دعوت شده است تا با ایده‌های نوآورانه، ایده‌های نوین برای کاهش غلظت آمین مورد نیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو ارائه دهند.
کد خبر : ۱۵۳۷۰

نبض نفت - در پالایشگاه‌ها طی فرآیند شیرین‌سازی گاز ترش، محلول آمین (MDEA) نقش اصلی را در حذف H2S (سولفید هیدروژن) موجود در آن بر عهده دارد. در جریان این فرآیند گاز ترش ورودی، طی عبور از یک برج جذب سینی‌دار در تماس و تبادل جرم با محلول "آمین" قرار می‌گیرد و تمامی H2S از گاز ترش جدا و تصفیه می‌شود.

میزانH2S  موجود در گاز ترش ورودی به واحدهای پالایشگاه حدود ppm ۷۰۰۰ است که این مقدار در گاز شیرین خروجی باید به کمتر از ppm ۳ برسد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در فرآیند فوق، تمامی ظرفیت جذب آمین برای حذف H2S  استفاده نمی‌شود. بخشی از ظرفیت آن توسط CO2 (دی‌اکسید کربن) که میل به جذب توسط آمین دارد، اشغال شده و بخشی نیز بدون جذب گاز اسیدی خالی مانده و در چرخه، گردش می‌کند.

با توجه به هزینه بالا و مشکلات در تأمین و واردات محلول آمین مصرفی همواره سعی بر آن است بخش بیشتری از ظرفیت آمین به جذب H2S اختصاص یابد و از این طریق با بهبود کارایی فرآیند شیرین‌سازی و کیفیت گاز اسیدی خروجی از برج احیا، امکان کاهش غلظت آمین (MDEA) در محلول در گردش فراهم شود.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اقدام به برگزاری چالش نوآوری با عنوان "کاهش غلظت آمین مورد نیاز در فرآیند شیرین‌سازی گاز با استفاده از فناوری نانو" کرده است. این چالش به دنبال توسعه راهکارهایی مقرون به صرفه جهت کاهش حداقل ۵ درصدی غلظت آمین مورد نیاز در فرآیند شیرین سازی گاز ترش با استفاده از فناوری نانو است، به گونه‌ای که سازگار با سیستم و فرآیند موجود بوده و اختلالی در کارکرد واحد شیرین‌سازی ایجاد نکند.

شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند می‌توانند تا ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۸ طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت.

پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد و برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در پالایشگاه ششم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی خواهد داشت.

روش انتخابی باید تکرارپذیر، مقیاس‌پذیر و از نظر قیمت تمام شده دارای توجیه اقتصادی باشد. ضمن آنکه روش ساخت و انتخاب مواد و فرایند تولید آن نباید به گونه‌ای باشد که اثرات زیان‌آور سمی و تخریبی برای انسان یا محیط زیست ایجاد کند.

علاوه بر آن محصول نهایی باید از پایداری و ماندگاری مطلوبی برخوردار باشد. به عنوان مثال ته‌نشین نشده یا همراه گاز از برج خارج نشود و نیاز به تزریق مداوم و پرهزینه نداشته باشد و در سامانه فیلتراسیون از آمین جدا و حذف نشود. همچنین این محصول نباید در شرایط عملیاتی برج‌های جذب و احیا دچار تغییرات شیمیایی ناخواسته شود و اثر خورندگی یا سایشی شدید در تجهیزات و سامانه‌ها نداشته باشد.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر