/
۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵

کاهش تصدی گری دولت راهی برای رونق تولید

انارکی گفت: فعالیت بیشتر بخش خصوصی امری است که تنها با کاهش تصدی گری‌ در دولت محقق می‌شود.
کد خبر : ۱۵۸۹۱

نبض نفت - احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ،در تبیین راهکارهای افزایش "رونق تولید" و اقتصادی در سال ۹۸ اظهار کرد: با توجه به اینکه بعد از جنگ با محدودیت‌های جدی در حوزه های مختلف از جمله مواد اولیه، کالاهای اساسی و تجهیزات کارخانه ای مواجه بودیم اما پس از پیروزی انقلاب با رهنمودهای امام خمینی(ره) و  مقام معظم رهبری در تولیدات نظامی و امنیتی زبانزد منطقه شدیم.

وی افزود: حوزه های مختلفی از جمله نفت، اقلام اساسی و گندم در رسته هایی قرار دارند که ایران در تولیدات آن ها به حداکثر خودکفایی رسیده است، دولت و مجلس باید برای رونق اقتصادی  دست از دوباره کاری بردارند و به مانند سال گذشته که موضوع حمایت از کالای ایرانی را سرلوحه خود قرار داد، رونق تولید و اقتصاد را نیز همانگونه دنبال کند.

انارکی محمدی تاکید کرد: رهبر انقلاب چند سالی است که موضوع اقتصاد را مورد تاکید قرار می دهند و  سال ها را با پیش زمینه اقتصادی نامگذاری می کنند، توجه جدی مقام معظم رهبری به امر اقتصاد نشان از ضعف های بسیار زیادی در قوانین و عملکردهای اقتصادی دولت، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: رونق تولید به مباحث زیادی از جمله معیشت خانوارهای ایرانی، حفظ جایگاه جهانی تولید داخلی، کرامت و شان کارگری، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و همچنین معضل جدی رفع موانع تولید اشاره می کند، مجلس در سال گذشته به دفعات بر موضوع رفع موانع تولید اشاره و پرداخته است اما هم چنان مشکلات زیادی سر راه تولیدات داخلی قرار دارد.

انارکی با اشاره به نواقص موجود در استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیان کرد: جلساتی که با بخش خصوصی داشته ایم نشان می‌دهد که ما از ظرفیت و توان داخلی به طور کامل استفاده نکرده ایم و این امر سبب شده است تا کارخانه‌های داخلی در نهایت با ۲۰ درصد از توان خود فعالیت کنند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در استان کرمان بیان کرد: قطعا تاکید رهبر انقلاب بسیار به جا و به موقع است زیرا علاوه بر اینکه باید قدرت داخلی را همانند قدرت دفاعی به رخ جهانیان بکشیم، بلکه باید برای بی اهمیت جلوه دادن تحریم ها و کشورهایی که، خود را حاکم تمام جهان می دانند؛  تولیدات ملی را به حد کمال برسانیم.

وی درباره راهکارهای رونق تولید گفت: باید عواملی نظیر قیمت ارز و ارزش پول ملی به ثبات برسند تا تولید کننده هزینه های معقولی داشته باشد اما نوسانات سال گذشته ارز، منجر به این شد تا تولیدکنندگان با سود اندک و یا حتی ضرر به تولید خود ادامه دهند، قطعا این موضوع به عملکرد بانک مرکزی برمی گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک ها باید برای خرید تجهیزات داخلی و ماشین آلات خط تولید، تسهیلات بی دردسری را به تولید کنندگان  اعطا کنند. اگرچه تولیدکنندگان بدهی های زیادی به بانک ها دارند و از آن طرف هم دولت بدهی هایی به این قشر دارد، اما باید برنامه ای قوی برای تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی ارایه شود.

وی اضافه کرد: بانک ها باید برای امهال وام تولیدکنندگان، بین سود و جریمه دیرکرد تفکیک قائل شوند. کشاورزان، دامداران، تولیدات صنعتی و نساجی و ... از جمله بخش هایی است که باید مورد توجه نظام بانکی کشور قرار بگیرند.

انارکی محمدی بیان کرد: موضوع دیگری که باید برای رونق تولید مورد توجه قرار گیرد، مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه و دنیاست، زمانی می توان تولید را بیشتر کرد که بازارهای خاص کشورهای همسایه را اشغال و محصولات با کیفیت  با برند ایرانی را در بازارهای هدف به فروش رساند.

وی با اشاره به اهمیت تامین مواد اولیه کارخانجات بیان کرد: نقش پررنگ وزارت صمت برای تسهیل واردات مواد اولیه با قیمت مناسب و نرخ رسمی ارز، موضوعی است که در رونق تولید بسیار موثر است.

انارکی محمدی بیان کرد: موضوع آخری که باید به آن اشاره کنم بروکراسی‌ اداری است که دست و پای فعالان اقتصادی را می بندد البته با راه اندازی پنجره واحد کمی کار راحت‌تر شده است، بطور مثال دیگر تولیدکنندگان برای ثبت شرکت ماه‌ها صبر نمی کنند و با این پنجره واحد می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت شرکت خود را به ثبت برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره بر اینکه دولت برای رونق تولید و اقتصاد کشور در صدر مسئولیت‌ها قرار دارد، گفت: فعالیت بیشتر بخش خصوصی  امری است که تنها با کاهش تصدی گری‌ در دولت محقق می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر